شناسهٔ خبر: 39206396 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

عرضه سهام شستا در بورس | سهام بزرگترین شرکت شبه‌دولتی ایران روی تابلوی بورس می‌رود

عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) به عنوان بزرگترین شرکت شبه‌دولتی ایران در دستور کار امسال بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مجید نوروزی معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به برنامه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌ها در سال ۹۹  اعلام کرد: درج و عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و برخی شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی آن، در بازار سرمایه، از جمله برنامه‌های امسال بورس تهران است.

به گفته مجید نوروزی؛ بزرگترین شرکت پذیرش شده، در طول سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) با سرمایه ۸۰ هزار میلیارد ریال بود که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب سهام آن در بورس عرضه خواهد شدد.

معاون بورس تهران تاکید کرد: علاوه بر شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی، فرآیند پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان نیز در بورس تهران آغاز شده است که در مقاطع زمانی مناسب، درباره ابعاد و نحوه انجام آن اطلاع‌رسانی خواهدشد.

  • پاسخ به انتقادها

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در پررونق ترین سال بازارسهام ۹ شرکت جدید در مجموع با سرمایه اسمی ۴ هزار میلیارد ریال در بورس تهران عرضه اولیه شدند. میانگین بازده بورس تهران در سال ۹۸ از مرز ۱۸۰ درصد گذشت که بی‌سابقه‌ترین رقم بازده بورس در ۳۰ سال گذشته به شمار می‌آید. بسیاری از فعالان و کارشناسان بورس با توجه به این رونق بی‌سابقه انتظار داشتند روند عرضه شرکت های جدید در بازارسهام سرعت بیشتری بگیرد موضوعی که عملا محقق نشد.

 به گزارش همشهری آنلاین، مجید نوروزی معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط رونق بازار به عرضه سهام و اوراق جدید اقدام نمی‌شود و چرا تعداد شرکت‌های پذیرفته شده و عرضه سهام افزایش نمی‌یابد، پاسخ داد: در این خصوص می‌بایست به فرآیند پذیرش سهام و همچنین شرایط پذیرش، درج و عرضه سهام توجه شود.  شرکت ها باید شرایط اولیه پذیرش در بورس را داشته باشند، در غیر این صورت امکان طرح در خواست آن‌ها در جلسه هیات پذیرش وجود نخواهند داشت.

به گفته او اداره پذیرش اوراق بهادار بورس تهران، از زمان درخواست پذیرش و گام به گام، شرکت ها را برای اصلاح ساختار مالی مورد نیاز و بهبود شیوه های گزارشگری همراهی و راهنمایی می‌کند و گاهی این فرآیند آماده سازی زمان زیادی را از شرکت ها می گیرد. هر چه میزان ابهامات موجود در ساختار مالی و عملیاتی یک شرکت کمتر باشد، حضور موفق‌تری در بورس خواهد داشت.

نوروزی به مرحله دیگر فرایند پذیرش اشاره کرد و افزود: پس از موافقت هیات پذیرش با تقاضای پذیرش سهام شرکت، مواردی به عنوان بندهای شرط پذیرش مطرح می‌شود که درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس، منوط به احراز شرایط ذکر شده و ارائه مدارک و مستندات مربوطه خواهدبود. بخشی از زمان‌بری فرآیند پذیرش نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد. البته چنانچه ابهامات موجود در عملیات و گزارش‌های مالی شرکت متقاضی، ناچیز بوده و مانع پذیرش نباشد، پذیرش مشروط انجام می‌شود.

او  عرضه اولیه شرکت ها در بورس تهران را منوط به تکمیل مدارک و مستندات دانست و گفت:  پذیرش یا درج یک شرکت به معنای آمادگی عرضه نیست و شرکت باید تمام مراحل خود را به طور کامل پشت سر بگذارد. عرضه اولیه شرکت ها در بورس تهران منوط به تکمیل مدارک و مستندات، احراز شرایط هیئت پذیرش، افشا اطلاعات کافی در سامانه کدال، ارائه گزارش ارزش گذاری، انعقاد قراداد بازارگردانی و به طور کلی رعایت مفاد دستورالعمل پذیرش است که در صورت نقص در هر کدام از موارد یاد شده، عرضه سهام میسر نخواهد شد.

  • عملکرد پارسال

معاون بورس اوراق بهادار تهران توضیح داد: در طول سال گذشته ۱۹ جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار برگزار شد.

به گفته او در این جلسات، درخواست پذیرش سهام ۱۱ شرکت مطرح و در نهایت سهام ۸ شرکت پذیرفته شد. او در عین حال تاکید کرد: پارسال درخواست پذیرش ۳ شرکت فعال در صنایع فرآورده های نفتی، غذایی و ساختمانی به دلیل ابهام‌های موجود و احراز نشدن شرایط پذیرش در بورس رد شد که البته این شرکت‌ها می‌توانند درخواست خود را پس از اصلاح ساختار دوباره در هیات پذیرش اوراق بهادار مطرح کنند.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران به بررسی مقایسه‌ای عرضه سهام شرکت‌ها در ۳ سال اخیر  پرداخت و گفت: بررسی مقایسه‌ای عرضه سهام شرکت‌ها در ۳ سال اخیر حاکی از عرضه به ترتیب ۷ شرکت در سال  ۱۳۹۶، تعداد ۸ شرکت در سال ۱۳۹۷ و ۹ شرکت در سال ۱۳۹۸ بوده است.

نوروزی تاکید کرد: در سال گذشته، سهام ۴ شرکت فولاد سپید فراب کویر، پدیده شیمی قرن، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و تأمین سرمایه ملت در فهرست نرخ‌های بورس درج شد. همچنین سهام ۹ شرکت شامل شرکت های سرمایه‌گذاری صدر تأمین، پلی پروپیلن جم، سیمرغ، پتروشیمی نوری (برزویه)، غلتک سازان سپاهان، فولاد سپید فراب کویر، پدیده شیمی قرن، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و تأمین سرمایه ملت  با مجموع ارزش بازار ۲۸۵ هزار میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

  • چهارشنبه؛ عرضه اولیه ۱۲ درصد سهام «صبا»

همزمان با اعلام برنامه بورس تهران برای عرضه سهام شستا، معاون بازار فرابورس هم از قطعی شدن عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، وابسته به مجموعه تامین اجتماعی، در چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

 افسانه اروجی با اشاره به آخرین پیگیری ها برای عرضه اولیه یکی از دو شرکت سرمایه گذاری صبا تامین یا آریاساسول در هفته جاری گفت: طبق رایزنی های نهایی دیروز، مقرر شده ۱۲ درصد از سهام سرمایه گذاری صبا تامین چهارشنبه این هفته ۲۰ فروردین در بازار اول معاملات فرابورس عرضه شود.

او ادامه داد: در این عرضه که محدوده قیمت و سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی به زودی مشخص و اعلام می شود، ۱۰ درصد معادل ۱.۵ میلیارد سهم «صبا» برای عموم و دو درصد دیگر هم به صندوق های سرمایه گذاری تعلق گیرد.

او با اشاره به تلاش برای دریافت آخرین اطلاعات و فراهم کردن مقدمات واگذاری سرمایه گذاری صبا تامین، درباره تکلیف عرضه اولیه آریا ساسول و دیگر شرکت های آماده واگذاری هم به بورس پرس توضیح داد : ۵ درصد از سهام آریا ساسول و یا بیشتر، چهارشنبه آینده ۲۷ فروردین در فرابورس عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

اروجی افزود: در فصل بهار در اکثر هفته‌ها، یک شرکت جدید و آماده پذیرش، عرضه اولیه و وارد تابلو شود. در این میان ۴ شرکت در حال طی مراحل نهایی پذیرش هستند نام چند شرکت دیگر هم به این فهرست افزوده خواهند شد تا در صورت طی شدن مراحل قانونی و تکمیل اطلاعات به تدریج وارد فرابورس شوند.

نظر شما