شناسهٔ خبر: 39205657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بیانیه دفاعیه از دانشگاه فرهنگیان در جلوگیری از ادغام با دانشگاه پیام نور:

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر نقش بی بدیل دانشگاه فرهنگیان و تقویت روز افزون آن تاکید شده است

تحصیل دانشجو در دو مکان آموزشی متفاوت ،با دو نظام آموزشی و تربیتی متفاوت مشکل اساسی دیگری است که میتواند باعث دوگانگی و تناقض در شکل گیری شخصیت رفتاری یک معلم باشد.

صاحب‌خبر -
جمعی از فرهنگیان و اندیشه ورزان بسیج فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان بیانیه ای در راستای  دفاعیه از دانشگاه فرهنگیان در جلوگیری از ادغام با دانشگاه پیام نورمنتشر کرده اند، در این بیانیه آمده است:
 
بسمه تعالی

«نوع کاری که در این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی انجام میگیرد بایستی موجب تربیت دینی و انقلابی معلّمین باشد. کاری کنید که مدرسه و کلاس، از معلّمی بهره‌مند بشود که خود این معلّم به معنای واقعی کلمه معلّم دین و تقوا و پارسایی و انقلاب باشد.»

                                                           بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان ۹۸/۲/۱۱


ریاست محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
وزیر محترم آموزش و پرورش

طبق اخبار واصله در برخی خبرگزاری ها، دانشگاه پیام نور به دنبال انجام امور آموزشی دانشگاه فرهنگیان کل کشور به صورت پیمانکاری ( یا همان خرید خدمات) می باشد . در این خصوص لازم است به موارد ذیل از طرف آن مقام ، توجه ویژه گردد:

۱- با توجه به ماهیت غیر حضوری دانشگاه پیام نور ، ضریب یادگیری در کلاسهای این دانشگاه پایین خواهد بود . بزرگترین مزیت دانشگاه فرهنگیان ، حضور معلمان باتجربه(بعنوان مدرس) و انتقال این تجربیات به صورت حضوری به دانشجو-معلمان است.
۲- با توجه به ماهیت شغل معلمی و مهم بودن نقش تربیت در آن، اختصاص دو ترم تحصیلی به واحدهای علوم تربیتی در این طرح کافی نخواهد بود. بلکه باید اصول تربیتی در طول چهار سال دوران تحصیل و طی یک پروسه، به معلمان و تربیت کنندگان نسل آینده این کشور منتقل شود.

۳- با کمال احترام به تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور ،باید گفت متاسفانه تخصص و مهارت لازم در اساتید و مدرسان واحدهای دانشگاه پیام نور برای تدریس« دروس تربیتی مخصوص معلمان »و از آن مهمتر، انتقال تجربیات تدریس وجود ندارد.

۴- مدرسان و اساتید دانشگاه فرهنگیان ، در تمامی شهرهایی که واحدپیام نور وجود دارد ،اسکان ندارند و امکان تردد برای آنها به تمامی شهر ها وجود ندارد.
۵- دانشجویان آموزش دیده از طریق«غیر حضوری و یا نیمه حضوری » با توان علمی پایین در آموزش و پرورش جذب خواهند شد.

۶- به نظر می آید نوعی بخشی نگری مخالف منافع ملی، پشت این طرح قرار دارد و «نگاه راهبردی مطابق با منافع ملی» از نظر پیشنهاد دهندگان طرح ،مغفول مانده است . عدم توجه به اسناد بالادستی ، مخصوصا سند تحول بنیادین در این طرح واضح و مبرهن است .به عنوان مثال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر نقش بی بدیل دانشگاه فرهنگیان و تقویت روز افزون آن تاکید شده است ،حال آنکه اجرایی کردن این طرح تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان را بدنبال خواهد داشت.

۷-شاید این طرح با توجیه حل برخی مسائل اقتصادی آموزش و پرورش پیشنهاد شده باشد که با این فرض، راهکار مزبور نامناسب وغیرکارشناسی است. برون سپاری یا همان طرح خرید خدمات آموزشی در آموزش و پرورش برای دانش آموزان تبعات بسیار جبران ناپذیری دارد و اجرای آن در آموزش معلمان ضربه نهایی را به ریشه آموزش و پرورش وارد خواهد کرد.

۸- تحصیل دانشجو در دو مکان آموزشی متفاوت ،با دو نظام آموزشی و تربیتی متفاوت مشکل اساسی دیگری است که میتواند باعث دوگانگی و تناقض در شکل گیری شخصیت رفتاری یک معلم باشد.


۹- استخدام دیر هنگام و در پایان تحصیل، میتواند افراد توانمند را به سمت انتخاب شغلهای دیگر و دور شدن از شغل معلمی سوق دهد.

۱۰- بنظر میرسد این طرح بیشتر از کمک به دانشگاه فرهنگیان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش کشور ، به دنبال کمک به احیای واحدهای در شرف تعطیلی دانشگاه پیام نور است .

در پایان بار دیگر خاطر نشان میسازیم که وجود و تقویت دانشگاه فرهنگیان یک ضرورت مستمر و مداوم در جمهوری اسلامی است و جایگاه این دانشگاه در آموزش و پرورش کشور ایران بی بدیل است .

جمعی از فرهنگیان واندیشه ورزان بسیج فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان

نظر شما