شناسهٔ خبر: 39213768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیش بینی بیکار شدن ۲۰ میلیون نفر در آفریقا به خاطر همه گیری ویروس کرونا

به گفته تحلیلگران، حدود ۲۰ میلیون شغل در بخش های رسمی و غیررسمی در آفریقا در صورت ادامه بحران شیوع ویروس کرونا از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مطالعات اتحادیه آفریقا نشان می دهد با کوچک شدن اقتصاد این قاره به خاطر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا، حدود 20 میلیون شغل در معرض خطر قرار دارند.

 تا حالا تنها بخشی از کل موارد ابتلا به این بیماری در جهان که به بیش از یک میلیون نفر رسیده، در آفریقا گزارش شده است. ولی اقتصاد های آفریقا همین حالا هم تحت‌تاثیر رکود اقتصاد جهان، کاهش قیمت نفت و از بین رفتن بخش گردشگری قرار گرفته اند.

 قبل از شیوع ویروس کرونا، بانک توسعه آفریقا پیش بینی کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی این قاره در سال جاری میلادی به  3.4 درصد برسد ولی مطالعات اتحادیه آفریقا نشان می‌دهد این رقم به خاطر تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد قاره آفریقا پایین تر خواهد بود.

این اتحادیه پیش بینی می کند اقتصاد آفریقا 0.8 درصد کوچکتر شود ولی بدبینانه ترین پیش‌بینی این اتحادیه، رکود 1.1 درصدی است . 15 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این قاره از بین می رود و تاثیر آن بر اشتغال وحشتناک خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، حدود 20 میلیون شغل در بخش های رسمی و غیررسمی در صورت ادامه این شرایط از بین خواهد رفت.

مطالعات نشان می‌دهد دولت های آفریقا 20 تا 30 درصد درآمد سالانه خود را که در 2009 ، 500 میلیارد تخمین زده می‌شد از دست می دهند.

 پیش بینی می شود صادرات و واردات حداقل 35 درصد نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یابد که باعث از دست رفتن 270 میلیارد دلار از ارزش تجارت می شود.

تولید کنندگان نفت آفریقا که ارزش نفت خام صادراتی آنها طی هفته های گذشته سقوط کرده، بیشترین ضربه را خواهند خورد.

برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت آفریقا مانند نیجریه و آنگولا به تنهایی 65 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست می دهند. ‌پیش بینی می‌شود کسری بودجه صادرکنندگان نفت آفریقا در سال جاری میلادی دو برابر و اقتصادهای آنها به طور میانگین 3 درصد کوچک شود.

مقاصد گردشگری آفریقا هم ضربه خورده اند. صنعت گردشگری در آفریقا طی سالهای اخیر رشد سریعی داشته است ولی حالا با بسته شدن مرزها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و زمینگیر شدن تمام خطوط هوایی، این بخش کاملا تعطیل شده است.

اقتصاد کشورهایی که بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی آنها را گردشگری تشکیل می‌داد، 3.3 درصد در سال جاری میلادی کوچک میشود، ولی برخی از مناطق مهم گردشگری آفریقا حداقل 7 درصد ضربه می خورند.

انتهای پیام/8

 

نظر شما