شناسهٔ خبر: 39217260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تراکتور و چالش بازیکنان خارجی/ دوستی که عاقبت خوشی ندارد

اکثر بازیکنان و حتی مربیان خارجی که در یک دهه گذشته به تراکتور پیوسته‌اند، برای دریافت مطالبات‌شان از این باشگاه به شکایت متوصل شدند که این موضوع در دو فصل اخیر به اوج خود رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، «دوستی خاله خرسه» شاید بهترین تعریف برای بازیکنان خارجی باشد که در این سال‎ها به تراکتور پیوسته و در نهایت کارشان به شکایت از این تیم رسیده است؛ بازیکنانی که در ابتدا با هزار «به به و چَه چَه» به تراکتور پیوسته و عکسی در کنار مالک این تیم گرفته‌اند، اما در نهایت هیچ آینده‌ای در این تیم نداشته‌اند.

اکثر بازیکنان و حتی مربیان خارجی که در یک دهه گذشته به تراکتور پیوسته‌اند، برای دریافت مطالبات‌شان از این باشگاه به شکایت متوصل شدند که این موضوع در دو فصل اخیر به اوج خود رسیده است. آنتونی استوکس، لی هری اروین و کوین کنستانت؛ سه بازیکنی هستند که اخیراً در فیفا از باشگاه تراکتور شکایت کرده و علیه این تیم حکم گرفته‌اند.

آنتونی استوکس؛ تراکتور نقره داغ شد

استوکس در شامگاه 28 تیرماه سال 97 با عقد قراردادی دو ساله به تراکتور پیوست تا به عنوان مهاجم نوک به جمع شاگردان جان توشاک اضافه شود. استوکس شروع خیلی خوبی در این تیم داشت و تا اواسط نیم فصل عملاً بهترین بازیکن تراکتور بود. استوکس گل‌های حساسی را برای تراکتور به ثمر می‌رساند و تقریباً مدعی اصلی آقای گلی هم بود.

همه چیز برای تراکتور خوب پیش می‎رفت تا اینکه رقابت‎های لیگ برتر به خاطر اردوی تیم ملی تعطیل شد و بازیکنان همه تیم‌ها به استراحت رفتند.
پس از مدتی، تمرینات تراکتور آغاز شد و همه بازیکنان یکی‌یکی به تبریز برگشتند، اما خبری از استوکس نبود. استوکس برای تعطیلات از ایران خارج شده بود و دیگر جواب تلفن تراکتوری‎ها را نمی‌داد.

در ادامه، استوکس پس از تهدید و نامه‌نگاری‌‎های تراکتوری‌ها حاضر شد در روز بازی حساس این تیم مقابل پرسپولیس به ایران برگردد. برگشت استوکس در آن روز عملاً به کار تراکتوری‎ها نیامد، چون به خاطر دور بودن از شرایط مسابقه، تیمش را در ورزشگاه آزادی همراهی نکرد.

در آن دیدار، کمبود مهاجم نوک در ترکیب تراکتور کاملاً مشهود بود و هنوز هم که هنوز است، تراکتوری‎ها دلیل پیروز نشدن‌شان مقابل پرسپولیس را نداشتن یک مهاجم تمام کننده می‎دانند.

به هر حال استوکس در اواخر نیم فصل به تمرینات تراکتور برگشت، اما هیچ نشانی از آن بازیکن سابق نداشت. این اتفاق در تعطیلات نوروز سال 98 نیز تکرار شد؛ استوکس باز هم رفت، اما دیر برگشت. او زمانی برگشت که باز هم نتوانست در ترکیب اصلی تیمش مقابل استقلال خوزستان به میدان برود.

در ادامه، اعلام شد که استوکس مصدوم است و تا پایان فصل قادر به همراهی تراکتور نیست. البته نزدیکان تیم تراکتور در آن مقطع می‌گفتند که او در هفته‌های پایانی هم مصدوم نبوده و فقط «حوصله» بازی کردن نداشته است! گویا استوکس وقتی می‌فهمد دیگر شانسی برای آقای گل شدن ندارد، قید همه چیز را می‌زند و تصمیم می‌گیرد چند هفته باقی مانده را هم به این شکل سپری کند تا فصل به اتمام برسد.

ناراحتی مهاجم ایرلندی از آنجایی آغاز می‌‎شود که لیکنز در دیدار مقابل استقلال خوزستان در هفته بیست و سوم به خاطر دور بودن از تمرینات به او میدان نمی‌‎دهد. استوکس اعتقاد داشته که اگر مقابل استقلال خوزستان به میدان می‎رفت، حداقل 2 گل می‎زد و شانس خودش را برای آقای گلی افزایش می‌داد. 

پس از این اتفاقات، جدایی استوکس از تراکتور قطعی شد، اما این پایان داستان نبود و به نوعی شروع جدال مهاجم ایرلندی با باشگاه تبریزی به حساب می‎آمد. در ابتدا به نظر می‎رسید که باشگاه تراکتور در شکایت علیه بی‎انضباط‎ترین بازیکن تاریخش دست برتر را دارد، اما رأی فیفا یک سال بعد به نفع استوکس صادر شد.

بر اساس رأی فیفا، تراکتور به پرداخت 400 هزار دلار و به همراه جریمه دیرکرد قرارداد محکوم شد. اگرچه باشگاه تراکتور به دنبال تجدید نظر فیفا در خصوص این پرونده است، اما بعید به نظر می‎رسد که بتواند کار خاصی در این مورد انجام بدهد.

لی هری اروین؛ هیچ کاری نکرد، فقط پول گرفت!

لی هری اروین، شرایطی کاملاً مشابه با آنتونی استوکس داشت. او نیز چند روز بعد از حضور استوکس در تراکتور، با باشگاه تبریزی قرارداد بست و در کنار محمدرضا زنوزی عکس یادگاری گرفت. اروین نیز شروع خوبی در تراکتور داشت، اما او نیز هماهنگ با استوکس، وقتی به مرخصی می‎رفت، حاضر نمی‎شد به ایران برگردد.

لی هری اروین البته برخلاف استوکس یک بهانه برنگشن به ایران داشت؛ او مدعی بود که در ایران دچار افسردگی شده و به همین خاطر حاضر به برگشتن نیست. این مهاجم بعدها با دریافت مقدار زیادی وجه نقد از باشگاه تراکتور، افسردگی‌اش بهبود یافت، اما فقط با تیم تمرین کرد! اروین در مرخصی بعد خود دیگر به تبریز برنگشت و در فضای مجازی هم حسابی از خجالت ایرانی‎ها درآمد.

راه او و تراکتور نیز در ادامه به شکایت به فیفا ختم شد و نتیجه هم تقریباً یک نتیجه قابل پیش‎بینی بود؛ محکومیت باشگاه تراکتور! تراکتور در این پرونده نیز محکوم شد و حالا باید 100 هزار دلار به لی هری اروین پرداخت کند.

کوین کنستانت؛ 800 هزار یورو برای «صفر» دقیقه بازی!

کوین کنستانت دیگر خارجی بود که به راحتی هرچه تمام‎تر توانست در فیفا علیه تراکتور حکم بگیرد. این بازیکن در نیم فصل لیگ هجدهم به تراکتور پیوست اما کاری جز تمرین انفرادی در این تیم نداشت. طبق ادعای کنستانت، مشخص شد که این بازیکن مشکل قلبی دارد و نمی‎تواند 90 دقیقه برای تیمی به میدان برود.

بازیکن سابق آث میلان به خاطر همین وارد چالش جدیدی با باشگاه تراکتور شد. تراکتوری‌ها می‎گفتند او مشکل قلبی دارد، اما کنستانت معتقد بود که در پرونده پزشکی‌اش هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، تراکتوری‎ها رسماً به کنستانت اعلام کردند که به خاطر مشکلات پزشکی او را نمی‎خواهند! کنستانت به کشورش برگشت و خیلی راحت تراکتوری را محکوم کرد. او بدون اینکه حتی یک ثانیه برای تراکتور بازی کند، حالا 800 هزار یور از تراکتور پول خواهد گرفت.

هری، سوگیتا و دوستان

هری فوریستر، سوگیتا، مازولا و کوین فورچونه؛ دیگر بازیکنان خارجی که در مقاطع مختلف برای تراکتور به میدان رفتند، اما هر کدام بنا به دلایل مختلف از جمع سرخپوشان تبریزی جدا شدند. در این میان، تنها بازیکنی که هنوز مشکلی با باشگاه تراکتور پیدا نکرده، سوگیتا است. 

هری فوریستر عاقبتی شبیه به استوکس و اروین داشت و پس از حضور کوتاه مدت در تیم ماشین‎سازی، حاضر نشد به ایران برگردد.  مازولا نیز فعلاً به کشورش سفر کرده و خبری از او نیست. همچنین فورچونه هم که عنوان «گران‎ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران» را یدک می‎کشید، حالا جایی در تراکتور ندارد.

او در نیم فصل می‎خواست بدون اطلاع تراکتوری‎ها از ایران برود، اما از فرودگاه برگردانده شد. در ادامه، این مهاجم بدون توافق با تراکتوری‎ها از ایران رفت. حالا تراکتوری‎ها می‌گویند که قصد دارند از او به فیفا شکایت کنند، اما باید منتظر ماند و دید که این پرونده در نهایت به کجا ختم خواهد شد.

گزارش از امیر ملک‎زاده 

انتهای پیام/118/ف

نظر شما