شناسهٔ خبر: 39166823 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ورزش ایران در سالی که گذشت

واکاوی تعلیق جودو در سال ۱۳۹۸/ مقصر چه کسی بود؟

وحید رجبی

جودوی ایران سالی تلخ و فراموش ناشدنی را در تاریخ فعالیت خود پشت سر گذاشت، محرومیت از حضور در کلیه رقابت‌های بین المللی پس از حواشی بوجود آمده توسط قهرمان جودوی ایران!

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بدون شک سال ۹۸ سالی تلخ و بیادماندنی در تاریخ جودوی ایران خواهد بود، سالی که آغاز آن با ریاست آرش میراسماعیلی و با هدف رسیدن این رشته به روزهای اوج خود همراه بود اما در نهایت روندی غم‌انگیز برای این رشته رقم خورد.

بدون شک سعید ملایی ویترین جودوی ایران بود، ویترین رشته ای که علی رغم صرف میلیاردها تومان از بودجه بیت المال طی سال های گذشته ناتوان از پشتوانه سازی دل به موفقیت تک ستاره خود در رقابت های جهانی و المپیک پیش رو داشت.

ملایی در سال ۲۰۱۸ پس از ۱۵ سال جودوی ایران را صاحب مدال طلا کرد تا امیدها را بیش از پیش برای ایستادن بر سکوی نخست المپیک و کسب مدال طلای توکیو زنده نگه دارد.

*تغییر در راس حاکمیت جودو ایران

سردار درخشان رییس سابق فدراسیون جودو و منصوری سرمربی اسبق تیم ملی رابطه خوبی با برخی چهره های شاخص در این ورزش داشتند اما با اجرایی شدن قانون منع فعالیت بازنشستگان در فدراسیون های ورزشی، درخشان مجبور به کناره گیری شد. آرش میراسماعیلی وارد کارزار انتخابات شد و با ۳۲ رای و ۴ برابر گزینه مورد حمایت سردار، سکان جودوی ایران را در فاصله ۵ روز مانده به عید نوروز ۹۸ در دست گرفت.

* آرش رییس شد، منصوری و رودکی کنار کشیدند

عمق اختلاف ها به حدی بود که محمد منصوری سرمربی تیم ملی و محمدرضا رودکی مدیر فنی تیم ملی پیش از پایان مجمع انتخاباتی استعفای خود را اعلام کردند.

* گام نخست ناسازگاری تک ستاره جودو/ ملایی قید آسیایی را زد

با توجه به فاصله یک ماهه تا رقابت های قهرمانی آسیا، میراسماعیلی بلافاصله کادر مربیگری موقت را برای تیم ملی انتخاب کرد، اما حالا نوبت ملایی بود که سر ناسازگاری بگذارد.

تیم ملی در حال برگزاری اردو زیر نظر مسعود خسروی نژاد بود اما ملایی در تمرینات حاضر نمی شد و حتی جواب تماس های سرمربی تیم ملی و مسئولان فدراسیون را هم نمی داد. بالاخره ملایی حاضر نشد برای تیم ملی به میدان برود و قید مسابقات آسیایی را زد.

*همه بی تدبیری ها پشت تک مدال های ملایی

در این سال‌ها همه کم و کاستی های چندین ساله جودو پشت تک مدال‌های مولایی پنهان شده بود. تیم ملی ۸ نفره مردان و ۳ نفره زنان عازم رقابت های آسیایی شد اما حاصل آن هیچ بود، بازگشت بدون مدال!

* مرغ ویزر یک پا داشت!

همزمان با توجه به باخت های مصلحتی ملایی در چندین رویداد بین المللی طی یکی دو سال گذشته، عزم فدراسیون جهانی برای برخورد جدی با جودوی ایران در صورت تکرار این اتفاقات، صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک دوم اردیبهشت ماه در  حاشیه رقابت های قهرمانی آسیا جلسه ای سنگین و چند ساعته با رییس فدراسیون جهانی در امارات برگزار کرد، جلسه‌ای که ویزر بر مواضع خود پافشاری کرد و رییس کمیته ملی المپیک نیز ضمن تبیین مواضع نظام، خواستار دوری فدراسیون جهانی نسبت به هرگونه اقدام شتابزده در قبال جودوی ایران شده بود.

* ملایی حاضر شد به تیم ملی بازگردد

تیم ملی از آسیایی بازگشت و بلافاصله مجید زارعیان به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، در ادامه با جلسات برگزار شده و تغییرات صورت گرفته، ملایی حاضر به بازگشت شد، خردادماه در گرندپری چین طلایی شد و به صدر رنکینگ بازگشت، پنجم مردادماه در گرندپری کرواسی برنز گرفت و سرانجام بامداد ۳۱ مرداد ماه به عنوان تنها نماینده اعزامی ایران رهسپار مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن شد. طبق سناریوی از پیش تعیین شده با سفری بی بازگشت و تلخ برای جودوی ایران.

بریمانلو دیگر جودوکار ایران نیز قرار بود عازم مسابقات شود اما بخاطر نگرانی های مشابه، به دلیل آماده نشدن ویزا، اعزام نشد و با انتشار پیامی از جودو برای همیشه خداحافظی کرد.

* ریسک نرفتن ملایی به ژاپن بیشتر بود یا محرومیت دائمی جودو؟

اعزام ملایی نیز در حالی صورت گرفت که احتمال رویارویی او با جودوکار اسراییلی که رقیب اصلی‌اش در بالای رنکینگ بود، وجود داشت اما حساسیت ویژه فدراسیون جهانی بر جودوی ایران با توجه به اتفاقات پیشین و ارائه برخی اطلاعات از داخل کشور و عواقب احتمالی عدم اعزام ملایی باعث شد با اعزام او به ژاپن موافقت شود. هنوز هم دلیل روشنی برای چرایی اعزام ملایی به رقابت های جهانی ژاپن ارائه نشده، اینکه آیا خطر نرفتن او برای جودوی ایران بیشتر از محرومیت دائمی بود یا خیر؟

*چه کسی دستور اعزام ملایی را صادر کرد؟

در داخل کشور نیز مخالفت های جدی با اعزام او به ژاپن وجود داشت، تا جایی که بعدها و پس از حواشی بوجود آمده آرش میراسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا رسما اعلام کرد فدراسیون مخالف اعزام او بوده اما محمدرضا داورزنی معاون وقت وزیر ورزش باعث و بانی اعزام ملایی به رقابت های جهانی بوده است. هر چه که بود هنوز هم هیچ کدام از مسئولان زیربط در رابطه با چرایی اعزام ملایی مورد بازخواست قرار نگرفتند و مشخص نیست مقصر اصلی که بوده است؟

از سوی دیگر ملایی نیز همانند بسیاری دیگر از ورزشکاران رشته های غیر فوتبالی علی رغم افتخارآفرینی بارها از نبود امکانات، پول و بسیاری کمبودهای دیگر و بی توجهی مسئولان ورزش گلایه داشت.

* شکست ملایی و آغاز پروژه محرومیت جودوی ایران

ملایی پس از استراحت در دور نخست، مقابل اشرف موتی دارنده مدال برنز آفریقا در سال ۲۰۱۹ از مراکش به روی تاتامی رفت و با ضربه فنی به برتری رسید. وی سپس مقابل کارلوس لوز نفر ۱۴۱ رنکینگ جهان از پرتغال در مدت زمان یک دقیقه و ۸ ثانیه با ضربه فنی پیروز شد. ملایی در یک هشتم نهایی نیز برابر خاسان خالمورزایف نفر دهم رنکینگ جهان و دارنده مدال‌های طلای المپیک ۲۰۱۶ و برنز جهان ۲۰۱۷ از روسیه به برتری رسید و راهی دور یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله نیز مقابل آنتوین والویز دارنده مدال‌های برنز المپیک و نقره و برنز جهان از کانادا به روی تاتامی رفت و در همان دقیقه نخست موفق به ضربه فنی حریف شد اما در مبارزه نیمه نهایی در وقت طلایی برابر حریف بلژیکی شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.

این شکست آغازی بر برنامه محرومیت دائمی جودوی ایران شد، فدراسیون جهانی اعلام کرد با توجه به اظهارات ملایی و تماس هایی که از ایران با او گرفته شده، باختش مقابل حریف عمدی بوده تا در فینال به نماینده اسراییل برخورد نکند.

ملایی در رده بندی نیز برابر لوکا ماسورادزه نفر ۲۹ رنکینگ جهان و دارنده مدال برنز جوانان جهان ۲۰۱۸  در سه دقیقه و ۱۴ ثانیه ایپون شد و از رسیدن به مدال بازماند. ملایی دستش از مدال کوتاه ماند و نماینده رژیم صهیونیستی در فینال حریف بلژیکی را برد تا بر سکوی نخست جهان بایستد.

*دخالت عجیب فدراسیون جهانی و اسکورت ملایی

با پایان مبارزات ملایی و طبق درخواست این ورزشکار، ماموران فدراسیون جهانی وی را به بیرون از سالن بردند و بدون دادن اجازه به مسئولان ایرانی برای ملاقات با ملایی در نهایت وی را راهی آلمان کردند تا سرمربی تیم ملی بدون ورزشکارش به ایران بازگردد.

*جودوی ایران موقتا تعلیق شد

در پی مسجل شدن دخالت‌های رئیس فدراسیون جهانی جودو، رئیس کمیته ملی المپیک ایران نامه اعتراضی شدید اللحنی برای توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک ارسال کرد اما این اعتراضات و نامه نگاری ها فایده ای نداشت و در نهایت فدراسیون جهانی جودو ۲۷ شهریور ماه و بر اساس اظهارات ملایی مبنی بر اجبارش برای باخت عمدی در نیمه نهایی و رده بندی و همچنین اتفاقات سال های اخیر، با انتشار بیانیه ای جودوی ایران را از حضور و فعالیت در کلیه رویدادهای بین المللی بطور موقت محروم کرد. 

* تعلیق کامل جودوی ایران در ۳۰ مهر

۳۴ روز بعد و در ۳۰ مهر ۹۸ نیز محرومیت جودوی ایران دائمی شد. فدراسیون جهانی در بیانیه خود صراحتا تاکید کرد، تا مادامی که ایران مصاف با جودوکاران اسراییلی را قبول نکند از حضور در کلیه مسابقات و فعالیتهای بین‌المللی محروم خواهد بود.

آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو نیز درواکنش به اقدام فدراسیون جهانی تاکید کرد: یک قدم از مواضع نظام کوتاه نمی‌آییم.

* موافقت آلمان با پناهندگی ملایی

یازدهم آبان ماه فدراسیون جهانی جودو اعلام کرد اداره مهاجرت آلمان تقاضای پناهندگی سعید ملایی را پذیرفته است.

* آقای سرمربی هم به شاگردش پیوست!

پس از مدت کوتاهی محمد منصوری سرمربی سابق تیم ملی نیز به شاگردش پیوست و در همان ابتدای ورود مصاحبه تندی را علیه ایران و مواضع کشور ضد رژیم صهیونیستی در رویدادهای ورزشی بر زبان آورد تا سناریوی از پیش تعیین شده در این ماجرا کاملا آشکار شود.

* آغاز افول ستاره جودوی جهان

ملایی که قدم در راه بی سرانجام و پرحاشیه ای گذاشته بود کمتر از یک ماه بعد برای نخستین بار با پرچم فدراسیون جهانی در جودوی گرنداسلم ژاپن با دو شکست از دور رقابت ها کنار رفت.

* ملایی به مغول ها پناه برد!

در حالیکه بسیاری از قصد ملایی برای مبارزه زیر پرچم آلمان در رویدادهای بین المللی را داشتند، وی دهم آذر ماه و پس از دیدار با رییس جمهور مغولستان در اولان باتور، رسما تبعه مغولستان شد! اقدامی عجیب و سبک از ستاره سابق جودوی ایران و جهان.

*مبارزه برای ایران کجا و مغول ها کجا!

ملایی اما باز هم هیچ نشانی از روزهای اوجش که زیر پرچم ایران مبارزه می کرد نداشت، او اینبار با پرچم مغولستان در رقابت های مسترز چین به میدان رفت و در همان دور نخست مقابل حریف نه چندان مطرح ایتالیایی شکست خورد و حذف شد.

او حالا در آخرین المپیک دوران حرفه ای اش سودای قهرمانی و کسب مدال طلای المپیک را در سر می پروراند و می خواهد به آرزوی دیرینه اش جامه عمل بپوشاند؛ با فرض رسیدن به این آرزو؛ اما طلا برای ایران کجا و قوم مغول کجا!

انتهای پیام

نظر شما