شناسهٔ خبر: 39183638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خسارت ۲۹۶ میلیارد ریالی سیل بهاری به مراوه‌تپه

گنبدکاووس - ایرنا - فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان گفت که بر اثر بارش باران شدید هفته گذشته و جاری شدن سیل و رانش زمین، ۲۹۶ میلیارد ریال به بخش‌ها و زیرساخت‌های مختلف برخی روستاهای این شهرستان مرزی خسارت وارد شد.

صاحب‌خبر -

امانگلدی ضمیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خسارت‌ها در بخش "مسکن روستایی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب روستایی، راه ارتباطی، شبکه برق و گاز مناطق روستایی بود که بیشترین خسارت در بخش مسکن روستایی وارد شد که علاوه بر تخریب ۲۵ واحد مسکونی روستای "آق امام" به مسکن برخی اهالی ۶ روستای دیگر بخش مرکزی این شهرستان خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: برای احداث و تعمیر واحدهای خسارت دیده، جابجایی روستا به دلیل رانشی بودن، تهیه زمین و آماده سازی معابر آن ۷۳ میلیارد و ۳۲۰ ریال اعتبار نیاز است.

ضمیر یادآور شد: براثر بارش شدید و نقطه‌ای باران شب ۱۱ فروردین امسال، علاوه بر قطع راه دسترسی روستاهای "پالچیقلی گوگلان، آلتی آغاچ و آقلر" مراوه‌تپه، ۳۸۳ راس دام عشایر این شهرستان به ارزش ۱۰ میلیارد ریال تلف شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، این باران شدید و رگباری موجب رانش زمین در روستای "آق امام" بخش گلیداغ، تخریب ۲۵ واحد مسکونی این روستا و تخریب ۸ دهنه پل بین روستایی و بین محله‌ای این روستا و دو روستای"عرب‌قاری حاجی" و "گوندر" شد.

فرماندار مراوه‌تپه گفت: این بارندگی مقطعی که ۴۰ دقیقه طول کشید و در برخی زمان‌ها با بارش تکرگ همراه بود به ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی گندم و کلزا بخش گلیداغ مراوه تپه خسارت زد.

ضمیر گفت: با همکاری مدیریت بحران فرمانداری، جمعیت هلال احمر و سایر ادارات و نهادها، ۲۵ خانوار آسیب دیده در مدرسه روستای "آق امام" به صورت موقت اسکان داده شدند و عملیات احداث جاده جایگزین این روستا هم از دیروز جمعه آغاز شد.

وی افزود: در این سیل و رانش حوزه مسکن، بخش راه‌های ارتباطی ۸۷ میلیارد ریال، جهادکشاورزی ۶۸ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال، آب منطقه‌ای ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، آب و فاضلاب روستایی ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، حوزه برق یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال و بخش گاز نیز ۵۰۰ میلیون ریال خسارت دید.

بارش شدید روزهای پایانی سال ۹۷ هم موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق شهری و روستاهای مراوه تپه و وارد شدن خسارت به ۷۶۹ واحد مسکونی که ۵۶۲ واحد آن نیاز به بازسازی مجدد و ۲۰۷ واحد نیز نیاز به تعمیر داشت که عملیات نوسازی خانه های تخریب شده ادامه دارد.

شهرستان مرزی مراوه تپه افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۵۶ روستا سکونت دارند.

نظر شما