شناسهٔ خبر: 39195263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکاوی نقش جوان امروز در جامعه اسلامی؛

جوان نمونه با تاسی به حضرت علی اکبر علیه السلام خط فکری رسول الله را دنبال می کند

استاددرس خارج فقه واصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به خصلت های حضرت علی اکبر(ع)و برشمردن عرصه هایی که جوان امروز می تواند در آن نقش آفرین باشد؛ جوان نمونه را کسی دانست که با تاسی به حضرت علی اکبر علیه السلام خط فکری رسول الله را دنبال می کند.

صاحب‌خبر -

آیت الله «احمد شیخ بهائی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان در خصوص بارزترین ویژگی شخصیت حضرت علی اکبر(ع) برای جوانان امروز گفت: برای شناخت یک شخصیت لازم نیست تمام جزئیات زندگی او را اطلاع داشته باشیم بلکه گاهی اوقات یک جمله برای شناخت شخصیت یک فرد کافی است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: امام حسین(ع) روز عاشورا درباره حضرت علی اکبر فرمودند" کسی که از همه مردم شباهتش در چهره، اخلاق، منطق و سخن به پیغمبر(ص) بیشتر است" و این یعنی ملاک محبوبیت و ملاک ارزش حضرت علی اکبر(ع) در شباهتش به رسول خدا است لذا جوانی که می خواهد پیرو حضرت علی اکبر(ع) و جوان نمونه باشد باید شباهتش را در اخلاق به رسول خدا بیشتر کند که خدا در مورد پیامبر اکرم(ص) فرمود " تو اخلاق عظیم و بزرگی داری".

 

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: همچنین سخن پیامبر(ص) گیراترین و زیباترین سخن است لذا خدا پیغمبر(ص) را به عنوان الگو و اسوه برای همه معرفی کرده است پس خصوصیت حضرت علی اکبر(ع) شباهت او به رسول خدا است لذا جوانان ما هم باید این کار را بکنند، مخصوصا در ماه شعبان که ماه رسول خدا است که پیغمبر اکرم(ص) این ماه را با روزه گرفتن در روز و نماز در شب احترام می کرد ما هم از خدا می خواهیم تا همین راه را ادامه دهیم؛ یعنی دنبال خط فکری پیغمبر اکرم(ص) باشیم.

 

 

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه افزود: پیغمبر اکرم(ص) برای اجرای عدالت، مبارزه با مستکبرین و ترویج فرهنگ اسلامی از خانه و زندگی خود هجرت کرد و عمر خود را در جهاد گذراند و در برخورد با محرومین بسیار ملایم و با مدارا بود و به آن ها رسیدگی می کرد و در برخورد با ستمگران یک لحظه از پا نمی نشست لذا این ها مختصات پیغمبر اکرم(ص) است که جوانان ما هر چه قدر خود را به پیغمبر اکرم(ص) شبیه تر کنند شباهتشان به حضرت علی اکبر(ع) بیشتر می شود.

 

 

 

 

وی گفت: از دیگر ویژگی های شخصیت حضرت علی اکبر(ع) احترامی است که به پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) قائل هستند که حتی در مسیر آمدن به سمت کربلا، اسب حضرت علی اکبر(ع) یک سر و گردن از اسب امام حسین(ع) عقب تر بود یعنی حتی در این حد هم رعایت حرمت پدر را داشت و این خود برای جوانان ما علامت است که حضرت علی اکبر(ع) چقدر حرمت پدر و مادر را نگه می دارند.

 

 

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه بیان کرد: گرچه نگهداشتن حرمت پدر و مادر برای جوانان سخت است زیرا از دو نسل بوده و جوانان متعلق به نسل جدید و با دو زبان و دو فرهنگ هستند اما حرمت نگه داشتن یک خصوصیت و خصلت حضرت علی اکبر(ع) است.

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه جهاد و مبارزه از دیگر خصلت های حضرت علی اکبر(ع) است که جوانان می توانند الگو قرار دهند، ادامه داد: در مبارزه و جهاد، حضرت علی اکبر(ع) به قدری همت بالایی دارد که یک تنه 200 نفر از لشکر دشمن را به خاک می اندازد و این قدرت جسمی و رزمی حضرت علی اکبر(ع) را نشان می دهد.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در ادامه به خصلت هایی که یک جوان را به یک جوانمرد اسلامی تبدیل می کند، اشاره کرد و گفت: مجموعه این خصلت ها از جمله توان جسمی، ادب و اخلاق، الگوگیری از شخصیت رسول خدا مواردی است که اگر در یک جوان جمع شود او را به یک جوان پاک، پاکدست، عدالت خواه، مجاهد، اهل کارهای جهادی، اهل تلاش در تحصیل، تلاش در پیدا کردن سبک زندگی اسلامی، تلاش در ارتباط با خدا و اهل مناجات شدن، تبدیل می کند.

 

 

 

وی در خصوص اینکه شناخت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) چه تاثیری برای جوانان امروز دارد؟ توضیح داد: جوان امروز ما الان در فضای بسیار ویژه ای زندگی می کند؛ یعنی از یک طرف خواسته ها و انرژی درونی خودش است که باید شکوفا شود لذا باید تحصیل کند و تا می تواند سطح علمی خود را بالا ببرد که حاصل این تلاش علمی را در شرکت های دانش بنیان و در حرکت نهضت نرم افزاری و تولید علم در کشور می بینیم که میلیون ها جوان در این مسیر هستند.

 

 

 

 

آیت الله شیخ بهائی اظهار داشت: از طرف دیگر این جوان باید روحیه جهادی را در خود تقویت کند که نمونه آن را در حرکت ها و اردوهای جهادی جوانان اعم از طلبه و دانشجو می بینیم که در اردوهای جهادی در خدمت رسانی به مناطق محروم، در بحث راهیان نور، راهپیمایی اربعین، کمک رسانی به مردم سیل زده و زلزله زده و الان هم همکاری با مدافعان سلامت در صحنه نبرد با ویروس کرونا از جمله کارهای جهادی است و جوانان در میدان هستند.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: همچنین از طرف دیگر در صحنه تشکیل زندگی، ازدواج، فرزندآوری و در جهاد فرزندآوری جوانان می توانند پیشتاز باشند و باید این سدها و بت هایی که در مقابل ازدواج و فرزندآوری صف کشیده اند و نمی گذارند این دو (ازدواج و فرزندآوری) محقق شوند را بشکنند و تلاش خود را در این زمینه نیز نشان دهند.

 

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطر نشان کرد: جوانان در مسئله تعاون و یاری یکدیگر، همکاری و همفکری و در بحث تفکر عدالت خواهی خارج از مرزها باشند یعنی جوانان ما باید مجموعه ای از نیروهای بدون مرز تشکیل دهند و فریادرس همه مظلومین عالم باشند همانطور که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مسئله کمک رسانی به ملت های مظلوم روز و شب نمی شناخت و این جوانان بودند که همپا و همراه ایشان در همه جبهه ها برای نجات مردم در سطح جهان تلاش می کردند.

 

 

 

 

وی افزود: یک جوان باید چنین خصلت هایی را در خود ایجاد کند و راهکار آن هم این است که اهل مطالعه باشد پس خواندن شرح حال شهدا، رزمندگان و ایثارگران انگیزه را در انسان ایجاد می کند و انسان می بیند که در زمان ما هم چنین افرادی وجود و حضور دارند که اینگونه کار می کنند لذا اگر جوان امروز ما دنبال این قصه برود می تواند موفق باشد.

 

 

 

 

آیت الله شیخ بهائی ادامه داد: نبرد دیگری هم در صحنه عقیده است اینکه بمباران تبلیغات دشمن علیه دین، اسلام، عبادات اسلامی، قرآن و اهل بیت(ع) است و دائماً در فضای مجازی نفرت، خود تحقیری، یاس و ناامیدی و بی دینی ترویج می شود لذا بنیه های اعتقادی جوان باید آن قدر محکم باشد تا بتواند خود را در مقابل این گرداب ها سالم حفظ و نگه دارد و بتواند از فرهنگ و عقیده خود دفاع کند.

 

 

 

 

وی در خصوص نقش و وظیفه جوانان امروز در جامعه، متذکر شد: جوانان امروز مسئولیت های فراوانی دارند و می توانند نقش های فراوانی بیافرینند؛ در مشکلات اقتصادی می توانند در بحث تولید وارد شوند و با توجه به تخصص، توان و انرژی که دارند می توانند در بخش های مختلف آموزش ببینند و وارد کار شوند.

 

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه امسال که سال جهش تولید است، کارهای مختلف تولیدی را می توانند در بخش های کشاورزی، دامپروری، خدمات، صنایع و کسب و کارهای نوین به صورت فردی و گروهی وارد شوند و چون جوان هستند و قدرت ابتکار دارند از خود ابتکار به خرج دهند و وارد این میدان ها شوند.

 

 

 

 

وی ادامه داد: در مسئله کمک رسانی گروه هایی تشکیل بدهند و به کسانی که مخصوصاً در این بحث کرونا آسیب دیده اند، کمک رسانی کنند و همچنین در کارهای خدماتی می توانند کمک کنند و در راه اندازی گروه های علمی در رشته های مختلف در بحث کتابخوانی و در بحث آموزش های مختلفی که می توانند ارائه دهند هم می توانند فعال باشند.

 

 

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه افزود: در مسائل اجتماعی و سیاسی اهل تحصیل باشند و بتوانند دوست و دشمن را تشخیص دهند و از ساده انگاری مسائل بپرهیزند و بصیرت داشته باشند و همچنین در مسئله انقلاب و دفاع از اسلام و انقلاب کار کنند و فعال باشند و  در بخش های مختلف آن هایی که اهل تحصیل هستند می توانند تحصیل کنند و به مراحل بالای علمی برسند.

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: اهل قناعت در زندگی و به دنبال تشکیل خانواده باشند و همچنین در بحث جهاد و مبارزه با دشمنان آماده باشند و در طرح های بسیج و مردمی همراهی کنند و با اسلام شناسان مورد اعتماد ارتباط داشته باشند تا شبهات و مسائل خود را با آن ها حل کنند و دنبال پیدا کردن یک نظام فکری صحیح باشند.

 

 

 

 

وی ادامه داد: در بحث رهبری و ولایت، به سخنان مقام معظم رهبری اهمیت دهند و حرف ها و اندیشه های این بزرگوار را به عنوان دوای دردهای امروز جامعه دنبال کرده و مطالبات ایشان را عملی کنند که این کارها را می توانند به شکل تعاونی و سمن ها انجام دهند.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در ادامه گفت: همچنین جوانان در فضای مجازی، تولید محتوا و تولید کارهای هنری فعال باشند و همچنین کسانی که می توانند در صحنه جهانی بدرخشند اقدام کنند.

 

 

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: با وجود انقلاب اسلامی زمینه فراوانی برای همه این کارها و فعالیت ها وجود دارد و از طرفی دشمن هم فراوان داریم لذا باید کار و در این مسیر توکل بر خدا کرد و آستین های همت را بالا زد و وارد عمل شد.

پایان پیام/ 667

نظر شما