شناسهٔ خبر: 39217347 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صالحی‌امیری: تعویق المپیک برای ما زیان‌آور نیست/ ابطال انتخابات دوومیدانی برای تخریب داوری و حمایت از کیهانی نبود

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: تعویق بازی‌های المپیک برای ما یک فرصت بود، چون می‌توانیم یک سال دیگر برای آمادگی بیشتر و برگزاری اردوها و شرایط ایده‌آل برای ورزشکاران تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، رضا صالحی امیری در ابتدای نشست اینترنتی با خبرنگاران اظهار داشت:در سال 98 دنبال ادامه استراتژی سال 97  بودیم و اساس آن یک برنامه 15 محوری بود و بر اساس آن پیش رفتیم و سال 99 تداوم برنامه‌های سال 98 خواهد بود.

وی افزود: بحث انسجام و همدلی در مجموعه ورزش اهمیت زیادی داشت و به صورت جدی آن را در سال 98 دنبال کردیم. الان بین ارکان ورزش، وزارت ورزش، کمیته، فدراسیون‌ها و رسانه‌ها که رکن ورزش هستند، انسجام و همدلی است. محور دوری از حاشیه بود و مبنا بر این بود که شرایط جدیدی را فراهم کنیم که هیچ حاشیه‌ای نباشد.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ستاد عالی بازی‌ها ایجاد تک‌صدایی در مدیریت ورزش بین ما و وزارت ورزش بود که اولین جلسه فردا سه‌شنبه با محوریت وزیر ورزش و عضویت بنده خواهد بود. هدف از ستاد عالی بازی‌ها سیاست‌گذاری واحد در ورزش است. این شرایط طی دو سال گذشته پاسخ داد و برای بازی‌های آسیایی و جوانان و ... این همدلی را داشتیم که برای المپیک ادامه خواهد داشت. در ذیل این ستاد، ستاد عملیاتی در کمیته با حضور نصرالله سجادی وجود دارد.

صالحی‌امیری عنوان کرد: بحث دیپلماسی ورزشی نیز مورد توجه بود و بیش از 100 جلسه با مقامات ارشد اعم از IOC و  OCA  و فدراسیون‌های جهانی داشتیم و تلاش کردیم تهدیدها کاهش یابد. از جمله در جودو که بخش زیادی از فرصت فعالیت‌های ما را به خود گرفت. ویزر رئیس فدراسیون جهانی این رشته با اهداف سیاسی عمل کرد و ما تلاش کردیم تا از حقانیت ورزش ایران دفاع کنیم و تعلیق را بشکنیم. دادگاه 20 فروردین بود که فعلاً به تاخیر افتاده است.

وی گفت: در سال 98 محدودیت‌های مالی وجود داشت و در بحث بودجه با چالش رو‌به‌رو بودیم که اول به دلیل تحریم‌ها بود. هزینه تجهیزات اعزام‌ها و اردوها نیازمند ظرفیت‌ها بود . ما به هدف‌گذاری در بودجه رسیدیم و صد درصد تعهدات خود را انجام دادیم. ما در حد توان و امکانات و منابع به فدراسیون‌ها توجه کردیم، ولی باور داریم نیاز فدراسیون‌ها به منابع بیشتر است. همچنین شفافیت مالی برای ما اهمیت داشت و باید همه اطلاعات و منابع را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم. در سال 99 شفاف‌تر عمل خواهیم کرد و این یکی از اصول ما است.

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: مسئله مهم بعد از موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک که یک ضرورت بود، هدف‌گذاری برای احداث ساختمان جدید با 8 هزار متر در خور شأن ایران و با استانداردهای جهانی است. این موزه با 3 هزار وسیله آغاز به کار کرده و قهرمانان زیادی با ورزش آشتی کرده‌اند. همه تحولات فرهنگی در موزه به عنوان قطب فرهنگی شکل می‌گیرد. ما پیشنهاد دادیم که ورزشگاه شهید شیرودی به عنوان موزه ورزش با همین ساختار و فیزیک معرفی و بازسازی شود و جمعیت زیادی از آن بازدید کنند و هم درب مجموعه باز و قابل دیدن باشد.با وزیر ورزش جلسه داشتیم و عده‌ای صاحب نظران دنبال فعال کردن آن هستند.  امیدواریم یک فضای جدید ایجاد و قابل ارائه برای گردشگران خارجی باشد.

صالحی امیری در ادامه این نشست عنوان کرد: 17 کمیسیون را به عنوان اتاق فکر فعال کردیم و حدود 230 نفر در آن همکاری دارند که از اساتید و صاحب نظران هستند. خلاصه تشکیل این اتاق فکر این است که نظام تصمیم‌سازی از کمیسیون‌ها عبور می‌کند. هیچ تصمیمی را خارج از اتاق فکر نمی‌گیرم، چون دوران مدیریت فردگرایانه تمام شده و دوره مدیریت جمعی است.

وی اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها از دیگران برنامه‌های ما بود. در سال گذشته بیش از 5 میلیارد تومان هزینه کردیم. امسال هم بیش از 5 میلیارد هزینه می‌کنیم و باید طی 4 سال بیش از 20 میلیارد هزینه کنیم تا از نظر زیر ساخت‌ها به‌روز شویم. توسعه زیرساخت‌ها در سخت افزار و نرم افزار از مهم‌ترین برنامه‌های ما است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به برگزاری بازی‌های ساحلی آسیا در قطر گفت: در این بازی‌ها عملکرد خوبی داشتیم و جایگاه نهم را کسب کردیم. ثبت‌نام‌ها برای بازی‌های ساحلی آسیا چین انجام می‌شود.  در آکادمی ملی المپیک طرح‌هایی آغاز شده و نوجوانان شناسایی و در اردوها در آکادمی برای آموزش تحت حمایت قرار گرفتند تا هم برای بازی‌های آسیایی 2022 و المپیک جوانان و المپیک 2024 سرمایه ما باشند. آکادمی در سال گذشته کارهای بزرگی انجام داد. 

صالحی‌امیری تصریح کرد: تاریخ شفاهی ورزش ایران نیز در دستور کار بود. متاسفانه تاکنون کار ثبت و ضبط علمی انجام نشده بود. تاریخ شفاهی یک زمینه علمی دارد و تجربه‌های خوبی در ایران داشتیم که از آن در ورزش برای تاریخ شفاهی ورزش استفاده کردیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌های تجلیل از پیشکسوتان گفت: تجلیل پیشکسوتان شعار و نمایش نیست. پیشکسوتان ریشه درخت ورزش هستند. هویت ورزش قهرمانی با پیشکسوتان شکل می‌گیرد و توجه به مشکلات آنها برای ما اهمیت دارد. ما به طور مستمر با آنها در ارتباط هستیم و این کار را به عنوان یک رسالت برای خود تعریف کردیم. اگر ما این نسل را نبینیم، آیندگان ما را نمی‌بینند.

صالحی‌امیری در خصوص تعویق المپیک گفت: تعویق المپیک برای ما زیان‌آور نیست. من از منظر فرصت و تهدید نگاه می‌کنم. این مسئله برای ما فرصت بود، چون می‌توانیم یک سال برای آمادگی بیشتر و اردوها و شرایط ایده‌آل برای ورزشکاران تلاش کنیم. ما چند مورد حساس مثل سهراب مرادی و حمیده عباسعلی و حسن یزدانی را داشتیم که زمان برای رفع مصدومیت آنها کم بود و الان فرصت کافی برای آمادگی حداکثری دارد. بعلاوه ما به سلامت قهرمانان توجه می‌کنیم. تعویق المپیک یک خواسته جهانی بود و ما زودتر از بسیاری از کشورها پیشنهاد تعویق را دادیم. وقتی IOC بسته و تعطیل شد، مسئولان بحث را جدی تلقی کردند و وقتی کشورها انصراف دادند، ژاپن پذیرفت که المپیک به تعویق بیفتد. الان برای دوم مرداد 1400 برای برگزاری المپیک توافق شده است. شرایط برای 200 کشور برابر است و هزینه‌هایی هم که شده برای 52 سهمیه قطعی ما بوده و پیش بینی سجادی 60 تا 70 سهمیه است و در چنین وضعیتی هزینه‌ها با کسب سهمیه همراه بوده است.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره بودجه این کمینته عنوان کرد: هدف‌گذاری ما رساندن بودجه به 150 میلیارد بوده که با تصویب 124 میلیارد به مرز 150 میلیارد نزدیک شدیم و به دنبال دریافت کمک‌های ارزی هم هستیم. از قبل هم ارز خریداری کردیم و در حال حاضر مشکلی نداریم. 500 هزار دلار دیگری هم امسال تهیه و برای المپیک هزینه می‌کنیم. ما امسال 30 میلیارد افزایش بودجه داریم و فرصت کمک بیشتری به فدراسیون‌ها داریم.

وی درباره حقوق ورزشکاران خاطرنشان کرد: در خصوص حقوق ورزشکاران فردا در ستاد عالی بازی‌ها تصمیم می‌گیریم. این ورزشکاران مدنظر تا تیر ماه 5 میلیون را می‌گیرند و 10 قهرمان هم بورسیه IOC  هستند.

صالحی امیری در پاسخ به این سوال اینکه آیا وفاق در مورد تمام فدراسیون‌ها است یا برخی فدراسیون‌های خاص؟ گفت: مطمئن باشید خارج از مرز صداقت حرکت نمی‌کنم و در هیچ شرایطی برای هیچ کسی در هیچ سطحی از مرز اخلاقی عبور نمی‌کنم. مدیری موفق است که صداقت و مرز بندی اخلاقی را رعایت کند. مدیر ماندگار کسی است که بعد از رفتن نام نیک از خود بگذارد. هماهنگی ما و وزارت حقیقی و همه جانبه است. درباره دوومیدانی آخرین جمع‌بندی من با سلطانی‌فر این بود که از فردی حمایت نمی‌کنیم و هر کسی رای بیاورد برای ما ارزیابی مثبت است. هم داوری با سابقه و هم کیهانی با انیگزه است. در مورد کیهانی هیچ گاه با واسطه و بی‌واسطه توصیه نکردم. رئیس کمیته نباید هزینه اشخاص شود؛ چرا که کمیته المپیک یک نهاد ملی است. علی‌نژاد شهامت به خرج داد و گفت که انتخابات دوومیدانی دچار اشکال حقوقی و مخدوش است و آن  را ابطال کرد و تجدید می‌شود . این تصمیم شجاعانه بود. من شخصاً پیگیری و با هیئت‌های استانی صحبت کردم. جلسه‌ای  با سلطانی‌فر و علی‌نژاد داشتیم و انتخابات ابطال شد. این تصمیم نه برای تخریب داوری و نه برای حمایت از کیهانی بود. برخی هیئت‌ها به دلیل کرونا نیامدند  و نهادهای نظارتی هم همین جمع بندی را داشتند.

وی درباره مطرح شدن صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری المپیک در سال 2022 گفت: یک اظهار نظر شخصی در مورد برگزاری  المپیک در سال 2022 مطرح شد، ولی نظر IOC برگزاری در 2021 است. الان سیاست قطعی برگزاری المپیک در 2 مرداد 1400 خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص زمان آغاز اردوهای تیم‌های ملی اظهار داشت: برنامه‌های ما بر اساس اعلام ستاد کرونا است و هر روزی که آنها مجوز برگزاری اردوی تمرینی بدهند، بلافاصله برنامه‌ریزی از سوی فدراسیون‌ها آغاز می‌شود. فعلاً تا پایان فروردین مجوز نمی‌دهند و برای اردیبهشت منتظر تصمیم ستاد هستیم. این شرایط برای 200 کشور مشابه است. شرایط تمرین انفرادی باید فراهم شود، ولی در رشته‌ای مانند کشتی نیاز به حریف تمرینی است. یکی از بحث‌های جدی ما در ستاد چگونگی آغاز اردوها در برخی رشته‌ها است که نظر ستاد کرونا، ظرفیت و امکانات ما و فدراسیون‌ها در این موضوع اهمیت دارد.

صالحی امیری در پایان گفت: منطق بودجه هر ساله بر این است که فروردین حقوق و اردیبهشت بودجه فصل اول را واریز می‌کند. فکر می‌کنم اولین پرداخت ما به فدراسیون‌ها اردیبهشت ماه خواهد بود. در بحث بودجه مصوبه و تحقق بودجه مهم است. این مسئله توسط دولت تصمیم‌گیری می‌شود. الان هیچ پیش‌بینی و قضاوتی نمی‌توان داشت. اگر شرایط تحریم تغییر کند، شرایط متفاوت است. تاکنون دولت ما را تنها نگذاشته و در سال 98 در حوزه ورزش قهرمانی حداکثر مشارکت را داشته است. تخصیص ما از سوی دولت بالای 90 درصد بوده است، ولی ما تعدات خود را به فدراسیون ها صد درصد انجام دادیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما