شناسهٔ خبر: 39189427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر از خوزستان گزارش می دهد؛

جهاد ازتدارکات جبهه تاجنگ با کرونا/چرخی که برای تولیدماسک می چرخد

اهواز - برخی از زنانی که در دوران دفاع مقدس در تدارکات و پشتیبانی جنگ فعال بودند، این روزها برای مبارزه با کرونا با چرخ‌خیاطی به میدان نبرد آمده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: در روزهایی که وجود ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان باعث خانه‌نشینی بسیاری از مردم شده است و برخی از مشاغل اعم از تولیدی و غیر تولیدی برای حفظ جان کارکنانشان، قفل تعطیلی بر در می‌زنند اما کماکان مشاغلی هستند که در این ایام بحرانی پای‌کار مانده‌اند تا باری را از دوش جامعه و مسئولان درگیر بردارند.

شاید گمان کنید باز حرف از تلاش شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران و کادر درمان است!!! خیر این بار می‌خواهیم از افراد و مشاغلی سخن بگوییم که خودجوش و داوطلبانه کمر همت بسته‌اند تا دوشادوش با بقیه کسانی که درگیر خدمت به مردم و بیماران هستند، گامی در این راه برداشته باشند.

زنانی که همچون همیشه پای در عرصه نهاده‌اند و با آنچه در توان دارند و از عهده‌شان بر می‌آید، گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند تا این‌گونه بتوانند باری را از دوش خسته امدادرسانان کرونایی بردارند و در این زمانی که کمبودها خود را بیش‌از پیش نشان می‌دهند، کاری کرده باشند.

صحبت از تعدادی از بانوان فعال خیاط است که از روزهای آخر سال که کارهای خانه‌تکانی و رسیدگی به امور خانه بر دوش زنان چند برابر می‌شود، دور هم جمع شده‌اند تا با تهیه ماسک، دغدغه کمبود این قلم مورد نیاز و ضروری این روزهای کرونایی را برطرف کنند؛ کار آنها حتی تا بعد از عید و سال تحویل و نیمه‌های فروردین هنوز هم ادامه دارد.

با همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان و همچنین با همکاری بنیاد برکت خوزستان بیش از ۳۰ بانوی فعال و مسلط به کار خیاطی در حرم علی ابن مهزیار اهوازی دور هم جمع شده‌اند تا برای مبارزه با کرونا ماسک‌های پارچه‌ای را تولید کنند.

«انسانیت» ملاک کار جهادی

جوان است و پرشور، این روزها می‌توانست کنار خانواده در کمپین «در خانه بمانیم» مشارکت کند ولی از سلامت خودش گذشته و هر روز برای خیاطی راهی کارگاه تولید ماسک حرم علی ابن مهزیار اهوازی می‌شود تا گامی هر چند کوچک برای مبارزه با ویروس کرونا بردارد.

نرجس علوی مقام، ۲۳ ساله آموزگار اول ابتدایی می‌گوید: دانشجو معلم و از نیروهای بسیج دانشگاه هستم؛ با شیوع ویروس کرونا وظیفه خود را می دانم تا در راستای کاهش ابتلای مردم به این ویروس نقشی داشته باشم.

او با تأکید بر اینکه ترسی از کرونا ندارد و هرکسی با رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به مردم کشور خدمت کند، ادامه می‌دهد: مردم در برخی نقاط استان ماسک و لوازم بهداشتی ندارند؛ آنهایی که در شهر هستند یا توانایی مالی دارند و یا اینکه به اشکال مختلف از جمله خرید اینترنتی می‌توانند دسترسی به ماسک داشته باشند ولی برخی مناطق محروم و نقاط روستایی این امکان را ندارند.

علوی مقام یادآور می‌شود: با تعطیلی مدارس دنبال کاری بودم که بتوانم از آن طریق به مردم کشورم در این زمان بحران کمک کنم؛ با توجه به اینکه یکی از نیازهای امروز مردم ماسک است؛ بنابراین برای همکاری با اوقاف برای تولید ماسک در حرم علی ابن مهزیار اهوازی داوطلب شدم.

علوی مقام در پایان با بیان اینکه «به قول حجت الاسلام پناهیان برای خدمت به مردم و کار جهادی باید انسانیت را ملاک قرار دهیم» می‌گوید: این ماسک‌ها بیشتر برای تأمین نیاز افراد ساکن در حاشیه شهرها و روستاها است که دسترسی آن‌چنانی به خرید این اقلام ندارند.

از مرگ با کرونا ترسی ندارم

میان‌سال است، چادر بر سر دارد و مشغول دوخت ماسک برای مردم است؛ این روزها که دیگر بانوان در خانه‌های خود مانده‌اند، او و دیگر همفکران جهادی‌اش برای مبارزه با کرونا به صحنه آمده‌اند.

خزاعل ۵۴ ساله یکی دیگر از بانوان فعال در کارگاه موقت تولید ماسک اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان می‌گوید: در بحران‌های مختلف برای کمک به مردم استانم فعال هستم؛ به طور مثال در سیل سال گذشته برای جمع آوری پوشاک و تهیه وعده‌های غذایی برای مردم سیل‌زده فعالیت می‌کردم و امروز به تولید ماسک که یکی از نیازهای روز مردم استانم است، مشغول هستم.

او با اشاره به اینکه با رعایت نکات بهداشتی از خانه بیرون آمده است، ادامه می‌دهد: از اینکه هر ماسک تولیدی در این کارگاه می‌تواند مانع ابتلای یک نفر به ویروس کرونا شود، خوشحال هستم و برای افزایش تولید ماسک بیشتر تلاش می‌کنم.

خزاعل با اشاره به احساس غرور و وجدان راحتش برای انجام این کار می‌گوید: اگر در خانه بمانم خودم را مسئول می دانم که چرا برای مبارزه با کرونا قدمی برنداشتم.

او در واکنش به اینکه از مرگ بر اثر ابتلاء به کرونا نمی ترسد، می‌گوید: من یک نفر هستم ولی با این ماسک‌های تولیدی می‌توانم افراد بسیاری را از ابتلاء به ویروس کرونا نجات دهم؛ در عین حال می‌شود با رعایت نکات بهداشتی از ابتلای خودم به ویروس جلوگیری کنم.

خزاعل در پایان تأکید می‌کند: مردم باید رعایت نکات بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و این کار را باید از خودشان شروع کنند.

جان مردم با ارزش‌تر از ترس کرونا

جوان است و این روزها با ساعت‌ها کار بی‌وقفه تلاش می‌کند تا برای مردم کشورش مفید باشد؛ همیشه از مفید بودن برای مردم لذت می‌برد و این خصیصه او را به کارگاه تولید ماسک آورده است تا در خانه بیکار نباشد و در عین حال قدمی هرچند کوچک برای مبارزه با ویروس کرونا بردارد.

مریم اهرمی نژاد ۲۹ ساله از اهواز یکی دیگر از بانوانی بود که به ساخت ماسک مشغول است، می‌گوید: روزانه ۹ ساعت در زمینه «تولید ماسک» در این کارگاه فعالیت می‌کنم تا ماسک‌های تولیدی به صورت رایگان میان مردم توزیع شود.

او در واکنش به ترس داشتن از کرونا ادامه می‌دهد: کرونا ترس که دارد و نمی‌توان گفت که ترس ندارد ولی جان مردم هم بیشتر از این ترس ارزش دارد؛ شاید این تنها کاری است که می‌توانم برای مردم کشورم انجام دهم.

لذت مفید بودن برای مردم

اهرمی نژاد با بیان اینکه کمک کردن به دیگران را دوست دارد، یادآور می‌شود: شاید نتوانم کمک مالی انجام دهم اما همین که می‌توانم با تولید ماسک کمکی به رفع نیاز امروز مردم استانم داشته باشم، خیلی خوشحال می‌شوم و خیاطی برای تولید ماسک حداقل کاری است که در این وضعیت می‌توانم انجام بدهم.

در پاسخ به توصیه‌هایش برای مردم بغض گلویش را فشار می‌دهد اما بریده‌بریده می‌گوید: وقتی مردم به توصیه‌ها گوش نمی‌دهند، بیانش فایده‌ای ندارد؛ آنها نباید بیرون بروند که می‌روند! وگرنه این‌قدر آمار مبتلایان و فوتی‌ها زیاد نبود.

در پایان می‌گوید: مردم به خاطر کسانی که چشم‌انتظارشان هستند و یک روزی بعد از این ماجراها دوست دارند تا آنها را بغل کنند و ببوسند، باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

از جنگ تا کرونا

مادر و دختری خیاطی می‌کنند؛ هر دو در کنار هم برای تولید ماسک آمده‌اند تا خدمتی هرچند کوچک برای مردم انجام دهند.

زری قراچه ۴۹ ساله نیز یکی دیگر از بانوان فعال در این کارگاه بود که با دخترش برای خیاطی به کارگاه تولید ماسک آمده است، می‌گوید: هر وقت که بحرانی در کشور رخ داد و اطلاعیه‌های اعلام نیاز حضور را دیده باشم، در حد توانم کمک می‌کنم.

او با اشاره به اینکه از سن ۱۸- ۱۷ سالگی در خدمت بسیج خواهران بوده است، ادامه می‌دهد: از اواخر جنگ در پشتیبانی جبهه‌ها با بانوان بسیجی برای کمک‌رسانی فعالیت می‌کردم و تا امروز در حوادث و بحران‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف همکاری داشتم.

قراچه با بیان اینکه دو چرخ‌خیاطی آورده است؛ یکی برای خودش و دیگری برای دخترش که او هم کنار مادر کار خیاطی برای تولید ماسک را انجام دهد، یادآور می‌شود: بعد از آن نیز در بسیج سازندگی برای زنان سرپرست خانوار کلاس‌های آموزشی مختلف برگزار کردم؛ حتی با کمک آموزش و پرورش نیز دوره‌ای برای تربیت مربیان نهضت سوادآموزی برگزار شد.

او در حالی که ماسوره چرخ را نخ می‌کند، می‌گوید: کرونا ترس ندارد و مردم با رعایت نکات بهداشتی به این ویروس مبتلا نمی‌شوند؛ امیدوارم هرچه زودتر با همکاری و رعایت کردن این نکات کرونا را شکست دهیم.

این نیروی جهادی یادآور می‌شود: از مردم تقاضا دارم که توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت و تا حد توان از تردد غیرضروری خودداری کنند تا هر چه زودتر این ویروس در کشور و دنیا ریشه‌کن شود و مردم بتوانند با آسودگی خاطر کارهای خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) بالغ‌بر ۱۲ هزار نیروی بسیجی در بخش‌های مختلف پای‌کار آمده‌اند تا برای پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن فعالیت کنند؛ یکی از اقداماتی که برای رفع نیاز مردم انجام شده راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک از سوی سپاه و برخی دیگر از نهادها از جمله اوقاف و بنیاد برکت است.

نظر شما