شناسهٔ خبر: 39210717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، خبر داد

جلسات ویژه شمخانی با چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب

صاحب‌خبر - غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است عقلای دو جریان باید دورهم جمع شوند و در همین راستا خبر از جلسات ویژه شمخانی دبیر شواری عالی امنیت ملی با چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌دهد. از او می‌خواهیم نوع مناسبات مجلس آینده با دولت را پیش‌بینی کند که در پاسخ می‌گوید: «مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم است نه نهم و با دولت تعامل خواهد کرد».
به گزارش خبرآنلاین، غلامرضا در پاسخ به این سوال که نظام و حاکمیت از کدام ناحیه آسیب‌پذیر است و نیازمند تغییر روش و حتی ساختار است، می‌گوید: مهم این است که درکشور یک اصلاح ساختار از نظر سیاسی رخ دهد. اصلاح ساختار براین مبنا که مثلا ما به جای یک مجلس دو مجلس داشته باشیم و یا شاهد تغییری در ساختار مدیریتی کشور باشیم، به این معنا که مثلا به جای ریاست جمهوری، نخست‌وزیری داشته باشیم که توسط پارلمان تعیین شود و از طرفی پارلمان بتواند نخست‌وزیر را انتخاب کند و از طرف دیگر بتواند او را استیضاح و برکنار کند و انتخاب مجددی برای نخست‌وزیری داشته باشد. این کار با اصلاح قانون اساسی شدنی است.
سخنگوی جامعه روحانیت با بیان اینکه ضعف در مدیریت کشور ناشی از نبود احزاب توانا و پرقدرت است، می‌گوید: من چون اعتقاد ندارم که الان حزبی وجود دارد، می‌توانم مسئله را به این شکل بگویم که ما جریانات سیاسی یا جبهه‌های سیاسی داریم که گاهی بر شکل‌گیری مدیریت کشور اثرگذارند، اما تاثیرشان هم آنچنان نیست که مسئولیت‌پذیر باشند، چون حزب نداریم. از این جهت مردم از مدیریت اجرایی کشور نارضایتی دارند. مردم از رهبری، امنیت ملی و قدرت نظامی ما نارضایتی ندارند. این‌ها دستاورد رهبری پرقدرت نظام جمهوری اسلامی است. آنچه که مردم را ناراضی کرده است عملکرد مدیریت اجرایی چه در بخش اقتصاد، چه در بخش مسائل اجتماعی، چه در بخش مسائل فرهنگی و چه در سیاست داخلی است. این‌هاست که مردم را ناراضی کرده است. این معلول این است که ما نه یک مجلس منسجم داریم و نه یک دولت پرقدرت منسجم. نبود این دو از ضعف ما در ساختار مدیریت کشور حکایت دارد که ناشی از نبود احزاب توانا و پرقدرتی است که مردم را نمایندگی کنند. اگر احزاب مردم را نمایندگی کنند مردم حرف‌های‌شان را در حزب می‌زنند و اعتراضات‌شان را در حزب بیان می‌کنند نه اینکه این اعتراضات کف جامعه بیاید.
او در پاسخ به این سوال که پیام این اعتراضات در دهه چهارم انقلاب از نگاه شما چیست، پاسخ می‌دهد: عمده پیام اعتراضات پیام‌های مربوط به شرایط اقتصادی مردم است، هرچند که ممکن است پاره ای از محتوای سیاسی هم درآنها وجود داشته باشد. همه نظرسنجی‌هایی که در دهه اخیر از افکار عمومی صورت گرفته از این حکایت دارد که مهم‌ترین مشکلات مورد نظر مردم مشکلات معیشتی، مشکل بیکاری جوانان، خصوصا جوانان تحصیل کرده، مشکل تورم است؛ خصوصا در مواردی که جهش تورمی صورت می‌گیرد و افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد که اثر روانی بر روی همه کالاها و خدمات منعکس می‌شود. همچنین مشکل بی‌ثباتی در قیمت‌ها، در اوضاع اقتصادی و قوانین و مقررات است. این‌ها بسیار بر افکار عمومی اثرگذار است. اما اینکه اثر سیاسی هم دارد، خودش را در واکنش مردم در انتخابات نشان می‌دهد. یعنی اگر ببینند مدیریت اجرایی و سیاسی کشور ناتوانی‌هایی دارد، خودش را در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد. اما چون از انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله گرفته‌ایم در انتخابات مجلس شورای اسلامی خودش را نشان داد.
او در رابطه با هم‌اندیشی عقلای جریانات سیاسی چپ و راست و بازسازی افکار عمومی، می‌افزاید: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی قبل از ماجرای شیوع ویروس کرونا، جلساتی را دو هفته یکبار برگزار می‌کردند و از دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب برای تحلیل اتفاقاتی مثل اعتراضات مردم بعد از افزایش قیمت بنزین دعوت می‌کردند که جلسات خوبی بود. افراد شاخصی در هردو جریان سیاسی در آن حضور پیدا می‌کردند و دیدگاه‌های خود را درباره علت و عامل اعتراضات مردم را هم نسبت به سال قبل و هم نسبت سال جاری مطرح می‌کردند. چنین محفلی می‌تواند به ایده‌ای که شما تعقیب می‌کنید کمک کند.

نظر شما