شناسهٔ خبر: 39167296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو در حال مذاکره بر سر بزرگترین کاهش تولید نفت در جهان هستند

موضع آمریکا در قبال کاهش چشمگیر تولید نفت در جهان همچنان نامشخص است.

صاحب‌خبر -

العالم _ اقتصادی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، به گفته یک منبع اوپک، اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو در حال بررسی طرحی هستند که به موجب آن، تولیدات نفتی کشورهای مختلف به شکلی چشمگیر کاهش خواهد یافت و معادل ۱۰ درصد از تولید نفت جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آن‌ها همچنین پس از ملاقات روز جمعه دونالد ترامپ با مدیران شرکت‌های نفتی، در انتظار اعلام تصمیم آمریکا در این خصوص هستند.

تقاضا برای نفت در جهان بر اثر شیوع کرونا و گسترش محدودیت‌های مرتبط با آن حدود یک‌سوم (۳۰ میلیون بشکه در روز( کاهش یافته و بهای نفت نیز از ۶۵ دلار در ازای هر بشکه در ابتدای سال ۲۰۲۰، به ۳۴ دلار در هر بشکه تنزل یافته است. یک توافق جهانی برای کاهش تولید روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت به همکاری کشورهایی نظیر آمریکا نیاز دارد که معمولاً میزان تولید نفت را به شکل دولتی کنترل نمی‌کنند. آمریکا هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است.

ملاقات اعضای اوپک و کشورهایی نظیر روسیه برای ۶ آوریل (دوشنبه هفته جاری) برنامه‌ریزی شده است اما جزئیات چندانی درباره بندهای مختلف توافق احتمالی و نحوه تقسیم این میزان از کاهش نفت در میان کشورهای مختلف منتشر نشده است.

به گفته دو منبع اوپک، اعضای این سازمان در انتظار مشخص شدن نقش آمریکا در بازگشت ثبات به بازار نفت هستند.

آن‌ها معتقدند چنین توافق جامعی باید کشورهای خارج از اتحاد موسوم به «اوپک +» را نیز شامل شود. آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل نیز می‌توانند در این توافق ایفاگر نقشی مؤثر باشند.

به باور منابع اوپک، نفت شیل آمریکا نیز باید مشمول این توافق جامع برای کاهش جهانی تولید نفت باشد.

نظر شما