شناسهٔ خبر: 39167125 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از «تشکیل وزارتخانه اقتصاد ملی» تا «تهدید آمریکا توسط عربستان به حذف دلار از معاملات نفتی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

16 فروردین  1309، وزارت فوائد عامه و تجارت منحل شد. به دنبال انحلال وزارت فوائد عامه دو وزارتخانه جدید به نام‌ های اقتصاد ملی و طرق و شوارع تشکیل شد.

16 فروردین 1322، الهیار صالح، وزیر دارایی به دلیل اختلاف با دکتر میلسپو ازکار کناره‌گیری کرد.

16 فروردین 1334، كابينه فضل ‌الله ‌زاهدي سقوط كرد. كابينه وي در كودتاي آمريكائي 28مرداد1332 تشكيل شده ‌بود.

16 فروردین 1344، ایران با کشورهای ژاپن و ایتالیا ارتباط مستقیم برقرار کرد.

16 فروردین 1346، یک هیات عالی ‌رتبه از شوروی به ریاست بایباکف، معاون نخست‌ وزیر آن کشور وارد تهران شد تا درخصوص مسائل مربوط به لوله ‌کشی گاز و انتقال آن به شوروی مذاکره کنند.

16 فروردین 1349، سیاست جدید صادراتی کشور اعلام و منتشر شد.

16 فررودین 1385، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا، از اختصاص بودجه 75 ميليون دلاري آمريكا براي فعاليت عليه جمهوری اسلامی ايران دفاع كرد و تصريح كرد واشنگتن بايد به طور علني در مسائل داخلي ايران مداخله كند.

16 فروردین 1390، سه روز پس از آنکه وزیر اقتصاد از احتمال حذف سه صفر پول ملی خبر داد، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که برنامه برای حذف چهار صفر است نه سه صفر؛ به گفته محمود بهمنی، بررسی ‌های بانک مرکزی نشانگر نتایج مثبت حذف چهار صفر از پول ملی است و پیشنهاد اجرای این طرح طی ۶ ماه آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد.

16 فروردین 1393، همزمان با پایان مذاکرات سه روزه کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در وین که مقامات ایرانی آن را مثبت و مفید و ارزیابی کردند، یک مقام آمریکایی تاکید کرد که دو طرف در ماه آینده تهیه پیش ‌نویس توافق جامع را آغاز خواهند کرد. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که شرکت بوئینگ، بزرگ ‌ترین کارخانه هواپیماسازی جهان موفق شده است مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی آمریکا بگیرد. همزمان جنرال الکتریک، بزرگ ‌ترین موتورساز و قطعه ‌ساز هواپیما هم اجازه یافته برای تعمیر هواپیماهای ایران اقدام کند.

16 فروردین 1394، محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مذاکرات با شرکت ‌های کشتیرانی اروپایی و خارجی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.

16 فروردین 1396، طی خبری اعلام شد دو خط سریع السیر ریلی با مشارکت چینی ‌ها در ایران ساخته خواهد شد. این پروژه شامل قطار سریع ‌السیر تهران به اصفهان و تهران به مشهد است.

16 فروردین 1397، بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه ‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسید.

16 فروردین 1398، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که دولت عربستان سعودی هشدار داده است اگر طرح پیشنهادی برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای اجازه "تعریف اوپک به عنوان کارتل" تصویب و اجرایی شود، معاملات نفتی خود را دیگر به دلار انجام نخواهد داد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

نظر شما