شناسهٔ خبر: 39167139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبور غریبانه نوروز از گردنه هولناک کرونا

اصفهان- ایرنا-  نوروز ۹۹ که در فراز و فرود بحران کرونا با حال و هوایی متفاوت و غریبانه سپری شد سرانجام به پستوی خاطرات پیوست تا روزی همه عادت‌ها و دگرگونی‌های آن نسل به نسل برای آیندگان نقل شود.

صاحب‌خبر -

سر و کله کرونا که از روزهای منتهی به نوروز ۹۹ در کشور و استان اصفهان پیدا شد، دگرگونی بسیاری در عادت‌ها و روزمرگی‌ها به دنبال داشت، روزهایی که باید در تکاپو برای سنت‌های آخر سال و رسوم استقبال از بهار می‌گذشت، این بار کسل کننده، متفاوت و عجیب سپری شده است.

از سال نو که در سایه روشن اخبار تلخ جانباختگانِ کرونا  زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم کهنه شد، تا هفت سین‌های بی‌رمق که بدون دورهمی‌ها، لبخندها و دیدارها به خاطره‌ها پیوست، از خانه نشینی‌های اندوهبار تا سکوت سنگین خیابان‌ها، جاده‌ها و بوستان‌ها،از شهرهایی که مرزهایشان سیم خاردار سفرها شد، از حال و هوای غریبِ سرشار از دلتنگی تا دیوارهای بی‌رحم و زمخت قرنطینه، از فراق‌ها و هجران‌های پر سوز تا بودن‌های بی‌آغوش، از کار و کاسبی‌های زخم خورده که هیچ سنخیتی با شب عید نداشت تا این فاصله‌های اجباری ناتمام، همه چیز آنقدر در موسم بهار درهم آمیخت که رخسار لحظه‌هایمان همچون خزان به زردی نشست.

دیگر نه شوق نو شدن بود، نه شور شاعرانه در قدوم بهار، هوای حوصله‌ها همه ابری آنقدر که زورجوانه ها و شکوفه‌های از راه رسیده هم به حصارها نرسید.

روزهایی که بوی تند وایتکس از همیشه بیشتر به مشام می‌رسد و حواس‌ها جمع شست و شوی دست‌ها، ضد عفونی منزل و خیابان‌ها و خزیدن به گوشه‌ای دنج درخانه‌هاست، گویی هر روز خانه تکانی اسفند در لحظه اما با کمی تغییر تکرار می‌شود.

آری نوروز این بزنگاه سراسر شادمانه در تاریخ ایران زمین، این بار در حجم انبوه دلمردگی در یک چشم بهم زدن آمد و رفت اما در عبور از رگبار کرونا، چه ناباورانه همدرد بودیم، آنقدر که رنگ‌ها، طبقه ها، غنی‌ها و فقیرها  ناگهان در یک رنج مشترک سهامدار شدند. گویی امسال نخستین عیدانه بود که بیشتر از هر زمان دیگر احوال دل‌هایمان شبیه به هم شد.

خود را از آغوش مادر، پدر ، فرزند و این گنج های زندگی دزدیدیم تا مبادا تنشان به ناز طبیبان نیازمند شوند، از آن همه شور و جنبش و شلوغی‌های عید اگرچه سخت اگرچه با بغض‌های فروخورده اما سرانجام گذشتیم، تا مجالی بیابیم برای اندیشیدن به اینکه گاهی آنچه داشته‌ایم را قدر نمی‌دانستیم.

چنگال کرونا، بر رخسار زندگی‌ها آنچنان خراش انداخت که تا پیش از این هرگز فکر نمی‌کردیم تا به این اندازه بهانه‌های کوچکِ امیدوار کننده وجود دارد، انگار کرونا باید می‌آمد تا تلنگری باشد بر غفلت‌ها، فراموشی‌ها و ناسپاسی‌هایی که از سر عادت،  شکرگزاری برایشان را از یاد برده بودیم.

کرونا اگرچه گردنه هولناکی است، اما چه شگفت‌آمیز صحنه‌هایی از ایثار، همدلی و نوع دوستی را پدیدار کرد، از شاهکار مهربانانه سپیدپوشان در خط مقدم مبارزه با کرونا تا کوک‌های عشق به ماسک های اهدایی، از ظهور و نمود ایده‌های نو در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تا راه‌اندازی پویش‌های مردمی، همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا همچنان همدلی نقطه عطف پیکارهای سخت باشد.

تعطیلات نوروزی  اگر چه متفاوت و غریبانه سرانجام به پایان رسید حال آنکه با وجود همه تدابیر و عملیاتی که برای مهار کرونا با مشارکت بی‌نظیر مردم و مسئولان از نخستین روزهای شیوع کرونا انجام شد آخرین خبرها اما حاکی از آن است شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان اصفهان ( به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) با شیب ثابت در حال افزایش است.

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام این خبر افزود: روزانه به‌طور متوسط بیش از یکصد تَن به تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان اضافه می‌شود و در زمان حاضر دست‌کم ۹۰۰ بیمار در بیمارستان‌های مرجع مقابله با کرونا و بخش‌های کرونای سایر بیمارستان‌های استان (به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل) بستری شدند، که از این تعداد  ۱۷۶ تَن  در شرایط سخت بسر می‌برند .

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در اصفهان گفت: براساس مصوبه ستاد ملی پیشگیری با کرونا مدارس این استان همچنان تا بیستم و دوم فروردین تعطیل است.

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از تعطیلی مدارس، سامانه شاد در کشور اجرا می‌شود و یا طرح پیشنهادی که به صورت مرحله‌ای از روستاها و یا مراکزی که شدت بیماری در آن‌ها کمتر است بازگشایی را خواهند داشت.

غلامی با اشاره به بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: بحث هر ۲ دانشگاه صنعتی و اصفهان این است که بازگشایی را تا ۱۵ اردیبهشت به تاخیر انداخته و بعد از این تاریخ با توجه به پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده دانشگاه‌ها بازگشایی شوند که نیازمند تصمیم‌گیری از جانب ستاد ملی است.

وی  با بیان اینکه همه شهروندان و صنوف به جز واحدهای خدماتی مجاز باید تا بیستم فروردین مصوبات این ستاد را رعایت کنند، افزود: همچنان تا بیستم فروردین تردد بین شهرها، غیر بومی‌ها و خارج شدن خودروها از شهر محل سکونت ممنوع است و جرایم ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف خودرو در این خصوص ادامه دارد که بعد از تصویب ستاد ملی تا ۳۰ فروردین تمدید خواهد شد.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله کرونا افزود:  ایستگاه‌های پایش نیز در مبادی ورودی و خروجی استان همچنان فعالیت دارند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در استان اصفهان گفت: طرح چهار مرحله‌ای پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برای مهار و از بین بردن بیماری کرونا در استان ارائه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با این طرح که با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران تدوین شد، رهیافتی برای ادامه مقابله با این بیماری و بازسازی لطمات ناشی از آن در استان اجرا شود.

ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان اما با حدود یک سوم ظرفیت یعنی ۲۷ خط از شنبه شانزدهم فروردین به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.

این را حمید رضا دافعیان، مدیر روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان به ایرنا گفت و افزود: با توجه به مصوبه‌های ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و به‌منظور کاهش ترددهای غیر ضروری ۲۷ خط از یکصد خط اتوبوسرانی در کلانشهر اصفهان فعال است و اقدام به جابه جایی مسافران می‌کند.

دافعیان، ساعت کار اتوبوس‌های اصفهان را از ۶ صبح تا ۲۱ شب اعلام و اضافه کرد: اتوبوسرانی اصفهان در روزهای تعطیل رسمی و جمعه‌ها تا اطلاع ثانوی، خدمات‌رسانی ندارد.

درحالیکه سرویس های اتوبوسرانی اصفهان در روزهایی که طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اجرا می شود با حدود یک سوم ظرفیت فعالیت می کند، قطار شهری اصفهان که از روز شنبه بیست و چهارم اسفند سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شد همچنان فعالیت ندارد.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان اما بر این باور است رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایطی که جامعه با تهدید جدی ویروس کرونا روبروست به عنوان یک نیاز زیستی ضروری است.

فخری رضایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این روش برای مهار بحران بیماری کرونا جزو بهترین و موثرترین اقداماتی است که علاه بر ایران در تمام کشورهای دنیا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: افراد باید سعی کنند تا با قطع ارتباطات نزدیک خود با دیگران به صاف شدن منحنی پیشرفت بیماری کرونا کمک کنند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی افزود: هدف از فاصله‌گذاری اجتماعی دوری از تجمعات و حفظ فاصله افراد با یکدیگر است و بر این اساس ضرورت دارد که همه شهروندان با پرهیز از حضور در اماکن عمومی و مکان‌های سرپوشیده و به نوعی دورنگهداشتن خود از دیگران به گسستن زنجیره انتقال بیماری کرونا کمک کند.

رضایی تاکید کرد: تعلق و دلبستگی اجتماعی و عاطفی افراد جامعه می‌طلبد تا با در خانه ماندن و رعایت موارد بهداشتی هرچه زودتر جامعه را از حالت فعلی خارج و به روال عادی برگردانند.

چند روزی است که به تعداد جانباختگان کرونا در استان از سوی مسئولان اشاره ای نمی شود همچنین آمار تفیکی استان‌ها در ابتلا به کرونا از چهارم فروردین تا کنون توسط وزارت بهداشت اعلام نشده است.

بر اساس آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۵۴ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند، سه هزار و ۱۶۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند و ۱۶ هزار و ۷۱۱ نفر نیز بهبود یافتند و سه هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

نظر شما