شناسهٔ خبر: 39212404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

روشنفکرنما‌ها هیچ تعلقی به کشور ندارند

روزنامه جوان

روشنفکرنما‌ها عناصر حقیری هستند که به هیچ عنوان به توانمندی داخلی قائل نیستند و اعتقاد دارند که زندگی بهتر تنها از مسیر غرب می‌گذرد.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر، با اشاره به فرمایش‌های رهبر انقلاب مبنی بر بی‌صبری برخی مسئولان و روشنفکرنماها، گفت: در حالی که روشنفکر واقعی تلاش می‌کند تا خود را به جامعه نزدیک و مسائل آن را درک کند تا بتواند نقاط مثبت جامعه را تقویت کند و نقاط ضعف جامعه را برطرف کند، روشنفکرنما‌ها تلاش می‌کنند خود را از جامعه متمایز کنند و این تمایز را مایه تفاخر برای خودشان قرار می‌دهند، بنابراین نمی‌توان این عناصر را روشنفکر خطاب کرد. وی افزود: این جریان تلاش می‌کند حرف‌های ساختارشکنانه را طرح کند و هر جا که لازم باشد عقاید و آداب جامعه را در قیاس با سایر جوامع به سخره می‌گیرد، کما اینکه در ماجرای اخیر و ورود کرونا به کشور شاهد برخی از این کنش‌ها بودیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تأکید کرد: با اینکه مردم ما هوشیاری بسیار قابل توجهی از خود نشان دادند و به‌رغم اعتقاد گسترده به ائمه اطهار بر اساس دستاورد‌های علمی و پزشکی به راحتی پذیرفتند که مقررات تعریف شده از جمله عدم تجمع در اماکن مقدسه را مراعات کنند، با این حال جریان مزبور مطالبی را مطرح کرده مبنی بر اینکه اعتقادات دینی و علوم روز در تضاد با یکدیگر قرار دارند.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه این جریان در صدد آن بود که عملکرد نظام سیاسی در مواجهه با کرونا را تحقیر کند، گفت: قبل از اینکه این ویروس به اروپا وارد شود روشنفکرنما‌های داخلی به شدت بر مسئولان می‌تاختند، اما خوشبختانه در هفته‌های اخیر با عملکرد ضعیف جوامع غربی در مواجهه با کرونا نوعی سرخوردگی در میان این جریان پیدا شد و یک افتضاح سیاسی برای آن‌ها رقم خورد. وی با تأکید بر اینکه روشنفکر تلاش می‌کند نقاط قوت را تقویت کند، اما روشنفکرنما‌ها به هیچ قوتی در داخل قائل نیستند، یادآور شد: یکی از استادان دانشگاه اخیراً مطلبی نوشته است با این مضمون که ما هیچ قوتی در این ۴۰ سال نداشتیم! خُب با چنین شخصی چه می‌توان کرد؟ او فقط و فقط چشمش به دهان بیگانه است و هیچ توانمندی را در داخل نمی‌بیند.

سلیمی نمین گفت: روشنفکرنما‌ها عناصر حقیری هستند که به هیچ عنوان به توانمندی داخلی قائل نیستند و اعتقاد دارند که زندگی بهتر تنها از مسیر غرب می‌گذرد. این جریان در طول تاریخ همواره داشته‌های ملت را پس زده و به دنبال پیشرفت از راه تکیه به بیگانگان بوده است. وی با اشاره به اینکه روشنفکر کسی است که کاملاً جامعه خود را بشناسد، گفت: شما می‌توانید بر جامعه‌ای تأثیر بگذارید که آن جامعه را به خوبی بشناسید، اما روشنفکرنما‌ها هیچ شناختی از جامعه ندارند.

این پژوهشگر تاریخ سیاسی تأکید کرد: خوشبختانه امروز این‌ها دیگر نمی‌توانند ملت ایران را تحقیر کنند، چون جامعه ما آنقدر رشد کرده و در این ۴۰ سال تجربیاتی کسب کرده که هرگز در مسیری که روشنفکرنما‌ها می‌خواهند قرار نخواهند گرفت. امروز ارتباطات گسترده باعث شده که مردم عملکرد سایر جوامع را ببینند و القائات روشنفکرنما‌ها را باور نکنند.

‌وی اظهار داشت: کسی که می‌گوید در این ۴۰ سال کشور هیچ توانمندی نداشته از دشمن هم پست‌تر است، چرا که دشمن دست کم به نقاط قوت کشور و ملت ما اعتراف و اذعان می‌کند، اما روشنفکرنمای ایرانی قائل به این هم نیست. بنابراین تعبیر روشنفکر برای این‌ها به هیچ عنوان صدق نمی‌کند و این جماعت افراد حقیری هستند که برای تقویت جایگاه دشمن در کشور تلاش می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما