شناسهٔ خبر: 39226909 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«کامیون» و چهره‌های جدید برای مخاطبان 

تهران- ایرنا- سریال «کامیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی که در ایام نوروز روی آنتن شبکه دو سیما رفتبا معرفی چهره‌های جدید برای مخاطبان تلویزیون همراه شد. 

صاحب‌خبر -

سال‌هاست که ایام‌ نوروز به مهم‌ترین باکس مناسبتی تلویزیون در طول سال تبدیل‌شده است. مدیران سیما از چند ماه قبل برای پر کردن آنتن دست‌به‌کار می‌شوند. فیلم‌های سینمایی، مستند و البته سریال‌ جزو مهم‌ترین برنامه‌های نوروزی تلویزیون به‌حساب می‌آیند.

هرسال، به‌طور سنتی چهار شبکه سریال ویژه نوروز پخش می‌کنند که شبکه دو یکی از آن‌هاست. البته شبکه دو به دلایل مختلفی ازجمله تغییر مأموریت در مقاطع مختلف شاهد آسیب‌هایی بوده که هنوز تبعات آن را یدک می‌کشد. ضمناً یادمان نرود، زمان پخش سریال شبانه این شبکه دقیقاً در اوج شب‌نشینی‌ها و صرف شام این‌که این خودش یک مشکل به‌حساب می‌آید. پس با این موارد و البته مشکلات دیگری که گفته نشد، کار این شبکه برای کسب رضایت مخاطبان نوروزی بسیار دشوار است.

«کامیون» کارگردانی دارد که در سال‌های اخیر چند کمدی پرفروش در سینما ساخته و نویسنده‌اش هم تجربه موفق «خنده‌بازار» را در کارنامه دارد. روایت قصه فوتبالیست پیشکسوتی که حالا راننده کامیون شده و بنا بر دست روزگار زندگی‌اش با چند جوان گره می‌خورد. 

درباره میزان موفقیت «کامیون» در جلب رضایت مخاطب می‌توان موارد مختلفی را مطرح کرد و قطعاً نقدهایی هم به آن وارد است ولی جا دارد به این مجموعه نوروزی از زاویه دیگری نگاه کنیم؛ زاویه‌ای که می‌توان آن‌را یک اتفاق مثبت دانست.  

سال‌هاست که تعداد مشخصی بازیگر در مجموعه‌های کمدی به‌عنوان چهره ثابت در مقابل چشمان مخاطبان رژه می‌روند. یعنی جدای از کیفیت کاری آن‌ها، بازیگران فوق در طول سال در چندین مجموعه و در نقش‌هایی شبیه به هم حاضر می‌شوند و همین رویه باعث خستگی بصری برای بیننده شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و اتفاقات مثبت «کامیون» برهم زدن معادله فوق و ارائه ترکیب جدیدی از بازیگران است.

در سریال نوروزی شبکه دو چهره‌های مشهوری مثل مهدی هاشمی و لعیا زنگنه حضور دارند اما بخش قابل‌توجهی از نقش‌ها سهم بازیگرانی با چهره‌های غیرتکراری است. بد نیست که از بین این بازیگران به دو مورد به‌طور خاص اشاره‌کنیم. بهنام شرفی بازیگری است که برای اهالی تئاتر شناخته‌شده‌تر از مخاطبان عادی است. او در تئاتر به‌عنوان بازیگری حرفه‌ای و پخته شناخته می‌شود که تاکنون در نمایش‌های معروفی حضورداشته و اتفاقاً نقش‌های اصلی کار را نیز بر عهده داشته است.

شرفی افتخار کسب سیمرغ بهترین بازیگر از جشنواره تئاتر فجر را نیز در کارنامه دارد. البته شرفی به‌جز تئاتر در حوزه تصویر هم در حال پرکار شدن است. او در سریال شبکه نمایش خانگی «سال‌های دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی حضورداشته است. بازیگر بعدی علی عامل هاشمی است. این بازیگر جوان در سه چهار سال اخیر به‌طورجدی در حوزه آثار تصویری معرفی‌شده است.

هاشمی در سریال‌هایی مثل «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی و فیلم سینمایی «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی نقش‌آفرینی کرده است. همان‌طور که گفته شد درباره نقاط ضعف و قوت «کامیون» می‌توان موارد مختلفی را بیان کرد اما اراده سازندگان این مجموعه، برای چینش متنوعی از بازیگران چهره و جدید درکنارهم قطعاً نکته مثبتی برای آن خواهد بود؛ نکته‌ای که در این روزها برای تلویزیون واجب است. زیرا چشمان مخاطب از دیدن چهره‌های تکراری خسته شده است.

نظر شما