شناسهٔ خبر: 39187986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

کاخ سفید برای برکناری دولت قانونی مادورو حربه جدیدی به کار گرفت

ترامپ به‌دنبال کودتای نرم در کاراکاس

گزارش روح الله فرقانی / دولت ترامپ که سال‌های اخیر با کودتاهای نظامی و حمایت‌های سیاسی از مخالفان، نتوانسته دولت قانونی «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا را شکست دهد، دست به حربه و توطئه جدیدی همچون شکل‌گیری یک «دولت انتقالی» در ونزوئلا را مطرح کرده است که با واکنش کوبنده مادورو روبه‌رو شد و آن را دخالت امپریالیسم در امور داخلی کاراکاس توصیف کرد.

صاحب‌خبر -


آمریکا قصد دارد بار دیگر توطئه‌ها و کودتاهای شکست خورده خود در ونزوئلا را تکرار کند و ناآرامی را به این کشور بولیواری بازگرداند، البته این‌بار به صورت خزنده و در قالب یک کودتای نرم، آن هم با پیشنهاد شکل‌گیری یک «دولت انتقالی» که متشکل از دو گروه مخالف سیاسی در ونزوئلا. موضوعی که واکنش شدید «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا را به همراه داشت و درباره هرگونه ماجراجویی سیاسی و نظامی کاخ سفید علیه کاراکاس هشدار داد.
ونزوئلا کشوری محصوردر میان دولت‌های دست‌نشانده آمریکاست که همواره با کودتای آمریکایی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ آمریکا چند سالی است با ایجاد تغییر در سیاست کشورهای تابع آمریکا قصد دارد تا کاراکاس را همچون کشورهای آمریکای جنوبی تحت فرمان خود درآورد تا منابع نفتی این کشور را آسان‌تر غارت نماید. اما آنچه دراین سال‌ها موجب شکست این کودتاها شده، اندیشه بولیواری بوده که با «مقاومت در برابر امپریالیسم » کشور را دربرابر توطئه‌های خارجی حفظ کرده است.

هشدار شدید مادورو به ترامپ
سال گذشته بود که واشنگتن عناصر منطقه‌ای وابسته به خود را برای فتنه‌انگیزی علیه «کاراکاس» بسیج کرد و با اعلام حمایت سیاسی و نظامی از «خان گوایدو» نتوانست به مقاصد اصلی خود در این کشور آمریکای لاتین دست یابد، پس از ناکامی کودتاچی‌ها و آواره شدن آن‌ها در کشورهای همجوار همچون کلمبیا به آموزش گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست‌ها برآمد و در صدد تحریک کلمبیا برای حمله به ونزوئلا بود، اقدامی که واکنش کاراکاس را به همراه داشت و اقدام به مانورهای نظامی و رزمایش ضدآمریکایی در مرزهای همجوارش با کلمبیا کرد و« ایوان دوکوئه» رییس‌جمهوری کلمبیا از حمله به ونزوئلا در هراس افتاد.
اکنون و پس از آن ناکامی‌ها آمریکا بار دیگر کاراکاس را به شکل‌گیری یک دولت انتقالی و حمله نظامی تهدید کرده است، موضوعی که هشدار شدید مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا را به همراه داشت که خطاب به آمریکا گفت: اگر آمریکا جرأت حمله به ونزوئلا پیدا کند ملت ونزوئلا آن را درهم خواهند شکست.
آمریکا در ادامه دخالت‌های خود در امور کاراکاس همچنین از مقامات ونزوئلا خواست تا با برگزاری یک انتخابات، از دردست گرفتن قدرت اجرایی صرف‌نظر کنند و اداره امور را به یک شورا بسپرند. اقدامی که از این طرح آمریکایی به‌عنوان «گذار دموکراتیک» قدرت در ونزوئلا اعلام شد.

تشکیل دولت انتقالی !
البته خبرگزاری رویترز در سندی که منتشر کرده آورده است که نشان می‌دهد «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد یک «چارچوب انتقال دموکراتیک قدرت» در ونزوئلا را اعلام کند که شامل «مسیر خروج گام‌به‌گام» این کشور از زیر بار تحریم‌ها خواهد بود و آمریکا در آن قصد دارد رفع تحریم‌های این کشور حوزه کارائیب را با تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات مشروط سازد. پیشنهادی که نشان‌دهنده یک توطئه دیگر برای نفوذ و ایجاد ناآرامی و کنار زدن دولت قانونی مادورو در کاراکاس را نشان می‌دهد.
رییس‌جمهوری ونزوئلا همچنین در واکنش به اتهامات کاخ سفید و اینکه واشنگتن پیشنهاد تشکیل شورای انتقالی در ازای رفع محاصره اقتصادی را داده است، تاکید کرد: دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا مگر عقل خود را از دست داده باشد که به فکر ورود به ونزوئلا باشد.
مادورو افزود: ونزوئلا هم همانند دیگر مناطق دنیا با کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و آنچه نیاز دارد همبستگی، مشارکت، حمایت و کمک‌های بشردوستانه است نه رویارویی. ما خواهان صلح هستیم به‌ویژه در این شرایطی که با کرونا مقابله می‌کنیم.

اعلام جرم آمریکا برای مادورو!
اظهارات مادورو ساعاتی پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری آمریکا علیه وی و شماری از مقامات بلندپایه دولتی و نظامی ونزوئلا اعلام جرم و برای کمک به دستگیری آن‌ها مجموعاً ۵۵میلیون دلار جایزه تعیین کرد.
تهدیدات نظامی کاخ سفید علیه کاراکاس در حالی عنوان می‌شود که سال گذشته هم احتمال حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا داده شد، به‌خصوص پس از آنکه سناریوی اعزام پنج هزار نیروی نظامی به کلمبیا از سوی آمریکا صورت گرفت که واکنش وزیر خارجه روسیه را در آن زمان به همراه داشت و به‌شدت به آن واکنش نشان داد و گفت که مسکو هر اقدامی برای دفاع از رییس‌جمهوری ونزوئلا را انجام خواهد داد. اکنون هم روس‌ها نسبت به هر‌گونه برخورد نظامی با کاراکاس هشدار دادند و برای تقویت ارتش ونزوئلا اقدام به کمک‌های خود کردند، کما اینکه چندی پیش «الکساندر اشتاینین» رییس بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه از قصد مسکو برای کمک به حفظ توان دفاعی ونزوئلا خبر داد و تاکید کرد؛ ما بارها گفته‌ایم که همکاری نظامی با ونزوئلا براساس توافق امضاشده در سال‌۲۰۰۱ است و کارشناسان روسی در ونزوئلا هستند تا به تعهدات مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی که قبلاً تحویل داده شده است، عمل کنند.

شکست کودتاچی‌ها در کاراکاس
آمریکا در سال گذشته با بهانه قرار دادن موضوع «انتخابات» و قد علم کردن «خوان گوایدو» رییس پارلمان ونزوئلا، دولت این کشور را به چالش کشاند و او را به‌عنوان رییس‌جمهوری موقت این کشور معرفی کرد، اما «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا با حمایت‌های مردمی و کشورهای حوزه کارائیب (کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و..) در قدرت باقی ماند و این کودتاچی‌های تحت حمایت آمریکا بودند که پس از چند هفته آشوب و شرارت در این کشور، عضو اوپک با شکست روبه‌رو شدند.
آمریکا همچنان به شیطنت‌ها و تهدیدات خود در کشورهای عرصه مقاومت در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب ادامه می‌دهد و توطئه‌های خود را این‌بار با بازداشت مادورو، رییس‌جمهوری قانونی این کشور دنبال می‌کند. اقدامی که بیان کردن آن از سوی نهادهای بین‌المللی جرم است.آمریکا سال‌هاست که سیاست فشار حداکثری را علیه دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو به‌کار گرفته اما دولت کنونی ونزوئلا با وجود مشکلات شدید اقتصادی، با بهره‌مندی از پشتیبانی روسیه و چین همچنان مقاومت می‌کند وبه کشوری ضدامپریالیستی در آمریکای لاتین تبدیل شده است.

نظر شما