شناسهٔ خبر: 39212113 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس بسیج جامعه زنان در گفتگو با «جوان»:

خانواده‌های شهدا و ایثارگران این بار  برای شکست کرونا به میدان آمده‌اند

روزنامه جوان

روز‌های نخست انتشار ویروس کرونا کمبودی محسوس در کالا‌هایی همچون ماسک و دستکش و لباس‌های مخصوص بیمارستانی مشاهده می‌شد. همین کمبود‌ها هم نیرو‌های داوطلب مردمی و گروه‌های جهادی را بر آن داشت تا به شکلی آتش به اختیار برای رفع کمبود آستین‌هایشان را بالا بزنند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماحصل این ماجرا ده‌ها و شاید صد‌ها کارگاه دوخت ماسک و گان و تهیه دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده بود. کارگاه‌هایی که اغلب با مشارکت بانوانی اداره می‌شود که پشت چرخ‌های خیاطی نشسته‌اند و می‌برند و می‌دوزند و ماسک‌ها و گان‌های دوخته شده را بسته‌بندی کرده و در اختیار مردم و مراکز درمانی قرار می‌دهند. اما وقتی به سراغ این کارگاه‌ها و نیرو‌های داوطلب مشغول به کار در آن‌ها می‌رویم متوجه می‌شویم بسیاری از این کارگاه‌ها به همت خانواده شهدا و ایثارگران راه‌اندازی شده و چرخ‌های آن هم به همت همسران جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خواهران شهدا می‌چرخد. به سراغ مینو اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان رفتیم تا فعالیت‌های بانوان بسیجی و خانواده‌های شهدا و ایثارگران را برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مردم به منظور شکست کرونا به تصویر بکشیم.

خانواده شهدا و ایثارگران در برهه‌های مختلف ایثارگرانه حضور داشته‌اند و حالا هم در بحران کرونا به میدان آمده‌اند. مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان درباره فعالیت‌های این سازمان در بحران اخیر به «جوان» می‌گوید: «این سازمان فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای طرح مقابله با ویروس کرونا و شکست این ویروس در دستور کار دارد و فعالیت‌های گوناگونی را هم انجام داده است. در همین راستا بسیج جامعه زنان با همراهی خواهران بسیجی کارگاه‌های متعددی را برای تولید ماسک، گان و لباس‌های مخصوص کادر درمان راه‌اندازی کرده است.»

کارگاه‌های خانگی تولید ماسک و گان
به گفته اصلانی برخی از این کارگاه‌ها حتی به صورت انفرادی و در منزل تشکیل شده تا به این صورت حداقل تماس وجود داشته باشد و نگرانی درباره انتقال ویروس و بیماری به حداقل برسد. با این روش روزانه بیش از چند صد هزار ماسک تولید می‌شود و برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: «در حال حاضر تنها در شهر تهران تعداد زیادی کارگاه خانگی وجود دارد که عمدتاً هم از سوی خانواده شهدا راه‌اندازی شده است و روزانه چندین هزار ماسک تولید می‌کنند. نمونه این کارگاه‌ها در سراسر کشور وجود دارد. در تهران، اما کارگاه‌های تولید ماسک از سوی خواهر شهیدان موحددانش، شهید حسینی و بسیاری از شهدای عزیز دیگری که خانواده‌هایشان در این کارگاه‌ها زحمت می‌کشند راه‌اندازی شده و ما یک بار دیگر شاهد حضور خانواده‌های شهدا در کنار مردم هستیم؛ خانواده‌هایی که یک روز و در هنگامه نیاز کشور فرزندان، برادران و همسرانشان را به جبهه‌ها اعزام کردند و امروز هم بار همراهی با مردم را به دوش می‌کشند و همچنان برای کمک به مردم به شکلی فعال در صحنه حضور دارند.»

ورود خانواده شهدا به عرصه شکست کرونا
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان می‌افزاید: «من از برخی از این کارگاه‌ها بازدید داشتم و به عینه دیدم که اکثر خانم‌هایی که در این کارگاه‌ها حضور و فعالیت دارند از خانواده شهدا و ایثارگران هستند. خانم‌هایی که همسر جانباز یا آزاده، خواهر شهید و یا فرزند شهید بودند که در این کارگاه‌ها فعالیت دارند. این مسئله ما را بر آن داشت تا یکی از کارهای‌مان معرفی این خانواده‌های ایثارگران باشد که برای احیای ارزش‌ها یک بار دیگر به میدان آمده‌اند و این چنین فداکارانه تلاش می‌کنند.»

جمع‌آوری کمک‌های معیشتی
به گفته وی بسیج جامعه زنان همچنین جمع‌آوری کمک‌های معیشتی را در دستور کار دارد. بر این اساس برای افرادی که مشاغلشان به دلیل این بیماری تعطیل شده، بسته‌های معیشتی تهیه شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد. به این منظور از ظرفیت خیرین استفاده شده است و در همین راستا با جمع‌آوری کمک‌های مالی خیرین وسایلی از قبیل کیت‌های تب‌سنجی تهیه شده و در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار گرفته است.

بنا به تأکید اصلانی بخش دیگر فعالیت‌های بسیج زنان کمک به خانواده‌های دارای بیمار کرونایی است که در برخی استان‌ها شکل گرفته است. تهیه مایحتاج این خانواده‌ها برای اینکه آن‌ها کمتر بیرون حضور پیدا کنند از جمله این اقدامات است. به طور مثال در استان قم برای خانواده‌های دارای بیمار کرونایی که فرصت کمتری برای تهیه غذای گرم دارند، خانم‌های بسیجی غذای گرم تهیه می‌کنند و این مسئله سبب دلگرمی این خانواده‌ها و فرزندان آنان شده است.

تولید محتوای فرهنگی
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان با اشاره به اقداماتی که در بخش خدمت‌رسانی صورت گرفته است تأکید می‌کند: «فعالیت‌های بسیج خواهران به همین محدود نمی‌شود و آنان در بخش تولید محتوا هم فعالند. در این زمینه محتوا‌های آموزشی و فرهنگی در جهت تقویت روحیه مردم و کادر زحمتکش درمانی تدارک دیده شده است.»

به گفته وی مجموعه بسیج خواهران با حضور در بیمارستان‌ها از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی قدردانی کردند. برپایی برنامه‌های دعا از طریق شبکه‌های مجازی کار دیگری است که بسیج زنان در حوزه تولید محتوا راه‌اندازی کرده است. اصلانی تصریح می‌کند: «دعا تأثیر بسیار زیادی در رفع بلا و ایجاد آرامش در بین مردم دارد. ختم قرآن و زیارت عاشورا و حمد را برای شفای عاجل بیماران داشته‌ایم و میلیون‌ها ختم حمد شفا داشته‌ایم. ختم دعای هفتم صحیفه سجادیه به توصیه مقام معظم رهبری از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج جامعه زنان است و مردم به ویژه جوانان از این فعالیت‌ها بسیار استقبال کرده‌اند. هر بلایی که می‌آید در برابرش هم باید فعالیت‌هایی در حوزه سلامت و پیشگیری انجام بگیرد و هم در حوزه بحث‌های معنوی و دعا برای رفع گرفتاری از همه مردم.»

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های بسیجیان و نیرو‌های جهادی باید منعکس شود و به اطلاع مردم برسد می‌افزاید: «در بحث محتوا ما اعلام کردیم که کلیپ‌های یکی دو دقیقه‌ای از فعالیت‌ها و مخصوصاً آموزش تهیه و برای ما ارسال کنند. خصوصاً کلیپ‌هایی از فعالیت‌های مخلصانه و فداکارانه عزیزان بسیجی مد نظر بوده است. ما شاهد هستیم که خانواده‌های ایثارگران با تحصیلات و موقعیت‌های اجتماعی بالا در کارگاه‌ها حضور دارند و ماسک می‌دوزند و بسته‌بندی می‌کنند. در برابر این‌ها افرادی به اسم سلبریتی به جای آنکه به داد مردم برسند بر زخم آنان نمک می‌پاشند و با وجود آنکه با پول این مردم به جایی رسیده‌اند علیه آنان تلاش می‌کنند و روحیه آنان را تضعیف می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کشور‌های به قول این‌ها پیشرفته از کنترل این بیماری درمانده‌اند، اما در ایران حضور بیش از ۳۰۰ هزار نیروی مردمی مخلص در طرح بسیج مقابله با کرونا تیم سازمان جهانی بهداشت را شگفت‌زده کرده بود.»

نظر شما