شناسهٔ خبر: 39216379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت برخورداری تصمیمات مقابله با کرونا از پیوست اقتصادی

استاد دانشگاه اراک گفت: تمام تصمیمات در مورد مقابله با ویروس کرونا باید پیوست اقتصادی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

حامد صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، با اشاره به بروز پدیده‌ بی‌سابقه در کشور و شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: کارهای مطالعاتی فشرده‌ای باید انجام شود تا با همکاری مردم و مسوولان از این بحران عبور کنیم.
وی بیان کرد: کادر درمانی، نیروی‌های مسلح، اصناف و مردم در زمینه مقابله با این معضل تلاش بسیار ویژه‌ای داشته‌اند اما در مورد مدیریت صحنه توسط مسوولان چند نکته قابل ملاحظه است.
استاد دانشگاه اراک گفت: مجلس از روزهای اول شیوع بیماری تعطیل شد در حالی که با رعایت پروتکل بهداشتی می‌توانست به فعالیت‌ خود ادامه دهد.
صفی‌خانی ادامه داد: مجموعه دولت و صدا و سیما با سیاست «تک سیاستی» کار کردند و در این بین نیز اقشار بسیاری از جمله دستفروشان و اصناف با مشکلات جدی مواجه شدند.
وی تصریح کرد: تمام تصمیمات در مورد مقابله با ویروس کرونا باید پیوست اقتصادی می‌داشت و در این روزها که وزیر بهداشت در خط مقدم بود اما وزیر صنعت و اقتصاد کمتر دیده شد.
استاد دانشگاه اراک با اشاره اینکه این ویروس ابعاد مخرب زیادی در حوزه اقتصاد کلان و خرد دارد، بیان کرد: در شرایط امروز اقتصاد خرد مهم‌تر بوده چراکه تبعات اجتماعی و امنیتی در بین مردم دارد و مخاطب اصلی این اقتصاد قشر محروم هستند که به علت تورم شدید، آسیب دیدند.
صفی‌خانی گفت: در اقتصاد کلان قیمت نفت به شدت کاهش داشت و آسیب جدی کشور در حوزه اقتصادی قطع صادرات غیرنفتی بود چراکه کشور با وجود تحریم‌ها با همسایه‌ها همچون عراق و افغانستان مبادلات تجاری زیادی داشت اما این ویروس صادرات را قطع کرد.
وی افزود: یکی از مسئولان ارشد آمریکا در این باره به صراحت اعلام کرده بود که کاری که تحریم نتوانست با ایران انجام دهد امروز ویروس کرونا انجام داده که آسیب به صادرات غیرنفتی است.
استاد دانشگاه اراک گفت: دیپلماسی اقتصادی فعال باید اتفاق بیفتد تا شرایط به حالت عادی برگردد و دلیل این موضوع کروناهراسی افراطی توسط رسانه‌های معاند امثال بی بی سی فارسی بود چراکه آنها نگران سلامت مردم نیستند بلکه هدف ترساندن همسایه‌ها و به صفر رساندن صادرات غیرنفتی کشور بود.
صفی خانی ضمن اشاره به چند پیشنهاد برای بهبود شرایط اقتصاد خرد که از تورم بالا کشور در سال‌های اخیر آسیب دیده است، عنوان کرد: باید از اقشار آسیب‌دیده از طریق بخشودگی مالیات، حق بیمه برای اصناف حمایت شود در حالی که در این بین دستفروشان مظلوم و بسیار آسیب دیدند.
وی ادامه داد: براساس ماده ۱۶ قانون تسهیل کسب و کار، ساماندهی دستفروشان از وظایف شهرداری بوده اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است.
استاد دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: در روش تامین بودجه باید برنامه‌ریزی اصولی صورت گرفته و بنیاد مستضعفان باید وارد عمل شود این مهم در حالی است که اگر شرایط طولانی شود باید با رعایت برخی نکات بهداشتی فعالیت برخی اصناف آغاز شود.
صفی‌خانی تصریح کرد: مردم نشان دادند در بحران‌ها کنار هم هستند و در روزهای اخیر که کشورهای دنیا با مشکلات جدی روبرو هستند، جوانان استان مرکزی بیش از ۴۰۰ هزار ماسک تولید کردند.
وی بر ارائه خدمات پیش خرید اصناف و ایثار صاحبان ملک به منظور همدلی با مردم در شرایط پیچیده کنونی تاکید کرد.
انتهای پیام/

نظر شما