شناسهٔ خبر: 39189129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو پارلمان عراق: تصویب کابینه الزرفی بسیار بعید است

عضو پارلمان عراق گفت که عدنان الزرفی هر چقدر هم اصرار بر معرفی کابینه خود داشته باشد اما مخالفت اکثریت گروه‌های سیاسی موجب رد شدن کابینه او از سوی پارلمان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «برهان المعموری» عضو پارلمان عراق تصویب کابینه عدنان الزرفی در داخل پارلمان را به دلیل ادامه مخالفت اکثریت جریان‌های سیاسی با وی بعید خواند.

المعموری در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «الزرفی همچنان با اعتراض ائتلاف الفتح، دوله القانون و جریان حکمت روبه‌رو است و این‌ها گروه‌هایی تاثیرگذار در داخل پارلمان هستند و به دلیل مخالفتشان با الزرفی به احتمال قوی کابینه او در پارلمان تصویب نمی‌شود».

وی افزود: «نام‌هایی که به عنوان جانشین الزرفی مطرح بوده است هنوز اتفاق نظری بر سر هیچ کذام نیست و در صورتی که الزرفی کناره گیری کند نام نامزد جدید از سوی گروه‌های شیعی معرفی می شود اما حالا که هنوز الزرفی تصمیمی برای انصراف ندارد و کار تشکیل دولت را پیش می‌برد».

مأمور تشکیل کابینه عراق روز شنبه برنامه دولت خود را به اعضای پارلمان ارائه کرد و قرار است ظرف ۴۸ ساعت آتی اسامی وزرای پیشنهادی خود را نیز به پارلمان ارسال کند.

الزرفی در نامه خود به پارلمان  اولویت‌ها و برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی و همچنین مبارزه با شیوع کرونا را ذکر کرده است.

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون که با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند و از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است، بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/خ

نظر شما