شناسهٔ خبر: 39182446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزان و باغداران خلخال مراقب سرما باشند

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با توجه به ورود سامانه سرد و بارش برف و باران در منطقه کشاورزان و باغداران مراقب سرمازدگی محصولات تولیدی و سردرختی باغ‌های میوه باشند.

صاحب‌خبر -

بهبود علیزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بارش‌ برف و باران و کاهش قابل ملاحظه دمای هوا تا روز پنجشنبه  هفته جاری افزود: با وجود بهار دیررس در مناطق سردسیر این شهرستان از جمله باغ‌های شهر و بخش مرکزی، درختان میوه در مناطق نیمه‌گرمسیری خلخال از جمله مناطقی از بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود ببار و گل نشسته و احتمال سرمازدگی بار درختان میوه در این مناطق در روزرهای آتی دور از انتظار نیست.

وی اظهارداشت: بارندگی‌های برف و باران از عصر روز دوشنبه ۱۸ فروردین تا پایان روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ادامه داشته و لزوم هوشیاری کشاورزان و باغداران را برای مراقبت از محصولات تولیدی و سردرختی باغ‌های میوه را افزایش می‌دهد.

او اضافه‌کرد: بارش برف همراه با  افت محسوس دمای هوا و رخداد سرمای دیررس بهاره اثر مخاطره و  احتمال سرمازدگی برای برخی محصولات زراعی و باغی را در سطح مناطق نیمه‌گرمسیر این شهرستان افزایش داده و نیازمند انجام اقدامات پیشگیرانه از طرف کشاورزان و باغداران شهرستان است.

علیزاده با توصیه به کشاورزان و باغداران خلخال جهت آماده‌سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، کاه کلش و لاستیک فرسوده گفت:  پیشگیری همواره مانع از افزایش خسارت سرمازدگی محصول است.

وی افزود: کشاورزان و دامداران برای تامین سوخت، کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها و  مرغداری‌ و دامداری‌ها اقدام کنند تا از گزند سرما وخسارات ناشی از آن در امان باشند.

علیزاده گفت: در باغات میوه ، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، همچنین ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، همچنین خودداری از انجام هرس درختان؛  آبیاری به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما ضروری است.
 

نظر شما