شناسهٔ خبر: 39214650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سرمازدگی دیررس بهاره در کمین باغ‌های آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از وقوع سرمازدگی دیررس بهاره در باغ‌های استان طی روزهای آتی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اکبر کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اظهارکرد: با توجه به ناپایداری‌های جوی در فروردین ماه سال جاری و احتمال وقوع افت دما و وقوع سرمازدگی‌های دیررس بهاره در روزهای آتی، باغداران استان توصیه‌های هواشناسی و کارشناسان جهاد کشاورزی را در خصوص پیشگیری از وقوع سرمازدگی دیررس بهاره را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: از آتش زدن لاستیک خودداری شود، چرا که دود حاصل از لاستیک سبک بوده وهاله‌ای از دود در سقف باغ ایجاد نکرده و باعث آلودگی هوا می‌شود.

کرامتی افزود: استفاده از بخاری‌های باغی برای جلوگیری از سرمازدگی، فعال کردن ما شین‌های مولد باد و همچنین مه پاش‌ها در هنگام وقوع یخبندان، غرقاب کردن کف باغ با استفاده از آب چاه و استفاده از سامانه هوشمند ضد سرمازدگی در باغ‌های که مجهز به این سیستم بوده از جمله این راهکارهای پیشگیری است.

وی تصریح کرد: پوشانیدن شاسی‌های نشا کاری، ترمیم پوشش‌های گلخانه‌ای و تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و بازدید دریچه‌ها، حذف علف‌های هرز کف باغ‌ها، خودداری از اجرای شخم ناهمگن در کف باغ‌ها و همچنین خودداری از هرس باغ‌ها برای به تأخیر انداختن رشد و شکوفه خصوصاً در باغ‌های انگور تا اطلاع ثانوی از دیگر اقداماتی است که باغداران باید به این نکات توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: مرطوب کردن خاک‌های خشک پیش از وقوع یخبندان تا عمق ۳۰ سانتیمتری خاک و اجتناب از خاک ورزی، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها و واحدهای قارچ خوراکی، بازدید سوخت و سیستم گرمایش و تدارک سوخت احتیاطی نیز از جمله نکاتی است که نباید فراموش شود.

نظر شما