شناسهٔ خبر: 39183597 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به‌تعویق افتاد

بنفشه نیک‌بخت

مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان با هدف مطمئن‌شدن از امن‌بودن بستر ارتباطی این شبکه به‌تعویق افتاده است.

صاحب‌خبر -

مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به‌منظور صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و مطمئن‌شدن از امن‌بودن بستر ارتباطی این شبکه به‌تعویق افتاده است و این کار به زمان بیشتری برای بررسی فنی و کسب اطمینان لازم نیاز دارد. در این اطلاعیه همچنین بر اهمیت راه‌اندازی این بستر و پابرجابودن تمامی دستورالعمل‌های ارسالی معاونان آموزشی تأکید و گفته شده است زمان ورود مدیران و معلمان و دانش‌آموزان به این بستر ارتباطی در روزهای آینده اعلام خواهد شد. 

شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) با هدف سامان‌دهی آموزش مجازی معلمان و بنابر مسئولیت اجتماعی در مدت زمان تعطیلی مدارس در وزارت آموزش‌وپرورش طراحی و اجرا شده است. زیرساخت اجرای این طرح استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است و طراحی کاربری ساده‌ای برای اتصال به پیام‌رسان و احراز هویت مدیر و معلم و دانش‌آموز دارد و امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین مبتنی‌بر تبادل پیام و محتوا را فراهم می‌سازد.

نحوه‌ی استفاده از شبکه‌ی اجتماعی شاد بدین ترتیب است که والدین دانش‌آموز یا خود دانش‌آموز پس از اطلاع از پیام‌رسان منتخب مدرسه ازطریق مدیر یا معلم، باید نسخه‌ی جدید پیام‌رسان را نصب کند و سپس ازطریق گزینه‌ی بات شاد با انتخاب نقش «دانش‌آموز» به لینک shad.medu.ir و پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده به کلاس خود در مدرسه متصل شود. ناگفته نماند دانش‌آموزانی که پیام‌رسان ندارند، می‌توانند ازطریق سامانه‌ی shad.medu.ir به کلاس‌های مدرسه‌ی خود وارد شوند.

شبکه اجتماعی شاد

به‌گزارش فارس، بعد از تعطیلی مدارس کشور به‌علت شیوع ویروس کرونا، راه‌حل‌های گوناگونی برای جبران کسری ساعات آموزشی دانش‌آموزان پیشنهاد شد. یکی از این راه‌ها، آموزش تلویزیونی است که هرروز از شبکه‌های ۴ و ۷ در حال پخش است. همچنین درکنار آموزش ازطریق تلویزیون، پیشنهاد آموزش مجازی نیز مطرح شد و برخی معلمان به‌صورت خودجوش از همان روزهای اول تعطیلات مدارس ازطریق ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و بارگذاری فایل‌های صوتی و تصویری به دانش‌آموزان آموزش دادند. به‌همین‌دلیل برای برای پیوستگی و هماهنگی در آموزش و لزوم نظارت بر آموزش مجازی در فضایی امن، موضوع شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان مطرح شد.

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش‌وپرورش، ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ اعلام کرد پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی شاد آماده شده است و در چند روز آینده دانش‌آموزان درکنار مدرسه‌ی حقیقی خود، مدرسه مجازی نیز خواهند داشت. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، نیز ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ درباره‌ی سامانه‌‌ی مجازی برای ارتباط با دانش‌آموزان و معلمان گفت:

جلساتی با وزارت ارتباطات و پیام‌رسان‌های داخلی برگزار و فضایی را تعریف کردیم تا ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان و مدیران را در سراسر کشور فراهم کنیم و بستر آن آماده شده است.

شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در این وزارتخانه افتتاح شد که فقط دانش‌آموزان و معلمان و مسئولان آموزش‌وپرورش مجاز به استفاده از آن هستند. براین‌اساس، دانش‌آموزان می‌توانند از اول سال جدید و بعد از تعطیلات رسمی در فضای مجازی در سر کلاس درس حاضر شوند و با معلمان خود تعامل کنند. در این سیستم جدید، معلمان علاوه‌بر سیستم حضور و غیاب، می‌توانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات مناسب بیشتری دراختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

به‌گفته‌ی وزیر آموزش‌وپرورش، تمامی ساختار مدارس و کلاس‌ها با استفاده از اطلاعات موجود در سیستم‌های آموزش‌وپرورش از قبل روی این شبکه به‌وجود آمده است. بااین‌حال طبق اطلاعیه‌ی جدید این وزارتخانه، راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی شاد فعلا به‌تعویق افتاده است.

طبق گزارش فارس درباره‌ی شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان، ابهاماتی وجود دارد که بهتر است مسئولان آموزش‌وپرورش به آن‌ها توجه کنند. طبق این گزارش، نقش نرم‌افزارهای آموزشی‌ای نادیده گرفته شده است که نهادها و گروه‌های تعلیم و تربیتی راه‌اندازی کرده‌ و از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز گرفته‌اند. همچنین، آموزش‌وپرورش در گذشته تلویزیون سینا را راه‌اندازی و معرفی کرده بود؛ اما اکنون اسمی از آن برده نشده است. نکته‌ی مهم دیگر این است که برخی خانواده‌ها می‌گویند آموزش‌وپرورش سایت‌های متعددی دارد و درباره‌ی کارایی برخی سامانه‌ها مانند سامانه‌ی همگام برایشان ابهاماتی پیش آمده است.

براساس گزارش فارس، خانواده‌هایی که یک تلفن‌همراه دارند، برای استفاده از شبکه‌ی اجتماعی شاد ممکن است دچار مشکل شوند؛ زیرا گفته می‌شود هر شماره‌ی تلفن‌همراه در «شاد» فقط مختص یک نفر است و با یک شماره‌ی تلفن‌همراه امکان نصب و پیکربندی فقط یک پیام‌رسان وجود دارد. بنابراین در خانه‌ی شخص معلمی که فرزندش به مدرسه می‌رود و تنها یک تلفن‌همراه وجود دارد، شماره‌ی تلفن‌همراه نمی‌تواند هم‌زمان هم برای معلم و هم برای دانش‌آموز پیکربندی شود. همچنین، خانواده‌هایی به مشکل می‌خورند که یک تلفن‌همراه دارند؛ اما دو دانش‌آموز مدرسه‌ای دارند.

ناگفته نماند برخی دبیران دوره‌های متوسطه‌ی اول و دوم در چند مدرسه تدریس می‌کنند و مجبور هستند برای هر مدرسه پیام‌رسان انتخابی آن مدرسه را نصب کنند که این کار تدریس و بارگذاری مطالب را در چند پیام‌رسان مختلف سخت می‌کند. افزون‌براین، راه‌حلی برای خانواده‌هایی در نظر گرفته نشده است که تلفن‌همراهی با قابلیت نصب نرم‌افزار و دانلود ندارند. پس بهتر است وزارت آموزش‌وپرورش مشکلات این‌چنینی معلمان و خانواده‌ها را نیز در نظر بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما