شناسهٔ خبر: 39189186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عطنانیوز | لینک خبر

فتح‌الله تاری؛

کرونا فرصتی برای جهش تولید است

صاحب‌خبر -

فتح‌الله تاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این‌که جهش تولید در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد و باید زیرساختی فراهم شود که به صورت مداوم از آن بهره برد، گفت: بخش‌هایی در اقتصاد ایران وابستگی ارزی ندارد و اکنون فرصتی برای رونق آنها ایجاد شده است. همچنین تجربه سال‌های گذشته نشان داده می‌توان از توان مهندسی در کشورهای دیگر استفاده کرد.
وی تاکید کرد: بخش ساختمان اشتغال‌زایی بالایی دارد و دقیقاً مصداق بارز درون‌زایی است که تقریباً همه اقلام آن در داخل تولید می‌شود. دولت در این شرایط باید بستر سرمایه‌گذاری برای بخش‌هایی را فراهم کند که اشتغال‌زایی بیشتری دارد که هم انگیزه تولید بالا برود و هم تقاضا برای آن کالا را افزایش دهد که بخش ساختمان از این ظرفیت برخوردار است.
وی با اشاره به این‌که بخش ساختمان در اقتصاد مصداق بارز درون‌زایی است که همیشه تقاضای آن بیشتر از عرضه است، افزود: همیشه آن چیزی که عرضه می‌شود مطلوب همه جامعه نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق دارد. به عنوان مثال نیاز همه جامعه طرح‌های مسکنی مانند مسکن‌های اجتماعی و… نیست و باید طرح‌های خرد هم در شهرها با سرمایه‌های اندک انجام شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: مسکن در شهرها با طرح‌های بزرگ تفاوت دارد و باید در شهرها کم‌ارتفاع‌تر باشد. از سوی دیگر باید به این مهم توجه کرد نیاز مسکن در هر شهر تفاوت اساسی دارد و نباید یک طرح را برای همه شهرها اجرا کرد.
تاری به بخش‌های دیگر اقتصاد برای جهش تولید اشاره کرد و گفت: کرونا نشان داد ظرفیت‌های اقتصادی ایران بیش از آن چیزی است که دیده می‌شود. در بخش پتروشیمی برخی مواد پس از مرحله اولیه تولید صادر و برخی مواد اولیه وارد می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از آن اقلام وارداتی در داخل تولید شد. به جای صادرات مرحله نخست مواد پتروشیمی باید حلقه‌های دیگر این بخش تکمیل شود که نیاز به حداقل دو سال زمان دارد و اگر این اتفاق بیفتد اشتغال در این بخش دوبرابر خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری برای تولید نیاز به دقت و سرعت عمل دارد ادامه داد: دولت از همه این بخش‌ها آگاه است اما در این زمینه کوتاهی می‌کند و اکنون بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار است.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی همیشه کشاورزان از پایین بودن بازده اقتصادی گلایه می‌کنند و تنها دلیل آن شهرنشین بودن متخصصین کشاورزی است.

نظر شما