شناسهٔ خبر: 39167043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

72 درصد ظرفیت کل سدهای کردستان پر شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از بیلان مثبت منابع آبی استان کردستان در سال جاری خبر داد و نوید افزایش حجم آب سدهای استان را به دنبال بارش‌های گسترده در سراسر استان کردستان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

عرفان مومن‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج ضمن اشاره به بارش‌های اخیر و متعاقب آن جاری شدن و جان گرفتن رودخانه‌های فصلی، اظهار داشت: بارش‌های گسترده در سراسر استان کردستان حجم آب قابل توجهی را نیز روانه سدها و رودخانه‌ها کرد و این نوید افزایش حجم آب سدهای استان کردستان را خواهد داد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه یک‌هزار و 900 میلیون متر مکعب از مخازن سدهای استان، آب را در خود ذخیره کرده‌اند، عنوان کرد: هم‌اکنون حدود 72 درصد از ظرفیت کل سدهای کردستان پر آب است.

وی افزود: مخازن سدهای استان به تفکیک سد شهید کاظمی 77 درصد، سد سنگ سیاه 66 درصد، سد زیویه 37 درصد، سد چراغ ویس سقز 37 درصد، سد قوچم 16 درصد و سد سیازاخ 11 درصد آب دارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از سرریز شدن 3 سد در استان کردستان خبر داد و افزود: در پی بارندگی‌های موثر در روزهای اخیر ، سدهای بانه، سورال و زریوار مریوان 100 درصد پر شده و سر ریز کردند و انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی و در اواخر فروردین و همچنین ماههای باقیمانده از سال، باتوجه به بارش‌هایی که در آینده پیش.بینی شده است شاهد افزایش ذخایر و سرریز شدن چند سد دیگر در استان باشیم.

مومن‌پور اذعان داشت: بارندگی‌های اخیر موجب شده است تا آب ورودی به سدها نیز در شرایط مناسبی قرار بگیرد به طوری که با رواناب ورودی به مخازن، بالای 7 سد در استان بیش از 90 درصد پر شده است و این خود نوید بخش سالی پر آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات در استان است.

وی افزود: در حال حاضر 91 درصد از مخزن سد گاران، 90 درصد سد قشلاق، 88 درصد سد گاوشان، 85 درصد سد تلوار، 72 درصد سد آزاد و 71 درصد از مخزن سد عباس.آباد پر شده است.

*میانگین بارندگی کردستان ۳۶۰ میلی‌متر است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: حدود 360 میلیمتر بارندگی بصورت میانگین در استان ثبت شده است که بیشترین آن بالای 70 میلیمتر را در بانه شاهد بودیم و 41 میلیمتر را در سنندج داشتیم؛ همچنین کمترین میزان بارندگی را در شهرستان بیجار، با 31 میلیمتر شاهد بودیم.

این مسوول عنوان کرد: سدهای استان کردستان شرایط پایداری به سر می‌برند و در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی از نظر ذخیره‌سازی آب داریم و اگر مردم الگوهای مصرف آب را رعایت کنند امسال با کم آبی برای مصارف استان روبه رو نخواهیم بود.

مومن‌پور خاطرنشان کرد: به غیر از شهرستان‌های سنندج و سقز که آب شرب آنها از محل سد تامین می‌شود، آب شرب دیگر شهرستان‌های استان از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی در پایان از مردم شریف استان کردستان خواست تا همانند گذشته همراهی و همکاری‌های لازم را در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی را داشته باشند و از اتراق یا سکونت موقت در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و بلاخص رودخانه‌های پایاب سدها امتناع ورزند تا شاهد حوادث ناگواری در استان نباشیم.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

نظر شما