شناسهٔ خبر: 39201430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

اختصاصی جمله واکاوی اتفاقات فوتبال ایران در سال ١٣٩٨

صاحب‌خبر -

 

 

علیرضا حیدریان /

آنچه مسلم است مردم ایران خاطره خوبی از سال ٩٨ نخواهند داشت. سالی که گذشت مملو از اتفاقات ناگوار زیادی بود. از سیل و زلزله و سقوط هواپیما گرفته تا شیوع دردناک بیماری کرونا. در عرصه فوتبال کشور هم در سال پیش شاهد فراز و نشیب های زیادی بودیم. در ادامه برخی از مهمترین اتفاقات فوتبال ایران را بررسی می کنیم.

چالش فدراسیون در انتخاب جانشین کی‏روش
پس از جدایی کارلوس کی روش از تیم ملی فوتبال ایران به دنبال حذف در نیمه نهایی جام ملتهای آسیا در امارات، فدراسیون فوتبال با چالشی جدی برای جانشین او مواجه شد. با وجود اینکه وزارت ورزش خبر از مذاکره با نامداران فوتبال جهان می داد، اما از بهمن ماه ۹۷ تا خرداد ۹۸ خبری از معرفی سرمربی تیم ملی نشد. فدراسیون فوتبال سراغ گزینه های زیادی رفت رفت، اما هیچ یک به سر انجام نرسید. در نهایت پس از چند دور مذاکره در ایران و بلژیک با همکاری سفارت ایران در این کشور، مارک ویلموتس بازیکن اسبق و سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال بلژیک به سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد.

ویلموتس شش ماه هم در ایران دوام نیاورد
سرمربی جدید تیم ملی در آغاز خوبی در ایران داشت و نتایج خوبی هم گرفت از جمله دو برد پر گل در برابر کامبوج و هنگ کنگ به دست آورد. پس از باخت به بحرین و قبل از بازی با عراق، زمزمه های مبنی بر فسخ قرارداد ویلموتس به علت مشکلات مالی شنیده شد، به طوری که تا آخرین روزهای قبل از بازی با عراق خبری از لیست دعوت بازیکنان نبود. در نهایت ویلموتس پس از مدتی تاخیر و بعد از دریافت پولش در ترکیه، حاضر شد مقابل عراق روی نیمکت بنشیند. تیم ملی در بازی با عراق با گل دقایق آخر شکست خورد و بعد از بازی ویلموتس فسخ قرارداد خود را علنی کرد. فدراسیون خبر از نارضایتی سرمربی از نحوه پرداخت دستمزدش داد ولی شنیده ها از این حکایت دارد که مسئولان فوتبال نسبت به توانایی این مربی برای هدایت ایران دچار تردید شده بودند. حتی بازیکنان تیم هم نسبت به عملکرد سر مربی معترض بودند و عدم شایستگی ویلموتس را در حضور خودش به مهدی تاج اعلام کرده بودند. در حال حاضر ویلموتس به فیفا شکایت کرده و در صورتی که در این پرونده پیروز شود مبلغی نزدیک به سه میلیون دلار به عنوان غرامت دریافت خواهد کرد.
امسال شاهد فسخ قرارداد مربیان خارجی باشگاه های زیادی بودیم. اکثر این موارد مربوط به مشکلات مالی باشگاه ها و عدم پرداخت به موقع مطالبات ایشان بود.در ادامه به موضوع می پردازیم.

برانکو پس از ۴ سال ایران را ترک کرد
در پایان لیگ هجدهم که با قهرمانی پرسپولیس همراه بود، برانکو ایوانکوویچ سرمربی موفق این تیم پس از چهار فصل حضور در ایران و کسب سه قهرمانی پیاپی عطای کار در ایران را به لقایش بخشید. برانکو که هنوز یکسال از مدت قراردادش با سرخ ها باقی مانده بود به دلیل تاخیر چند ماهه در دریافت مطالباتش با استناد به قوانین فیفا به صورت یک جانبه قراردادش را با این تیم فسخ کرد و هدایت الاهلی عربستان را پذیرفت.

دنیزلی با تراکتور چپ کرد
مصطفی دنیزلی مربی اهل ترکیه در ابتدای لیگ نوزدهم وظیفه مربیگری تراکتورسازی را برعهده گرفت. این در حالی بود که او پس از سه فصل حضور در تیم های پاس و پرسپولیس، برای چهارمین بار هدایت تیمی از ایران بر عهده می گرفت. تیم دنیزلی در هفت هفته ابتدایی لیگ فوق العاده ظاهر شد و هیچ گلی دریافت نکرد. این مربی پس از چند بازی پر انتقاد سر انجام پس از تساوی با شاهین قعر جدولی به صورت توافقی از این تیم جدا شد. در مورد جدایی دنیزلی مجموعه ای از دلایل، از جمله دخالت بیش از حد مالک این باشگاه در امور فنی تیم را می توان دخیل دانست.

استراماچونی و خاطرات تلخ و شیرین
برای آبی ها
تیم استقلال با هدایت آندره آ استراماچونی فوتبال روان و تماشاگر پسندی را ارائه می داد و توانسته بود هواداران سخت گیر و ناراضی این تیم را با سکوهای استادیوم آشتی دهد. استراما که توانست با غلبه بر تیم سخت کوش شهر خودرو، استقلال را پس از سال ها به صدر جدول لیگ برتر برساند، فقط دو روز بعد با ارسال نامه فسخ قرارداد خود به فیفا ایران را ترک کرد. علت اصلی جدایی او عدم انجام تعهدات مالی باشگاه و مشکلات انتقال پول از مسیر قانونی به حساب او در ایتالیا عنوان شد.

تعطیلات گابریل کالدرون ادامه دار شد
سرنوشت مربی آرژانتینی پرسپولیس هم بسیار شبیه به همتای خود در استقلال بود. گابریل کالدرون چند هفته بعد از استراماچونی و پس از رساندن این تیم به صدر جدول لیگ برتر در پایان نیم فصل اول، وقتی برای گذراندن تعطیلات ژانویه به کشورش سفر کرده بود به مسئولان این باشگاه اعلام کرد که به دلیل عدم تعهدات مالی قرارداد خود را فسخ کرده و دیگر حاضر به بازگشت به ایران نیست.

اسکوچیچ نفت را به آتش کشید
دراگان اسکوچیچ آخرین مربی خارجی باشگاهی بود که از تیم خود جدا شد. او که همراه با صنعت نفت نتایج خوبی گرفته بود و توانسته بود هواداران سخت گیر آبادانی را راضی نگه دارد به دلیل آنچه تشدید بیماری خود در آب و هوای آبادان عنوان می کرد با توافق با مسئولان این باشگاه قرارداد خود را فسخ کرد. سرنوشت سرمربی سابق نفت آبادان نسبت به سایر همتایان خود قدری متفاوت بود. دراگان اسکوچیچ تنها چند روز پس از جدایی از باشگاه سابقش از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد.

گل محمدی را با زور بردند
نحوه جدایی يحيی گل محمدی هم در نوع خود جالب توجه بود. پس از جدایی کالدرون، مسئولان پرسپولیس پیشنهاد سرمربیگری این تیم را به گل محمدی سرمربی وقت شهر خودرو مشهد دادند. در حالیکه مالک این باشگاه از فشار دو وزیر برای صدور رضایتنامه یحیی پرده برداشت، در نهایت با دریافت مبلغ هنگفتی موافقت خود را با این جدایی اعلام نمود.

مشکل قلبی عامل استعفای رئیس فدراسیون
یکی دیگر از اتفاقات مهم فوتبال ایران در سال ۹۸ استعفای مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال به علت بیماری قلبی بود. این شایعه شنیده شده است که تاج به دلیل شکست احتمالی فدراسیون در پرونده ویلموتس و فرار از ادای تعهدات مالی که از قبل برای پرداخت مطالبات این مربی به نهاد های دولتی ایجاد شده استعفا کرده است. این اتفاق در حالی افتاد که انتخابات مجمع فدراسیون فوتبال قرار بود در اردیبهشت ماه ۹۹ انجام شود پس از کش و قوس های فراوان در مورد جانشینی مهدی تاج سرانجام حیدر بهاروند نایب رئیس دوم فدراسیون به عنوان سرپرست انتخاب شد.

آب و هوای تیم ملی به اسکوچیچ ساخت
تنها چند روز پس از جدا شدن دراگان اسکوچیچ از صنعت نفت آبادان، و در حالی که فدراسیون توسط سرپرست اداره می شد، این مربی کروات از سوی فدراسیون فوتبال به طرز غير منتظره ای به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد. انتخاب اسکوچیچ با انتقادات فراوانی از سوی اهالی فوتبال همراه شد آنها معتقد بودند که وی از مسیر درستی برای این پست انتخاب نشده است. نکته جالب توجه در انتخاب اسکوچیچ مبلغ پایین قرارداد وی که حدود ۲۰۰ هزار دلار اعلام شده است. همچنین پرداخت به وی به صورت ریالی خواهد بود.

فیفا مانع انتخاب رئیس جدید فدراسیون
پس از استعفای تاج هیئت رئیسه فدراسیون تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه را جهت برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال تعیین کرد و از علاقه‌مندان به تصدی پست های ریاست فدراسیون و عضویت در هیئت رئیسه دعوت به ثبت نام نمود. اما فیفا در جواب نظرخواهی فدراسیون از این نهاد بین المللی با برگزاری این انتخابات قبل از اصلاح اساسنامه قبلی مخالفت نمود. جریان از این قرار است است که در آگوست سال ۲۰۱۹ کمیته ای متشکل از فیفا، ای اف سی و فدراسیون ایران اساسنامه جدیدی را پیشنهاد کرده بودند. اما این اساسنامه جدید به تایید نرسید. یکی از دلایل اصلی مصوب نشدن آن هم حذف حق رای وزیر ورزش در انتخابات بود سرانجام فدراسیون تصمیم نظر فیفا شد و انتخابات تا اصلاح اساسنامه به تعویق افتاد.

کرونا فوتبال را تعطیل کرد
از اوایل اسفند ماه سال ۹۸ که ویروس کرونا به طور گسترده ای درسراسر کشور شیوع پیدا کرد برگزاری مسابقات فوتبال را هم تحت شعاع خود قرار داد هفته بیستم تحت تاثیر این بیماری بدون تماشاگر برگزار شد پس از آن برگزاری همه مسابقات و تمرینات تیم های ورزشی به حالت تعلیق درآمد.

نظر شما