شناسهٔ خبر: 39210851 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

هانس دیتر فلیک در بایرن مونیخ، طولانی‌تر از پپ گواردیولا

امين ابطحی

باشگاه بایرن مونیخ سرانجام قرارداد هانسی فلیک به عنوان سرمربی این تیم را تا سال 2023 تمدید نمود. به این ترتیب این امکان وجود خواهد داشت تا این سرمربی 55 ساله مدت زمان بیشتری نسبت به پپ گواردیولا در مونیخ ماندگار شود.

صاحب‌خبر -

طرفداری – پاسخ به این پرسش که چرا هانسی فلیک در باشگاه بایرن مونیخ صرفاً نه به عنوان سرمربی، بلکه به عنوان یک انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است را می توان در شبی یافت که مشخص شد این سرمربی 55 ساله برای مدتی طولانی تر می تواند در بایرن مونیخ به عنوان سرمربی به کار خود ادامه دهد. شبی در اواخر ماه فوریه گذشته که بایرن مونیخ در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در لندن موفق به کسب پیروزی سه بر صفر مقابل چلسی شد. کارل هاینتس رومنیگه در آن شب و در ضیافت پس از بازی به مناسبت تولد 55 سالگی هانسی فلیک خودنویسی به وی هدیه داد و گفت: "در باشگاه بایرن مونیخ با خودنویس قراردادهای مهمی امضا می شود". از آن زمان مشخص بود که باشگاه خواهان تمدید همکاری با هانسی فلیک است. و فلیک؟ وی نیز در این مدت بارها از علاقه خود مبنی بر ماندن در بایرن مونیخ و ادامه همکاری با این باشگاه صحبت به میان آورده است.

جمعه گذشته کمتر از شش هفته بعد از پیروزی مقابل چلسی، فلیک سرانجام قرارداد همکاری خود به عنوان سرمربی دائمی تیم را به احتمال فراوان با همان خودنویس اهدایی از سوی رومنیگه امضا کرد تا همکاری وی با این باشگاه مونیخی تا تابستان سال 2023 میلادی تمدید شود. رومنیگه در پیامی بعد از تمدید قرارداد فلیک گفت: "باشگاه بایرن مونیخ از نحوه کار هانسی فلیک به شدت راضی است. تیم زیر نظر وی تحول بسیار خوبی داشته، فوتبال جذابی ارائه می دهد که این فوتبال جذاب در نتایج کسب شده نیز منعکس شده است." مونیخی ها در حال حاضر صدر جدول رقابت های بوندس لیگا را در اختیار گرفته اند، در مرحله نیمه نهایی از رقابت های DFB Pokal هستند و در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا نیز بعد از پیروزی مقتدرانه مقابل چلسی در بازی رفت، از شرایط خوبی برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی برخوردارند. فلیک گفته است: "ما با هم جهت گیری تیم را برای سال های آتی مشخص کرده ایم. من مطمئنم که می توانیم به چیزهای زیادی دست یابیم."

هانس دیتر فلیک

اینکه بایرن مونیخ خواهان تمدید قرارداد با فلیک بود، حتی قبل از بازی با چلسی نیز آشکار به نظر می رسید. تنها مشکل موجود در مذاکرات بر سر تمدید قرارداد، قدرتی بود که هانسی در زمینه سیاست نقل و انتقالات باشگاه بایرن مونیخ خواستار آن شده بود. البته در بیانیه باشگاه که در مورد تمدید قرارداد منتشر شده در این زمینه چیزی نوشته نشده است. اما دو نکته بر این موضوع اشاره دارد که درخواست هانسی تا حدودی مورد قبول سران باشگاه قرار گرفته است. از سویی واژه «جهت گیری» که او در اظهارت خود بر آن تأکید داشته است و از سوی دیگر مدت زمان تمدید قرارداد فلیک به مدت سه فصل دیگر که تا حدودی غافلگیر کننده بوده، نشان دهنده این است که از این به بعد نقل و انتقالات تیم با در نظر گرفتن تصورات و ایده های فلیک صورت خواهد گرفت. اگر هانسی تا پایان قرارداد خود در مونیخ ماندنی شود، در آن صورت مدت زمان بیشتری نسبت به پپ گواردیولا سرمربی گری مونیخی ها را بر عهده خواهد داشت. البته رومنیگه در سال 2016 میلادی نیز خواهان تمدید مدت زمان حضور گواردیولا در مونیخ بود. با این همه قرارداد جدید فلیک پیشرفتی قابل ملاحظه و چشمگیر برای فردی است که تا کنون از سابقه سرمربی گری در هیچ یک از تیم های بوندس لیگا برخوردار نبوده و تازه در تابستان گذشته به عنوان دستیار سرمربی به مونیخ آمده است.

هانسی که در سال 2014 میلادی به عنوان دستیار یواخیم لوو در مانشافت توانست فاتح رقابت های جام جهانی شود، در تابستان گذشته به عنوان دستیار نیکو کواچ و برای حمایت از وی در زمینه های تاکتیکی و فنی به بایرن مونیخ ملحق شد. نیکو در آن زمان شرایط سختی در مونیخ داشت و حتی در داخل باشگاه نیز انتقادهای زیادی در زمینه نحوه کار وی به گوش می رسید. بعد از کنار گذاشته شدن کواچ در پاییز سال 2019 میلادی، هدایت تیم در ابتدا برای دو بازی به هانسی فلیک سپرده شد، بعد سکان هدایت تیم برای چند هفته به وی داده شد. سپس تا کریسمس و در نهایت تا پایان رقابت های فصل جاری به وی مجوز حضور بر روی نیمکت مربیگری داده شده بود. حسن صالح حمیدزیچ در زمینه تمدید قرارداد با فلیک گفت: "وفاداری، وظیفه شناسی و منضبط بودن از کیفیت های او به حساب می آید. من و هانسی به خوبی می دانیم که می خواهیم تیم را در چه جهتی متحول کنیم."

هانس دیتر فلیک2

به ویژه در رابطه با صالح حمیدزیچ به خوبی نشان داده شد که حرف فلیک به عنوان سرمربی از وزن بیشتری برخوردار است. هانسی انسان بسیار دلسوزی است که نه تنها راهنمایی های تاکتیکی دقیقی را در اختیار بازیکنان قرار می دهد، بلکه از روابط گرم و صمیمانه ای نیز با آنها برخوردار است. او می داند که چه می خواهد و ترسی از مبارزه برای رسیدن به خواسته های خود ندارد. برای نمونه هانسی در ژانویه گذشته خواهان تقویت کادر تیم شده بود. وی در ابتدا این موضوع را درون باشگاه مطرح کرد و بعد تصمیم گرفت که خواسته خود را علنی کند. صالح حمیدزیچ در آن زمان معتقد بود که بازار نقل و انتقالات را زیر نظر دارد، تیم نیازی به تقویت ندارد و وی از کادر تیم راضی است. با این وجود سرانجام آلوارو ادریوزولا به عنوان بازیکن قرضی به مونیخ آمد. اتفاقی که موفقیتی کوچک برای فلیک در تقابل با صالح حمیدزیچ محسوب می شود. به احتمال زیاد در مهلت های نقل و انتقالات آتی نیز این سرمربی تأکید بیشتری بر تصورات خود خواهد داشت تا بتواند ایده هایش را به نحو مؤثرتری در تیم پیاده نماید. حال باید منتظر ماند و دید که دلسوزی و مراقبتی که فلیک را از سایر مربیان متمایز می کند، می تواند به همراه وفاداری و انضباط زبانزد وی به یکی از عوامل موفقیت بایرن مونیخ در رقابت های این فصل و سال های آتی بدل شود یا نه.

نظر شما