شناسهٔ خبر: 39166912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانستنی های فضا؛

مراحل ساخت یک تله پورتر کوانتومی به دست دانشمندان

فیزیکدانان برنامه‌ای برای ساخت یک کرم چاله کاربردی ارائه داده‌اند که می‌تواند مانند یک پل در دو نقطه از فضا حرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دورنوردی یا تله پورت به معنی جابجایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن فضای این دو نقطه است. فیزیکدانان، برنامه‌ای برای ساخت یک کرم چاله کاربردی ارائه دادند. این کرم چاله می‌تواند مانند یک پل در دو نقطه از فضا حرکت کند. این کار از طریق دو سیاه چاله کوانتومی انجام می‌شود.

براساس علم، هیچ چیز نمی‌تواند از کشش و گرانش عظیم سیاه‌چاله‌ها فرار کند اما به گزارش مجله Quanta، طبق تحقیقات نظری چند سال گذشته، دو سیاه چاله کاملاً درهم تنیده باید بتوانند اطلاعات کوانتومی را بین هم منتقل کنند، نه اینکه آن را از بین ببرند.

اکنون سیاه چاله‌ها پدیده‌ای به نام تله پورت کوانتومی را بازسازی می‌کنند، همان چیزی که مهندسان، هنگام ساخت رایانه‌های کوانتومی از آن استفاده می‌کنند. در این حالت، تله پورت کوانتومی به شدت متراکم می‌شود اما اساساً نیازمند انتقال اطلاعات رمزگذاری شده از یک دستگاه به دستگاه دیگر است.

ایجاد و پیوند سیاه چاله‌های واقعی در یک آزمایشگاه، فراتر از قابلیت‌های علمی مدرن است. اما طبق گفته‌های دانشمندان  دانشگاه مریلند، آنها می‌توانند مدار کوانتومی بسازند که رفتاری مشابه سیاه‌چاله‌ها داشته باشد.

مسئله اینجاست که طبق مدل‌های قبلی، مدار دقیقاً مانند یک سیاه چاله بسیار کوچک رفتار می‌کند. این بدان معناست که سیستم به دست آمده، تلاش نمی‌کند عملکرد سیاه چاله را بازسازی کند. متاسفانه، نمی‌توان این اتفاق را با رویداد حقیقی که در فضا رخ می‌دهد، تطابق داد.

بیشتر بخوانید:نگرانی ناسا از انتقال کرونا به ایستگاه فضایی؛ فضانوردان حاملان خاموش کرونا به فضا

اگر این کار به سرانجام برسد، آن‌ها می‌توانند اطلاعات کوانتومی را در یک مدار سیاه چاله وارد و سپس از آن استفاده کنند. پس از مدتی، این اطلاعات از مدار دوم، که قبلاً رمزگشایی شده بود، خارج می‌شود. این امر، آن را از تکنیک‌های تله پورت کوانتومی موجود، متفاوت می‌سازد زیرا اطلاعات منتقل شده باید رمزگشایی شوند و این، باعث می‌شود که فرآیند کار، طولانی‌تر باشد. همچنین نسبت به یک کامپیوتر کوانتومی، از دقت کمتری برخوردار است.

اگرچه ایده استفاده از سیاه چاله‌ها و کرم چاله‌ها برای دستگاه تله پورتر کوانتومی، ایده‌ای تخیلی و غیرواقعی به نظر می‌رسد، اما این چیزی نیست که در اینجا اتفاق می‌افتد.

در حقیقت، این یک روش تحریک کننده برای بهبود فناوری محاسبات کوانتومی است. بازآفرینی و درهم آمیختن خواص عجیب سیاه‌چاله‌ها، امکان تله پورت در سریعترین زمان ممکن را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما