شناسهٔ خبر: 39212423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کارشناس بورس:

افزایش حداقل میزان خرید سهام مانع از معاملات پارازیتی می‌شود/ عوامل سبز پوشی بورس در سال جاری/ برخی سهام‌داران با معاملات خرد شیطنت می‌کردند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش حداقل میزان سفارش خرید سهام در معاملات آنلاین از 100 به 50 هزار تومان باعث حذف معاملات نویزی و پارازیتی می‌شود که تاثیر خاصی بر بازار ندارند و فقط نظم بازار را برهم می‌زنند.

صاحب‌خبر -

«همایون دارابی»، کارشناس بورس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص تصمیم جدید برای بازار سرمایه و افزایش حداقل سفارش خرید سهام تاکید کرد: برخی معامله‌گران با انجام معاملات با تعداد کم و ارزش پایین به تغییر قیمت‌ها در تابلوی بورس پرداخته و روند کلی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دادند که این اقدام جلوی خرید و فروش‌های پارارزیتی را می‌گیرد.

او با اشاره به افزایش تعداد سهامداران افزود: افزایش معاملات خرد، فشار بسیار زیادی بر سیستم و بازار وارد می‌کرد، همچنین برخی اقدام به شیطنت می‌کردند و با انجام معاملات با تعداد کم و ارزش پائین از نظر ترافیک سیستم و دستکاری قیمت به بازار آسیب می‌زدند.

دارابی با بیان اینکه معاملان تازه‌کار هم دردسرهای متعددی با انجام معاملات خرد ایجاد می‌کردند، گفت: باید در نظر داشت که این بازار، بازار سرمایه است و باید رقم‌هایی که در بازار جابجا می‌شود، حداقل ارزش را داشته‌ باشند و با رعایت کف معاملات، مانع معاملاتی شد که تاثیر خاصی ندارند و وقت بازار را می‌گیرند تا هم فشار بر سامانه کاهش یابد و هم هزینه تراکنش‌ها به صرفه شود.

این کارشناس بورس ادامه داد: از هفته آینده هم میزان سهامی که می‌توان خرید افزایش می‌یابد و هم حجم معاملات کم می‌شود که فشار را کاهش داده و هم سرعت انجام معاملات، بالا می‌رود.

دارابی درباره رشد شاخص بورس از ابتدای سال جاری و عوامل موثر بر آن اظهار کرد: ابتدای سال مقداری فشار در بازار به ویژه در گروه پالایشی و پتروشیمی به خاطر قیمت نفت وجود داشت که از دو روز گذشته این فشار برداشته شد و شاخص تا 20 هزار واحد هم رشد کرد.

او با اشاره به اینکه رشد شاخص بورس ادامه دار است، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با جریان نقدینگی مواجه است و این جریان روند بازار را افزایشی کرده‌است.

به گفته دارابی بخش عمده‌ای از این جریان نقدینگی ناشی از رکود در بازارهای موازی در بحران کروناست که البته باید مقداری احتیاط را هم در دستور کار داشته‌ باشیم چراکه هم قیمت‌ها بالا رفته و هم کرونا در اقتصاد جهانی تاثیر گذاشته‌ است.

دارابی بیان کرد: افزایش ارزش دلار در برابر ریال نیز عامل دیگری در افزایش شاخص کل بورس بود که بالارفتن دلار، کاهش قیمت‌های جهانی را تا حدودی خنثی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود برنامه‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه و عواملی که ذکر شد، رشد و تقویت بورس ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما