شناسهٔ خبر: 39215324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تحقق شعار سال؛ فرصتی برای رونق اقتصاد اصفهان

تحقق ملموس و ثمر بخش راهبرد جهش تولید که به منزله چتری برای عبور چالش‌هایی چون رکود و بیکاری در جامعه است به تاکید جمعی از کارشناسان اصفهانی، نیازمند پایش و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به تناسب ظرفیت‌ها و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف کشور و این استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، جهش تولید که امسال مزین به این عنوان است یکی از ابزارهای قدرت هر کشور است که در نهایت به گفته کارشناسان به افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی منجر می‌شود.

کاهش نرخ بیکاری، مهار نقدینگی، افزایش ارزش پول ملی، کاهش خروج ارز از کشور و اعتبار بخشی به سازه ایرانی و افزایش اعتماد مردم به اقتصاد ایران از نتایج پیش‌بینی‌پذیر رونق تولید ملی در کشور است و این موتور محرکه می‌تواند در صورت کارکرد درست، اقتصاد بیمار را نجات دهد.

 رهبرمعظم انقلاب در سال‌های اخیر با نامگذاری اقتصادی سال‌ها، بارها بر اهمیت قوی شدن کشور با پیشرفت اقتصادی تاکید کرده‌اند. جهش در تولید نیازمند فعالیت‌های بخش‌های مختلف کشور اعم از دولت، نهادهای انقلابی، مجلس شورای اسلامی، مجموعه‌های علمی و آحاد ملت است.

اصفهان با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود، اما تعداد قابل توجهی از واحدهای مذکور با ظرفیت اندکی کار می‌کنند و بسیاری حتی تا آستانه تعطیلی یا تعدیل نیروی انسانی پیش رفته‌اند.

برنامه‌ریزی برای رشد سرمایه‌گذاری در نصف جهان به پشتوانه فرصت‌ها و ظرفیت‌های بیشماری که در بخش‌های مختلف این استان وجود دارد، مسیری امن برای عبور از سیاه چاله‌هایی است که شرایط اقتصادی آن را به وجود آورده است. اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، گردشگری و علمی کشور از مناطق پر ظرفیت برای سرمایه‌گذاری است اما بر اساس جدیدترین آمار در این زمینه در بین
۱۰ استان آخر قرار دارد و به گفته صاحبنظران حتی یکی از استان‌های سرمایه‌گریز محسوب می‌شود.

توجه به نسل جوان، شاهراه جهش تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، حمایت از مخترعان و تولیدکنندگان جوان را نکته‌ای راهبردی و اساسی برای جهش تولید دانست.

ایرج موفق توجه جدی به نخبگان علمی و دانشگاهی را راهکاری اساسی در این زمینه بیان کرد و افزود: تولید و صنعت هرچه از شاخص‌ها و دستاوردهای علمی تخصصی بهره گیرد بهره‌وری بالاتری خواهد داشت و در سال جدید باید به این نکته بیش از گذشته توجه کرد.

وی تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی استان از اولویت‌های امسال این سازمان است، هر چقدر بتوانیم واحدهای کوچکتر را سرپا نگه داریم وضعیت رفته رفته بهتر خواهد شد، بنابراین احیا مراکزی که نیمه‌تعطیل یا تعطیل شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است.

موفق صادرات را از جمله مباحث مهم برای رشد اقتصادی برشمرد و اضافه کرد: در این زمینه به غیر از واحدهای بزرگ تولیدی دولتی، صنعتگران بخش خصوصی هم می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند که برآیند فعالیت آنان سبب جهش در تولید می‌شود.

 جذب مدیران متخصص، رمز عملیات جهش تولید

رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان اما به‌کارگیری مدیران متخصص در همه وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف را برای عملیاتی شدن شعار "جهش تولید" ضروری دانست.

محمد صادقی افزود: اگر مدیران متخصص در رشته‌های مرتبط با خود مدیریت را قبول کنند و رابطه بر ضابطه مسلط نباشد، بسیاری از مشکلات بر سر راه تولید، رفع و با جهش تولید، تحولی جدید در کشور ایجاد می‌شود.

وی به ضرورت تشکیل ستاد برای پیگیری اجرایی شدن اهداف شعار سال اشاره کرد وافزود: لازم است مدیران دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف عملکرد خود در این زمینه را ارائه کنند و با مدیرانی که عملکرد مناسب ندارند، برخورد شود.

صادقی با بیان اینکه باید از رفتار سطحی و شعاری در این زمینه پرهیز کرد، گفت: لازم است برنامه‌ریزی برای تحقق جهش تولید با مطالعه و نظرخواهی از همه بخش‌ها و متخصصان مربوطه انجام شود و اگر برنامه‌ای اجرا می‌شود، نیمه‌کاره رها نشود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت، می‌تواند بخش تولید کشور را قربانی کند، افزود: اگر اشتباهی به دلیل ضعف مدیریت انجام شود، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نابود و به بانک‌ها بدهکار می‌شوند.

تقویت بخش خصوصی، گام بلند برای رونق تولید

استاد کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: سیستم دولتی و حکومتی باید کوچک و بخش خصوصی بزرگتر و قدرتمند شود. چابکی دولت‌ها و اقتدار و قدرت بخش خصوصی از مولفه‌های مهم رونق تولید و کار اقتصادی است که باید به آن توجه کرد.

میثم‌ شکرساز ادامه داد: وقتی دولت به جای هدایت و نظارت، تصدی‌گری می‌کند آنگاه فرصت‌های زیادی را برای اشتغال و تولید از بین می‌برد زیرا بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود در تولید و اجرای فعالیت‌های شاخص اقتصادی نرسیده است.

وی اجرایی نشدن برنامه‌ها را ناشی از بزرگی حجم دولت بیان کرد وگفت: بزرگی ساختار حکومت نیازمند نیروی زیادی برای مدیریت است که این مدیریت وقت انرژی زیادی را مصرف می‌کند و تنها مدیریت شده ولی سودی به دست نیامده است.

استاد کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: رفع مشکل اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق بخش خصوصی آسان و سریع‌تر انجام می‌شود. فعالان اجتماعی و اقتصادی در رفع چالش‌های جامعه بسیار علاقه‌مند به همکاری هستند و بر این اساس باید زمینه‌ها و مسیر برای فعالیت این حوزه بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به رفتارهای سلیقه‌ای و بروکراسی سخت اداری در کشور، اظهار کرد: پاسخ‌دهی به استعلام‌ها و رسیدگی به نامه‌های اداری فرآیند طولانی بعضا طی می‌کند که این چنین اتفاقاتی باعث فرصت سوزی و بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

جهش تولید نیازمند کارآفرینی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در این خصوص گفت: کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار مهمترین راهکار تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال است  و در این راستا حمایت از توسعه صنعتی و فراصنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، بستر مناسبی را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری کارآفرینان جوان ایجاد می‌کند.

محمد جواد بگی اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان را مغایر با رونق تولید بیان کرد و افزود: در شرایط فعلی که سرمایه‌گذار به سختی فعالیت می‌کند باید معافیت‌های مالیاتی و معافیت گمرکی برای صادرات و واردات مواد اولیه قائل شویم تا اینکه سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری برای رونق تولید داشته باشند.

وی اظهار کرد: توسعه شهرک‌های تخصصی راهکار مناسبی برای توسعه صنعتی استان بوده و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یک ضرورت بسیار مهم است که استان اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور، با ورود به این عرصه قادر به تبدیل الگو و پایلوت صنایع کوچک دانش‌بنیان در کشور است.

بگی بر این باور است استان اصفهان اکنون در مسیر تبدیل شدن به استانی فراصنعتی با مزیت‌های دانش‌بنیان، صادرات‌گرا، با قابلیت رقابت‌پذیری است.

به گفته وی ورود به عرصه‌های تولیدی بسیار مهم است و از انجام فعالیت‌های مونتاژی باید جلوگیری شود زیرا این حوزه منفعتی ندارد در حالی که در بسیاری از عرصه‌ها توان تولید محصولات راهبردی دنیا را داریم.

بگی ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی، مسئولان و مردم هنوز متوجه جنگ اقتصادی در درون کشور نشده‌اند. در دوران جنگ تحمیلی همه متوجه جنگ بودند و برای خروج از این مشکل فعالیت می‌کردند اما چند سال اخیر این موضوع کمتر درک شده و تصمیم‌ها برای پیروزی در جنگ مناسب نبوده است.

وی تسهیل قوانین در شرایط جنگ اقتصادی را مهم دانست و گفت: در دوران جنگ نباید مثل دوران آرامش قوانین یکسال باشد بلکه باید در شرایط سخت اقتصادی قوانین تسهیل و شرایط برای تولید و خروج از رکود و مشکلات اقتصادی فراهم شود.

جهش تولید در گرو اصلاح ساختار مدیریتی 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اصلاح ساختار مدیریتی و ارتقای آگاهی و دانش در کشور را پیش نیاز جهش تولید عنوان کرد.

سید رسول رنجبران افزود: نیروی انسانی توانمند و آگاه برای برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های کارشناسی کمتر در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود نامگذاری‌های سال‌های متوالی با موضوعات اقتصادی اما این معضل همچنان وجود دارد که ریشه این اتفاق ناشی از ساختار مدیریتی راکد در کشور است.

رنجبران تصریح کرد: باید محیط کسب و کار و مولفه‌های مرتبط با این موضوع اصلاح شود تا اینکه تصمیم‌گیری صحیح و تولید بهینه و متناسب با نیاز مردم انجام شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان رونق تولید را نیازمند رونق کسب و کار بیان کرد و اظهار کرد: اگر بهترین کالا در کشور تولید شود ولی به دلیل سوء‌مدیریت در بازار قابلیت عرضه نداشته باشد آنگاه فرصت تولید از دست می‌رود.

وی رفع چنین چالشی را نیازمند پایش محیط کسب و کار دانست و بیان کرد: ثبات اقتصادی در بازار حاکم نیست یا کالاهای تولیدی متناسب با ظرفیت‌های هر بخش کشور و تقاضای بازار نبوده و همین مشکل ثبات اقتصادی و محیط کسب و کار را مورد صدمه قرار داده است.

به گفته رنجبران همه مشکلات اقتصادی ناشی از پیامدهای بین‌المللی نیست و باید ساختار مدیریت کشور را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی رونق داد و مدیریت دانایی در کشور حاکم شود.

وی ادامه داد: اگر محیط کسب و کار آماده و مناسب نباشد و سرمایه‌گذاران احساس امنیت و آرامش نداشته باشند آنگاه گریز از سرمایه‌گذاری اتفاق خواهد افتاد.

رنجبران با اشاره به فرآیند سخت اداری در کشور، گفت: قوانین سخت و رفتار سلیقه‌ای در اجرای قانون فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را از بین برده و در این چنین وضعیتی بعضی از سرمایه‌گذاران به جای انجام فعالیت اقتصادی پول و دارایی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا در بازار ارز و سکه استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: ورود دارایی مالی به بازارهای سکه و ارز و همچنین سپرده‌گذاری در بانک‌ها اقتصاد کشور را دچار چالش‌های زیادی می‌کند.

تقویت بخش تعاون اصفهان، فرصت‌ساز

بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور باید تا سند چشم انداز ۱۴۰۴ به ۲۵ درصد برسد اما برآیند اطلاعات موجود نشان می‌دهد این سهم در زمان حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت از ۵.۵ درصد فراتر نمی‌رود یعنی هنوز باور تعاونی‌ها پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در مردم و مسئولان شکل نگرفته است.

براساس آمار بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور با توجه به داشتن مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی غیرفعال هستند.

از میان ۹۵ هزار و ۸۲ تعاونی کشور، حدود ۳.۵ درصد از آنها یعنی تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ تعاونی با ۸۰۰ هزار عضو و بیش از ۵۵ هزار نیروی کار در استان اصفهان فعالیت دارند. استان اصفهان ۱۰ سال گذشته در کشور از نظر شمار طرح‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در بخش تعاون در صدر بوده است.  

در زمان حاضر ۳ هزار و ۲۶۴ شرکت تعاونی با ۵۴۱ نفر عضو در استان اصفهان در ۱۸ گرایش از جمله مسکن، صنعت، توزیعی، کشاورزی، خدماتی، بهداشتی و حمل و نقل فعالیت می‌کنند و زمینه ایجاد ۵۷ هزار فرصت شغلی را به وجود آوردند.

به دنبال ظهور فرصت‌های بیشمار بخش تعاون در اصفهان، بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان، آن را شاهراه نهادینه کردن اقتصادِ مردم محور در این خطه می‌دانند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون اصفهان در این خصوص اظهار کرد: تعاونی‌ها در رسیدن به نقطه تعادل اقتصادی نقش موثری دارند، به طوری که در نوسانات اخیر ارزی، اگر تعاونی‌ها حضور فعال و فراگیر داشتند، اخلالگران نظام اقتصادی نمی‌توانستند این نوسانات را به وجود آورند.  

حبیب‌الله بهرامی معتقد است تعاونی‌ها، بازوی عملیاتی و کمک‌کننده تفکرات دولت و یاری‌دهنده بخش خصوصی در سالم‌سازی اقتصاد هستند و در این خصوص تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به بخش‌های مختلف از جمله مسکن و گردشگری، امکان حرکت اقتصادی و تحول بزرگ در استان را فراهم کنند.

بهرامی ادامه داد: فعال بودن حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تعاونی در اصفهان و استمرار مشکلات اقتصادی نشان می‌دهد که هنوز از توان این بخش آنگونه که باید و شاید استفاده نشده و تعاون به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.

وی افزود: برغم تصویب قانون مبنی بر برخورداری از ۲۵ درصد تخفیف مالیات و ۲۰ درصد تخفیف حق بیمه شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های خصوصی هنوز این امر محقق نشده است.

نساجی، صنعت بومی اصفهان برای جهش تولید

نساجی به عنوان یک کهن هنر در اصفهان، از روزگاران دور بستری برای ارائه هنرهای بومی این خطه و به دنبال آن تحرک اقتصادی بوده است. کارشناسان بر این باورند رمز توسعه پر شتاب نصف جهان در تار و پود نساجی نهفته است به طوری که در بطن تنگناهای اقتصادی فعلی، بهبود وضعیت اشتغال، سرمایه‌گذاری و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت. در استان اصفهان، ۲۴ درصد از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی این استان به صنعت نساجی اختصاص دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان به ایرنا گفت: : ۲۵ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت نساجی است.

حبیب‌الله شاه‌کرمی افزود: استان اصفهان به دلیل بومی بودن مزیتی نسبی در صنعت نساجی نسبت به دیگر استان‌ها دارد از این رو میز نساجی کشور در استان اصفهان با چهار گروه تخصصی و
۱۷ جلسه کارشناسی واگذار شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی نساجی استان اصفهان اظهار کرد: زمینی به مساحت ۹۹ هکتار برای ساخت شهرک پوشاک تعیین شده است و در صنعت فوق، ۶۷ درصد از کارکنان دوخت بانوان هستند.

شاه‌کرمی با بیان اینکه دولت ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث شهرک پوشاک کمک خواهد کرد، تصریح کرد: بیشترین هدف از ایجاد شهرک افزایش اشتغال است که امیدواریم با ایجاد فروشگاه‌ها ۱۲۰ هزار نفر در این شهرک اشتغال پیدا کنند تا وضعیت صنعت نساجی توسعه و رونق یابد.

اصفهان با ۱۲ هزار هکتار مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد. اصفهان دارای ۹ هزار و ۲۶۸ واحد صنعتی و تولیدی با اشتغال ۲۶۵ هزار نفر بعنوان صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید، که حدود ۱۱ درصد واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد کارگران کشور را در خود جای داده است.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی ۸ درصد، تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

نظر شما