شناسهٔ خبر: 39167172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

پرورش آبزیان، یکی از راه‌های اشتغالزایی و صادرات آن سبب گردش چرخ اقتصادی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ماهی و میگو جزء غذا‌های مفید و مورد علاقه ایرانیان محسوب می‌شوند و به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها از جمله؛ ویتامین D طرفداران زیادی دارد. اما تا به حال فکر کرده اید که این آبزیان چگونه بر سفره ما می‌نشینند و با طعم خوش چگونه ما را سیر کرده و نیاز ما را رفع می‌کنند؟

در گذشته عده‌ای از صیادان دل به دریا می‌زدند و روز‌ها و شب‌ها با موج دریا جدال می‌کردند تا بتوانند ماهی و میگو را از دل دریای خروشان بگیرند و وارد سبد غذایی خانواده‌ها کنند، اما با گذشت سال‌ها و افزایش جمعیت، دیگر دریا توانایی تامین آبزیان موردنیاز بشر را نداشت.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

صیادان و سرمایه گذاران تصمیم گرفتند راهکاری برای افزایش تولید آبزیان و همچنین صادرات آن به سایر کشور‌ها پیدا کنند، لذا آستین بالا زدند و خشت بر خشت چیدند و حوضچه‌هایی ساختند برای پرورش ماهی و میگو.

قرار گرفتن در صف پرورش دهندگان آبزیان مراحلی دارد که باید طی شود، به منظور جویا شدن از مراحل پرورش ماهی و چگونگی فعالیت آنها به یکی از مزرعه‌های پرورش ماهی رفتیم و با متولیان امر گفتگو کردیم.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

دولت حامی مجتمع‌های پرورش ماهی

عبدالرسول کاویانی رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل شیلات استان خورستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: فلسفه کاری شیلات در تمامی مجتمع‌های شیلاتی این است که تاسیسات زیربنایی را با هزینه دولت انجام می‌دهد و بخش خصوصی با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست استان و سایر مجموعه‌های مرتبط با استفاده از تسهیلات بانکی و اخذ مجوز، اقدام به احداث استخر، حوضچه و سایر تشکیلات مربوطه می‌کنند.

او افزود: زمانی که قرار است زمینی در آن استخر و حوضچه پرورش ماهی و میگو احداث شود، جزء اراضی ملی باشد، بصورت استیجاری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و پس از گذشت ۵ تا ۱۰ سال از بهره برداری و اطمینان حاصل شدن از اینکه پرورش دهندگان موفقی هستند، زمین موردنظر به آنها واگذار خواهد شد.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

کاویانی به اعطا وام به متقاضیان اشاره و تصریح کرد: متقاضیان و بهره برداران پس از اخذ مجوز‌های لازم، به بانک معرفی می‌شوند که می‌توانند وام به کارمزد ۱۳ درصد و بازپرداخت ۵ یا ۱۰ ساله دریافت نمایند و اقدامات لازم در زمینه احداث، تجهیز و راه اندازی حوضچه‌ها را انجام دهند.

رتبه دوم پرورش و تولید ماهیان سردآبی در انحصار خوزستان

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل شیلات استان خورستان با بیان اینکه پرورش و تولید انواع ماهی‌ها در نقاط مختلف استان انجام می‌شود، ادامه داد: درحال حاضر خوزستان رتبه چهارم کشور در زمینه تولید ماهیان سردآبی و رتبه دوم در زمینه تولید انواع ماهی را به خود اختصاص داده است.

او در ادامه گفت: شهرستان اندیکا بیش‌ترین سهم در تولید ماهیان سردآبی را دارد و قطب تولید محسوب می‌شود، شهرستان ایذه نیز به دلیل تولید بسیار کم این نوع ماهیان در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

این مقام مسئول درخصوص رتبه خوزستان در کشور در زمینه تولید انواع ماهی‌ها و آبزیان بیان کرد: در زمینه تولید انواع آبزیان شامل؛ ماهی و میگو مقام دوم کشور را دارا است.

فروش ماهی خوزستان در استان های همجوار

او اذعان داشت: با توجه به کیفیت خوب ماهی‌های تولیدی در خوزستان بدلیل آبی که در آن پرورش می‌یابد، بافت خاک و نوع تغذیه آنها، سایر استان‌های کشور از جمله؛ اصفهان، تهران و چهارمحال و بختیاری خریدار آبزیان تولید شده در استان هستند.

اشتغال، ارمغان مجتمع‌های پرورش ماهی

مهرداد آلا رئیس اداره شیلات شهرستان اندیکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مطالعات احداث مجتمع پرورش ماهیان سردآبی شمال استان خوزستان در شهرستان اندیکا از سال ۱۳۷۷ آغاز شد و در قالب ۳ فاز طراحی و اجرا گردید.

او با بیان اینکه فاز اول این مجتمع پرورش ماهی در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید، افزود: طراحی احداث و بهره برداری از مجتمع پرورش ماهیان سردآبی برای ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تن ماهی طراحی شده است.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

آلا ظرفیت اشتغالزایی این مجتمع را اشتغال برای یک هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم عنوان و تصریح کرد: کلنگ اجرایی فاز دوم این مجتمع در سال ۱۳۹۷ به زمین زده شد و پیش بینی می‌شود سالانه ۸۰۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی تولید و روانه بازار مصرف گردد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در شهرستان اندیکا ۱۱ مزرعه ماهی فعال است که ۹ مزرعه پرورش دهنده و ۲ مزرعه تکثیر کننده بچه ماهی هستند.

به گفته رئیس اداره شیلات شهرستان اندیکا، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز در مزارع پرورش ماهی این شهرستان تولید شده است.

به سراغ یکی از فعالان در عرصه پرورش ماهی رفتیم تا شرایط پرورش این آبزی، بازار فروش و صادرات آن را جویا شویم.

تولید سالانه بیش از ۱۰۰ تن ماهی

خان محمد خورشیدی یکی از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان اندیکا گفت: در بخش سوسن و سرخاب این شهرستان ساکن هستم و در حال حاضر ۲ واحد پرورش ماهی فعال دارم و ماهیان با وزن ۲ الی ۳ گرم را پرورش می‌دهیم و پس از گذشت ۷ الی ۹ ماه و رسیدن به وزن مشخص و بسته به نوع تغذیه، مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها مصرف شده، آن‌ها را صید کرده و روانه بازار مصرف می‌کنیم.

او افزود: ماهی‌های تولید شده معمولا به وسیله خودرو‌های دارای سیستم برودتی و یخچال، به استان تهران صادر می‌شوند، ضمن اینکه شهرستان‌های همجوار از جمله؛ شوشتر، مسجدسلیمان و اهواز نیز خریدار ماهی‌های تولیدی اندیکا نیز هستند.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

خورشیدی اظهار کرد: بطور معمول سالانه ۱۰۰ تن ماهی در ۲ واحد پرورش ماهی فعال تولید می‌شود، اما این میزان تولید زنجیره‌ای است، به این معنا که در فاصله‌های زمانی منظم و مشخص باید ماهی رهاسازی شود تا تولید و پرورش و عرضه به بازار همیشگی و مستمر باشد.

پرورش ماهی، فعالیتی است که نه تنها در گردش چرخ اشتغال و ارز آوری نقش دارد، بلکه می‌تواند بخشی از سبد غذایی خانوار ایرانی را تامین کرده و سفره آن‌ها را رنگین کند.

اشتغال روی آب ارمغان رقص ماهی زیر آب/ خوزستان بر سکوی دوم پرورش آبزیان

صادرات ماهی و میگوی تولید شده در استان خوزستان به سایر استان‌ها و حتی آن سوی مرز‌ها غذایی خوش طعم را بر سفر خارجی می‌نشاند تا ثابت کند، ایران فقط فقط به صادرات نفتی زنده نیست، ایران سرزمینی است که از هر گوشه اش می‌تواند دست به تولید زد و بازار صادرات را در انحصار گرفت.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

نظر شما