شناسهٔ خبر: 39228790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وزیر کشور:

فعالیت اقتصادی نباید مانع اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شود/ نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم متوسل به مقررات شویم

وزیر کشور گفت: مقرر شد فضای فعالیت اقتصادی و بازار، با توجه به تصمیمات جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا، به گونه‌ای هدایت شود كه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی دچار خلل نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امروز  پس از برگزاری پنجاهمین نشست ستاد هماهنگی اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست كه همه اعضا حضور داشتند، موارد دستور کار را با توجه به شرایط كشور به موضوع كرونا اختصاص دادیم و در جلسه، گزارش مفصلی از سوی وزارت بهداشت در باره آخرین وضعیت شیوع و مدیریت بیماری و همچنین گزارشهایی از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های عضو در باره وضعیت فعالیت ها و روند تأمین و ارائه اقلام در بازار و فضای اطلاع رسانی مرتبط با آن ارایه شد.

وی افزود: در نهایت، مقرر شد فضای فعالیت اقتصادی و بازار، با توجه به تصمیمات جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا، به گونه ای هدایت شود كه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی دچار خلل نشود.

وزیر كشور در این زمینه به دسته بندی فعالیتهای صنفی در قالب كم ریسك، متوسط و دارای ریسك بالا از نظر شیوع بیماری كرونا اشاره كرد و گفت كه مشاغل كم ریسك بر اساس ضرایب ۷۰ درصد بهداشتی و ۳۰ درصد اقتصادی و اجتماعی تعیین و در مرحله نخست مقرر شده است فعالیت مشاغل دارای ریسك پایین از بیست و سوم فروردین در استانها و از سی ام فروردین در تهران آغاز شود.

وی افزود: بر همین اساس، در جلسه امروز كه مسئولین وزارت صمت، اصناف و رسانه ها حضور داشتند، مقرر شد پروتكل‌هایی كه با مشاركت یكدیگر برای این فعالیت‌ها آماده كرده اند، به عنوان موضوع مورد قبول همه آنها مبنای عمل قرار گرفته و محورهای مهم آن به صورت روشن و مشخص در همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نصب شود تا همه مردم عزیز ما نیز از آن مطلع باشند و از عمل بدان اطمینان حاصل كنند.

وی افزود: همچنین همه كسانی كه فعالیت صنفی دارند باید در شروع كار، گواهی سلامت و مجوز فعالیت از وزارت بهداشت بگیرند و متعهد شوند كه پروتكل های بهداشتی را در زمینه مقابله با بیماری كرونا رعایت خواهند كرد.

وزیر كشور با اشاره به تصمیماتی كه در این جلسه در حوزه حمل و نقل درون شهری گرفته شد و در آن، شهردار و استاندار تهران نیز حضور داشتند، تصریح كرد: در حوزه حمل و نقل تصمیماتی گرفته شد كه بر اساس آن بتوانیم این موضوع را به گونه‌ای ساماندهی كنیم كه با كاهش تقاضا، افزایش ظرفیت و ضدعفونی كردن مداوم، پروتكلهای بهداشتی در این زمینه به صورت حداكثری اجرا شود.

وی افزود: مقرر شد در این زمینه، شهرداری طرح‌های موردنظر را ارائه كند و شورای عالی ترافیک برای بررسی این طرح ها تشكیل شود.

وزیر كشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ترافیك دو روز گذشته در سطح تهران و برخی شهرستان‌ها، گفت: مردم باید بدانند دیروز نسبت به سال گذشته در همین روز، ۶۰ درصد كاهش حمل و نقل و تردد در سطح شهرها داشتیم و این به معنای آن است كه مردم واقعا رعایت كردند.

وی یادآور شد: با این حال، مشخص است كه میزان ترددها در روز گذشته نسبت به روز ۱۳ بدر، ۱۰ یا ۱۲ فروردین كه ایام تعطیلات نوروزی بود و فعالیت ها هنوز شروع نشده بود، بیشتر بوده است.

رحمانی فضلی یک دلیل دیگر افزایش ترددها را حضور مردم برای تأمین نیازهای زندگی پس از مسافرت و تعطیلات نوروزی دانست و گفت: حدود ۶۰۰ هزار واحد خرده فروشی در سطح كشور كه مایحتاج موردنیاز مردم را تأمین می‌كنند، در حال فعالیت هستند و بطور طبیعی، مردم برای خرید روزانه خود به آنها مراجعه می كنند.

وزیر كشور تأكید كرد: با این حال، خواهش ما این است كه مردم در مراجعات خود به فروشگاه‌ها حتما ملاحظات لازم را برای پیشگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامتی خود و دیگران رعایت كنند.

وی با بیان اینكه مشاهده خودرو در خیابان به معنای عدم رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیست، خاطرنشان كرد: تاكنون ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا هیچ تصمیمی مبنی بر ممنوعیت تردد در خیابان‌ها نداشته اما همواره تأكید داشته و از مردم خواهش کرده است كه ترددهای غیرضروری نداشته باشند.

رحمانی فضلی در مورد نحوه اجرای پروتكل‌های بهداشتی و نظارت بر آن اظهار کرد: در این زمینه مقرر شد، هر دستگاه خودش متولی اجرا باشد و به عنوان مثال، صنوف، اتحادیه ها و وزارت صمت باید اجرای پروتكل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را در مورد صنوف بر عهده داشته باشند اما در همه شرایط، وزارت بهداشت باید ناظر باشد.

وی افزود: مقرر شد در این زمینه كمك های لازم به وزارت بهداشت صورت گیرد.

وزیر كشور یكی از موضوعات دیگری را كه در نشست ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور مطرح شد، بررسی روند قیمت ها در بازار برشمرد، و گفت: برخی گزارشها حكایت از افزایش قیمت چند قلم محدود از كالاها در روزهای اخیر دارد. اعضای ذیربط در باره دلایل این افزایش در برخی حوزه ها توضیح دادند و مقرر شد با تامین بموقع و توزیع مناسب اقلام، روند را بار دیگر به حالت كاهشی برگردانند.

رحمانی فضلی همچنین بار دیگر از دستگاه‌های اجرایی فعال در زمینه مبارزه با بیماری كرونا قدردانی كرد و گفت: لازم است از همه دستگاههای اجرایی ، پیش از همه از وزارت بهداشت – كه انصافا زحمت می كشند- و بعد، استانداران، فرمانداران و شهرداران كه در تمام كشور خوب كار كرده اند و نیز، نیروی انتظامی، بسیج، صداوسیما و دیگر دستگاهها كه برای مهار كرونا خیلی خوب كار كرده اند، تشكر كنم.

وزیر كشور افزود: مردم عزیز ما بدانند بعد از نزدیك به دو ماه از شیوع بیماری، در شرایط کاملا متفاوتی نسبت به آغاز بیماری هستیم؛ اكنون دستگاه‌های اجرایی به كار خود در این زمینه كاملا مسلط هستند، هماهنگی های لازم بین دستگاهی وجود دارد، وزارت بهداشت از شناخت، تجربه و امكانات و تجهیزات كافی و مناسب برخوردار است و تا کنون موردی نداشته‌ایم که فرد بیماری در بیمارستان‌ها پذیرش نشود.

وی افزود: پزشكان و پرستاران ما اكنون تجربه و تسلط خوبی بر این بیماری دارند و آمادگی ها هم از نظر زیرساختها، هم سازمانها و دستگاهها و هم افراد نسبت به موضوع، با توجه به وضعیت دو ماه قبل كاملا قابل قبول و مطلوب است.

وزیر كشور گفت: در این دوماه، مردم عزیز ما هم از نظر سطح اطلاعات، آگاهی، خود كنترلی و مراقبت و هم سطح همراهی و هماهنگی، روند واقعا عالی دارند و با توجه به این شرایط، یعنی آمادگی های مردم و دستگاه‌های اجرایی و همچنین تسلط به موضوع و روند مطلوب كنترل بیماری بر اساس گزارش‌های تخصصی وزارت بهداشت، امیدواریم هم طول دوره این بیماری كاهش یابد و هم میزان خسارت‌ها و هزینه‌های جانی و مالی و اقتصادی به حداقل ممکن برسد.

وی تأكیدكرد: برای دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا، موضوع سلامت و زندگی مردم اصل اساسی است و بقیه مسائل زیرمجموعه آن تعریف می شود.

رحمانی فضلی گفت: همه تلاش ما این است كه مردم در سلامت و زندگی مناسبی باشند و امیدواریم با توجه به مجموعه كارهایی كه تابحال صورت گرفته و می‌گیرد، بتوانیم هزینه‌های ناشی از این بیماری را كاهش دهیم اما این كار یك شرط دارد و آن این است كه مردم عزیز ما مراقبت ها و كنترل‌های لازم را از سوی خودشان داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی فقط به عنوان خدمات دهنده و سرویس دهنده مطرح باشند.

وزیر كشور تصریح كرد: ما نمی‌توانیم و حتی اگر بتوانیم، نمی‌خواهیم به ابزارها و قوانین و مقرراتی متوسل شویم كه با اجرای آن، زحمات زیادی برای مرد م ایجاد شود.

وی گفت: هر چند ما در ایام اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اختیارات بسیاری خوبی از نظر قانونی و مصوبات ستاد ملی داشتیم ولی لازم است به استحضار مردم عزیزمان برسانیم كه كمترین میزان استفاده از این اختیارات قانونی را به عمل آوردیم .

رحمانی فضلی ابراز امیدواری كرد بقیه مسیر را در مهار ویروس كرونا نیز بتوانیم با هماهنگی، همكاری،‌همدلی و مشاركت مردم با سرعت طی كنیم.

بر اساس این گزارش، در نشست امروز ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور كه به ریاست رحمانی فضلی در محل وزارت كشور برگزار شد، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «پیروز حناچی» شهردار تهران، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران، و نمایندگان قوای مقننه و قضائیه، نیروی انتظامی و معاونان وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف عضو، ضمن ارایه گزارش، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در باره روند مدیریت بیماری كرونا و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند مطرح كردند.

گزارش ابعاد اطلاع رسانی و اقتصادی مجموعه اقدامات انجام شده در باره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا، تشریح مصوبات كمیته اطلاع رسانی و مدیریت فضای روانی این ستاد، گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از روند درمان بیماران، مهار ویروس و برنامه های آینده، بررسی شرایط بازفعالیت اصناف مختلف و نحوه ارایه تسهیلات و كمك های دولتی به اصناف وكارگران زیان دیده و اقشار آسیب پذیر، گزارش وضعیت بازار و قیمت كالاها و خدمات، و نیز ارزیابی نحوه اطلاع رسانی و عملکرد رسانه ها در حوزه مدیریت بیماری كرونا از جمله مباحث مطرح شده در این نشست دو ساعته بود.

انتهای پیام/4129/

نظر شما