شناسهٔ خبر: 39167003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

درخشش کادر درمانی و مردم در مدیریت ملی کرونا

کیهان

اکنون که بیش از یک ماه و نیم از اعلام ورود کرونا به ایران می‌گذرد،بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف جوسازی‌های روزها و هفته‌های آغازین،عزم ملی و مجاهدت کادر بهداشتی ودرمانی توانسته این بیماری را مدیریت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حدود یک ماه و نیم از اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، خبری شوکه‌کننده که سؤال «وضعیت چگونه خواهد شد؟» را به‌وجود آورد؛ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فرار از این ویروس ناشناخته منحوس امکان‌پذیر نبود و اکنون با گذشت بیش از ۴۵ روز از شیوع کرونا در ایران، بیش از ۵۳ هزار نفر مبتلا و سه هزار و ۲۹۴ نفر هم جان باخته‌اند.


اما آیا این آمار می‌تواند پاسخی برای سؤال قبلی باشد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف جوسازی‌های روزها و حتی هفته‌های آغازین شیوع کرونا در ایران، عزم ملی و مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی توانسته این بیماری را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

آخوندهایی که به خاطر «کرونا» از قم فرار کردند! +عکس

ماجرای منقلب شدن مسئول پدافند زیستی سپاه از اقدام ۲۰۰ جوان بسیجی +عکس

پرستاری که پس از ۳۲ روز فرزندانش را در آغوش گرفت


بد نیست کمی ‌به روزهای نخست شیوع کرونا در ایران بازگردیم، روزهایی که خیلی‌ها نمی‌دانستند قرار است در آینده چه اتفاقی رخ دهد؟ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد، ادارات دولتی و برخی مشاغل به حالت نیمه‌تعطیل در آمدند، نمودارها حاکی از روند صعودی بیماری داشت و در کنار اینها رسانه‌های غربی با پمپاژ ناامیدی و اخبار دروغ به جامعه سعی کردند تا شیوع کرونا در ایران را پایانی بر همه چیز جلوه دهند!


اما هرچه به ایام تعطیلات نوروز نزدیکتر شدیم، برنامه‌ها دقیق‌تر، مشارکت مردم بیشتر و از خودگذشتگی کادر بهداشتی و درمانی نمایان‌تر شد؛ با اینکه کرونا آغاز سالی متفاوت را برای مردم ایران رقم زد اما همین مردم با قرار گرفتن در کنار مسئولان و کادر بهداشتی و درمانی در مدیریت این بیماری نقش به‌سزایی را ایفا کردند.


اگرچه عده‌ای با بی‌توجهی به هشدارها، بی‌خیال سفرهای نوروزی نشدند و اتفاقا باری بر دوش نظام سلامت ایجاد کردند اما این موضوع موجب نشد تا روند مدیریت کرونا متوقف شود چراکه این افراد در اقلیت بودند و اکثریت مردم آگاهانه هشدارهای داده شده را جدی گرفتند. از دیگر سو همکاری مردم با ستاد مقابله با کرونا در کاهش رفت و آمدهای غیرضرور از جمله پرهیز از دید و بازدید نوروزی، همچنین حذف برنامه سیزده به در از مهم‌ترین اقدام‌های مردمی برای مدیریت این بیماری در روزهای مهم اخیر بوده است.


علاوه‌بر این موارد، مشارکت بسیج مردمی را باید در نظر گرفت؛ در ایام نوروز بسیاری از جوانان عضو پایگاه‌های بسیج و مساجد، طلاب جهادی و اقشار مختلف با استفاده از نیروهای مردمی اقدام‌های تأثیرگذاری را داشته‌اند. تولید ماسک و دستکش برای اقشار آسیب‌پذیر، ضدعفونی کردن معابر، خودروها، منازل، انجام داوطلبانه عملیات سوختگیری در جایگاه‌های توزیع بنزین برای کمک به هموطنان یا انجام خرید مردم برای پیشگیری از حضور آنها در سطح جامعه، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده بین مردم و... از جمله اقدام‌هایی بوده است که اثرات بسیار چشمگیری بر مدیریت این بیماری داشته است. مسئله‌ای که در کشورهای به‌شدت درگیر با این ویروس دیده نمی‌شود و به جرأت می‌توان ادعا کرد که اگر مشارکت مردمی، مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی و بسیج مردمی در مقابله با کرونا انجام نمی‌شد چه بسا امروز وضعیتی مشابه کشورهای مدعی اروپایی و آمریکا داشتیم که ضعف آنها در برخورد با کرونا روزبه‌روز عیان‌تر می‌شود!


البته نباید از همت تولیدکنندگانی که برای تامین نیازهای اساسی این روزهای مردم پای کار آمدند تا برخلاف بسیاری از کشورهای درگیر کرونا مردم ما احساس کمبود اقلام مورد نیاز خود را نداشته باشند غافل شد.


تقدیر سازمان جهانی بهداشت  از طرح بسیج ملی مقابله با کرونا


اقدام‌های انجام شده در کشورمان به اندازه‌ای چشمگیر و موثر بوده است که موجبات تمجید چندباره سازمان بهداشت جهانی را هم فراهم کرده است؛ یکی از نمونه‌های موفق همکاری مردم در مدیریت بیماری کرونا، شرکت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا بوده است.


در این‌باره، وزیر بهداشت روز پنجشنبه اظهار داشت: نشستی ویدیویی با مسئولان سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی داشتیم و کارشناسان این سازمان، از ایران به‌دلیل اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، تقدیر کردند و خواستار استفاده از تجربه ایران در کل منطقه مدیترانه شرقی شدند.


سعید نمکی در حاشیه این نشست، گفت: تا امروز توانسته‌ایم بیش از ۹۰ درصد از جمعیت هدف را در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، پوشش دهیم.


نمکی با بیان اینکه در افکار عمومی و از سوی برخی کارشناسان این پرسش مطرح شده است که وقتی می‌گوییم موج سنگین اولیه بیماری را در کشور مدیریت کرده‌ایم، پس چگونه موارد شناسایی شده افزایش یافته است؟ افزود: به دلیل تقویت بیماریابی توانسته‌ایم موارد جدید بیشتری از ابتلا به کووید۱۹ در کشور را شناسایی کنیم و در روزهای آینده، اثرات بهبودی این افراد که شناسایی شده‌اند، بیشتر نمایان می‌شود و وضعیت ایران را در سطح جهانی، متحول خواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: مردم بدانند که در مرحله مدیریت بیماری کووید۱۹ هستیم و هنوز مرحله کنترل و مهار این بیماری را در پیش داریم البته در برخی از استان‌ها، به‌دلیل مدیریت صحیح بیماری، میزان شناسایی موارد جدید از بهبودیافتگان، کمتر شده است و امیدواریم با همراهی مردم و همه دستگاه‌های اجرایی، تا ۲۰ فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با قوت ادامه پیدا کند و قطعا اثرات همراهی و همدلی مردم باعث شد که وضعیت مطلوبی در بین کشورهای شرق مدیترانه داشته باشیم.


از دیگر سو توجه مردم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سبب شده است تا طی روزهای گذشته نمودار روند ابتلا به کرونا در کشور نزولی شود. میزان مشارکت مردم در اجرای این مصوبه به اندازه‌ای بود که برخی مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت با صدور پیام‌هایی از مردم تشکر کنند.


اما مدیریت بیماری کرونا تنها با مشارکت و بسیج مردمی امکان‌پذیر نیست. یکی دیگر از رئوس هرم مقابله با کرونا کادر بهداشتی و درمانی کشور است، افرادی که با از خودگذشتگی در ایامی‌که اکثر مردم در خانه‌ها مشغول استراحت بودند، از خانواده و استراحت‌شان گذشتند تا به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه دهند.


شاهکار نظام سلامت در مدیریت کرونا


مطمئنا بسیاری از مردم در این ایام و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خانه مشغول استراحت و سپری کردن روزها هستند، اما برخی از هموطنان ما در قامت پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا حضور دارند. این عزیزان علاوه ‌بر نگرانی برای بیماران مبتلا به کرونا، نگران و دلتنگ خانواده خود نیز هستند.


با این حال، این موارد نتوانسته لحظه‌ای از مجاهدت‌های کادر بهداشتی و درمانی را دچار اختلال کند و این افراد همچنان با تمام توان در حال ارائه خدمات هستند. حال و هوای این روزهای بیمارستان‌های کشور حال و هوایی آشنا دارد. به مانند روزهایی که سربازان این خاک و بوم جانشان را برای حفظ اسلام و ایران تقدیم کردند، حالا کادر بهداشتی و درمانی نیز در حال پیروی از همین الگوی درخشان هستند.


ناگزیر در این راه تاکنون بیش از ۳۰۰ پزشک و پرستار به این ویروس مبتلا شده و تعدادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند، اما باز هم خللی در ارائه خدمات به بیماران کرونایی ایجاد نشده است. کافی است تصاویر و ویدیوهای ارسالی کادر بهداشت و درمانی کشور خودمان را با برخی از ویدیوهای مرتبط با فعالیت کادر بهداشتی و درمانی سایر کشورهای دیگر مقایسه کنیم، ویدیوهایی که هم از طریق رسانه ملی و هم در فضای مجازی قابل دسترسی هستند. تفاوت در روحیه، از خودگذشتگی و عشق به کار مواردی است که در این ویدیوها و تصاویر قابل فهم است؛ اغراق نیست اگر بگوییم کادر بهداشتی و درمانی کشور در ایام مقابله با کرونا شاهکار کرده‌اند.


با این حال، مطمئنا این روزها خواهد گذشت و تاریخ این مشارکت مردمی و مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی را ثبت خواهد کرد، و خوب است از این رخدادهای مثبت برای مدیریت وقایع احتمالی در آینده درس بگیریم.

نظر شما