شناسهٔ خبر: 39218225 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

صالحی امیری:

تعویق المپیک برای سال 2022 اظهارنظر شخصی است/ پیش‌بینی حداکثر ۲۰ سهمیه المپیک دیگر داریم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: طبق گفته رئیس کمیته المپیک ژاپن ممکن است کرونا تا 2021 هم از منطقه خارج نشود و ناچار باشند المپیک را به سال 2022 منتقل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا،  رضا صالحی‌امیری در نشست خبری که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره عملکرد ورزش ایران در سال 98 گفت: سال 98 بر اساس چارچوب برنامه‌ها را دنبال کردیم که البته تداوم برنامه‌های سال 97 بود. بحث اصلی ما انسجام و همدلی در مجموعه ورزش و پرهیز از حواشی بود. وزارت ورزش، فدراسیون‌ها، کمیته ملی المپیک و رسانه‌ها انسجام و همدلی داشتند. اصل را بر دوری از حاشیه قراردادیم.

۱۰۰ درصد تعهدات خود را در قبال فدراسیون‌ها انجام دادیم

صالحی امیری در مورد بودجه کمیته المپیک گفت: سال 98 محدودیت‌های مالی وجود داشت. به دلیل تحریم‌ها چالش‌های زیادی به وجود آمد. ۱۰۰ درصد تعهدات خود را در قبال فدراسیون‌ها انجام دادیم و کمک‌های فوق‌العاده خارج از سقف به فدراسیون‌ها پرداخت کردیم. در حد توان و امکانات به نیازهای فدراسیون‌ها توجه کردیم. البته کاملاً اعتقاد داریم که فدراسیون‌ها مشکلات زیادی دارند و کفاف نمی‌دهد. شفافیت مالی اهمیت زیادی برای ما دارد و می‌تواند به ما کمک کند. در دو سال گذشته این مسیر را رفتیم و در سال ۹۹ مسیر را شفاف‌تر می‌کنیم.

فعالیت ستاد عملیاتی در کنار ستاد عالی بازی‌ها فعالیت می‌کند

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ستاد عالی بازی‌ها ایجاد تک‌صدایی در مدیریت ورزش بین ما وزارت ورزش بود که اولین جلسه فردا سه‌شنبه با محوریت وزیر ورزش و عضویت بنده خواهد بود. هدف از ستاد عالی بازی‌ها سیاست‌گذاری واحد در ورزش است. این شرایط طی دو سال گذشته پاسخ داد و برای بازی‌های آسیایی و المپیک جوانان و ... این همدلی را داشتیم که برای المپیک توکیو نیز ادامه خواهد داشت. در ذیل این ستاد، ستاد عملیاتی در کمیته با حضور نصرالله سجادی وجود دارد.

دادگاه CAS برای تعلیق جودو تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد

صالحی امیری گفت: دیپلماسی ورزشی دیگر برنامه اجراشده از سوی کمیته ملی المپیک بود. در سال گذشته ۱۰۰ دیدار با مقامات ارشد ورزشی اعم از کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی داشتم و سعی کردم مواضع ایران را مشخص و حمایت‌های لازم را داشته باشیم. سعی داشتیم فشارهای کاذب مانند فشاری که از سوی فدراسیون جهانی جودوارد بود را کم کنیم. رئیس این فدراسیون به دنبال یک هدف سیاسی برای تعلیق جودو ایران بود اما سعی کردیم با دیدارهای مختلف از حقانیت جودو ورزش ایران دفاع کنیم و تعلیق را بشکنیم. دادگاه تصمیم‌گیری ۲۰ فروردین‌ماه بود و تا اطلاع ثانوی به تأخیر افتاد.

امجدیه موزه ورزش روباز شود

صالحی امیری درباره‌ موزه ورزش گفت: موزه ورزش یک ضرورت بود باید شکل می‌گرفت، یک ساختمان جدید با هشت هزار متر زیربنا برای رویکرد حداقل ۵۰ ساله داشته باشیم و ۳ هزار شی در آن قرار دهیم. موزه یک‌قطب فرهنگی است. پیشنهاد ما بر این است که امجدیه(ورزشگاه شهید شیرودی) موزه ورزش روباز شود و بازسازی شود. چند جلسه برگزار کردیم و نشستی را با وزیر داشتیم. کریمی رئیس شرکت توسعه دنبال این طرح است.

دوران تصمیم‌گیری فردی گذشته است

رئیس کمیته ملی المپیک به 17 کمیسیون در کمیته ملی المپیک اشاره کرد و گفت: کمیسیون‌ها اتاق فکر ما هستند و ما ۱۷ کمیسیون راه‌اندازی کرده‌ایم و حدود ۲۳۰ نفر با ما همکاری می‌کنند. همه از اساتید به نام دانشگاه هستند و از نخبگان کشور محسوب می‌شوند. نظام تصمیم سازی در کمیته ملی المپیک از مسیر کمیسیون‌ها عبور می‌کند. کمیته توسط نخبگان حاضر در این کمیسیون اداره می‌شود نه یک فرد. من تصمیمی را بدون خرد جمعی نمی‌گیرم چون دوران تصمیم‌گیری فردی گذشته است.

۲۰ میلیارد برای نوسازی کمیته و آکادمی هزینه می‌کنیم

وی همچنین بازسازی کمیته ملی المپیک و آکادمی را برنامه اصلی خود دانست و گفت: ما در سال ۹۸ پنج میلیارد تومان هزینه بازسازی کردیم و در سال جدید هم بیشتر از 5 میلیارد بازسازی خواهیم کرد. برنامه ما این است که در چهار سال، ۲۰ میلیارد برای نوسازی کمیته و آکادمی هزینه کنیم. توسعه زیر ساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیاست ماست و آن را دنبال می‌کنیم.

تعویق المپیک یک فرصت برای ماست

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که المپیک به تعویق افتاد چقدر به ضرر و سود ایران شد و بودجه ۱۲۰ میلیاردی می‌تواند برای سال المپیک کافی باشد، تصریح کرد: تعویق المپیک به ضرر ما نیست و به نظرم یک فرصت برای ماست تا تهدید. ورزشکاران یک سال برای فراهم کردن شرایط مناسب زمان دارند. ورزشکارانی مثل حسن یزدانی، حمیده عباسعلی و سهراب مرادی شرایط خوبی نداشتند اما الان فرصت دارند تا مصدومیت آن‌ها برطرف شود و به آمادگی برسند.برای ما سلامت ورزشکاران مهم است و به سود و زیان تعویق المپیک توجه نمی‌کنیم. تعویق المپیک یک مطالبه جهانی بود و البته ما زودتر از همه خواستار تعویق شدیم.

پیش‌بینی سجادی حداکثر ۲۰ سهمیه دیگر است

وی در مورد پیش‌بینی‌اش از تعداد سهمیه‌های المپیک اظهار کرد: با هزینه‌های صورت گرفته ۵۲ سهمیه گرفته‌ایم. پیش‌بینی سجادی حداقل ۱۰ سهمیه و حداکثر ۲۰ سهمیه دیگر است و آنچه هزینه کردیم در مقابل، سهمیه گرفتیم. بودجه در نظر گرفته برای ما نیز خوب است. هدف‌گذاری ما ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما الان هم بودجه خوبی برای ما در نظر گرفته‌شده است و 124 میلیارد تصویب‌شده است که نزدیک به هدف‌گذاری ماست.

رئیس کمیته ملی المپیک تأکید کرد: طبق پیش‌بینی‌ها می‌دانستیم مشکلاتی برای ارز به وجود می‌آید بنابراین ارز را از قبل خریداری کرده‌ایم. در بازی‌های آسیایی و آرژانتین هم با ارز 4200 دو رویداد مهم را سپری کردیم. ارز از بانک مرکزی با هزینه ۱۱۲۰۰ تومان گرفته‌ایم و با تعویق المپیک خسارتی ندیدیم. اکنون با افزایش بودجه آمادگی بیشتری برای حمایت از فدراسیون‌ها مخصوصاً المپیکی‌ها داریم.

ابطال انتخابات دوومیدانی در جهت تخریب یا حمایت کسی نبود

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سؤال که همیشه از وفاق کمیته وزارت ورزش صحبت می‌کند اما در انتخابات فدراسیون دوومیدانی شاهد آن نبودیم، عنوان کرد: جمع‌بندی ما با وزیر ورزش بر این بود که از هیچ فرد خاصی در انتخابات حمایت نکنیم و هر کس بتواند رأی اعضای مجمع را کسب کند برای ما ارزشمند خواهد بود. من در خصوص کیهانی توصیه‌ای نکردم و یک نفر بیاید بگوید چنین کاری کرده‌ام. رئیس کمیته ملی المپیک نباید برای اشخاص هزینه شود.

وی تأکید کرد: پس از برگزاری انتخابات هم علی نژاد با شهامت اعلام ابطال انتخابات را کرد. در این میان یک عده خوشحال و یک عده ناراحت شدند. من شخصاً قضیه را پیگیری و با هیئت‌ها صحبت کردم و مشخص شد اشکال وارد است. ابطال انتخابات نه در جهت حمایت از کیهانی و نه در جهت تخریب داوری نبود.

حقوق ورزشکاران المپیکی تا تیرماه فعلاً ادامه دارد

صالحی امیری در پاسخ به خبرنگار آنا درباره وضعیت حقوق ورزشکاران المپیکی با توجه به تعویق المپیک عنوان کرد: جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک فردا برگزار می‌شود و یکی از مسائل موردبحث ما همین موضوع است. تا تیرماه به ورزشکاران المپیکی ۵ میلیون حقوق را می‌دهیم. همچنین۱۰ قهرمان هم توسط IOC بورسیه شده‌اند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، باز به عزیزان ریال آن را پرداخت می‌کنیم.

تعویق المپیک برای سال 2022 یک اظهارنظر شخصی است

وی در پاسخ به سؤال تعویق المپیک تا سال 2022 بیان کرد: کمیته بین‌المللی المپیک قرار است یک هفته دیگر در مورد مسائل کلی اطلاع‌رسانی کند. سیاست قطعی آن‌ها برگزاری المپیک در ۲ مرداد ۱۴۰۰ است.اما رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس برگزاری بازی‌های توکیو گفته‌اند، ممکن است کرونا تا 2021 هم از منطقه خارج نشود و ما شاید ناچار باشیم آن را به سال 2022 منتقل کنیم. البته IOC نظر قطعی نداده است و این موضوع یک اظهارنظر شخصی است. کتابچه‌ای به ما داده‌اند و تمام فرآیند برگزاری رویداد نوشته‌شده و قرار است روی آن کار کنند. تا یک هفته الی 10 روز آینده به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

آغاز تمرینات ورزشکاران منوط به مجوز ستاد کرونا است

صالحی امیری در مورد برنامه اردوی ورزشکاران المپیکی عنوان کرد: تمام برنامه ورزشی و اردوی ملی پوشان با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد. هر زمان این ستاد مجوز بدهد فدراسیون‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. در حال حاضر تا پایان فروردین مجوزی صادر نشده و برای اردیبهشت هم منتظر نظر ستاد کرونا هستیم. شرایط ایجاد شده مطلوب نیست و این برای 200 کشور مشابه است. یکی از بحث‌های جدی ما در جلسه فردای ستاد عالی بازی‌ها، در مورد چگونگی برگزاری اردوها است. در حال حاضر بحث انفرادی برخی ورزش‌ها مطرح است؛ نمی‌توانیم با باز کردن آکادمی بگوییم فقط چند نفر بیایند.

زمان واریزی اولین بودجه اردیبهشت است

وی در مورد زمان اولین واریزی بودجه فدراسیون‌های ورزشی در سال 99 اظهار کرد: معمولاً دولت در فروردین‌ماه حقوق می‌دهد و در اردیبهشت بودجه را واریز می‌کند. همیشه همین‌طور بوده است. بنابراین اولین پرداختی ما به فدراسیون‌های ورزشی در اردیبهشت خواهد بود.

دولت همیشه در بحث بودجه ما را حمایت کرده است

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سؤال که با کاهش نفت، بودجه تصویب‌شده شما هم کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: فعلاً نمی‌توانیم هیچ اظهارنظری در مورد آن داشته باشیم، تحقق بودجه هم عملکرد و هم مصوبه است و این موضوع بستگی به شرایط درآمدی دارد. دولت تا الان ما را تنها نگذاشته است و در بحث بودجه همیشه ما را حمایت کرده است. در حوزه ورزش قهرمانی دولت مساعدهای لازم را با ما داشت و تخصیص بودجه ما بالای 90 درصد بود هرچند ما تعهدات خود را 100 درصد اجرایی کردیم.

انتهای پیام/4057/

نظر شما