شناسهٔ خبر: 39214343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حضرت علی‌اکبر؛ الگویی بی‌نقص در اخلاق و منطق

فاطمه تاج‌بخش

مدیر آموزش عالی حوزوی نورالزهرا (س) زنجان گفت: حضرت علی‌اکبر (ع) الگویی بی‌نقص در اخلاق و منطق برای جوانان و همه افراد بشر است.

صاحب‌خبر -

زهرا علمی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، ولادت حضرت علی‌اکبر و روز جوان، اظهار کرد: امام حسین (ع) در توصیف حضرت علی‌اکبر (ع) زمانی که او را به میدان نبرد می‌فرستد، می‌فرمایند: خدایا شاهد باش جوانی به مبارزه با این قوم رفت که از جهت خُلق (چهره)، خلق (اخلاق) و منطق (اندیشه و سخن) شبیه‌ترین فرد به پیامبر (ص) است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) را بی‌نقص‌ترین فرد و دارای خلق عظیم معرفی می‌کند، عنوان کرد: بنابراین حضرت علی‌اکبر (ع) نیز که شبیه‌ترین فرد به پیامبر (ص) است، اگر به شهادت نمی‌رسید، می‌توانست به مقام امامت دست یابد؛ چرا که انسانی معصوم و در شخصیت نبی‌اکرم ذوب شده بود.

مدیر آموزش عالی حوزوی نورالزهرا (س) زنجان در مورد شباهت حضرت علی‌اکبر (ع) از نظر منطق و اندیشه به پیامبر اسلام (ص)، تصریح کرد: هیچ‌گاه سخن و تفکر پیامبر (ص) از روی هوی و هوس نبوده و این جوان ۲۷ ساله نیز در طول زندگی خود نطق و اندیشه انحرافی نداشته است.

وی در مورد سن حضرت علی‌اکبر (ع)، یادآور شد: برخی منابع تاریخی سن ایشان را به اشتباه ۱۸ یا ۱۹ ساله ذکر کردند؛ در حالی که او علی‌اکبر، امام سجاد (ع) علی اوسط و علی اصغر در واقعه کربلا شش ماهه بود. با توجه به اینکه امام سجاد (ع) در قیام عاشورا فرزند ۵ ساله داشت، پس سن حضرت علی‌اکبر (ع) باید بیشتر از ۲۳ سال باشد و به عدد ۲۷ نزدیک‌تر است.

این کارشناس دینی بیان کرد: فردی باید الگوی جوانان و بشریت قرار گیرد که کم‌ترین نقص را داشته باشد و با بررسی شخصیت و رفتار حضرت علی‌اکبر (ع) کم‌ترین نقصی به ذهن نمی‌آید و یکی از بهترین اسوه‌ها برای جوانان دیروز، امروز و فردا است.

علمی‌فرد با اشاره به این سخن امام حسین (ع) مبنی بر اینکه خدایا من وقتی مشتاق پیامبر (ص) بودم به علی‌اکبر (ع) نگاه می‌کردم، گفت: حضرت علی‌اکبر (ع) امام یا پیامبر (ص) نبود اما فرد صالحی بود که با اخلاق و رفتار نیکو تلاش کرد تا انسانی والا و وارسته شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی وقتی به شخصیت ائمه یا بزرگان دینی نگاه می‌کنند، تصور می‌کنند که دست یافتن به جایگاه آن‌ها محال است، پس دست از خودسازی برمی‌دارند، در حالی که چنین نیست و هر فردی با تلاش خود و تبعیت از اندیشه‌ها و سکنات آن‌ها می‌تواند خود را به ‌آن‌ها نزدیک کند.

انتهای پیام

نظر شما