شناسهٔ خبر: 39166744 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ایزدخواه:

طبل رسوایی مدل‌های غربی در کرونا به صدا درآمده / پیگیری ساماندهی مشاغل غیررسمی با محوریت بنیاد مستضعفان

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: طبل رسوایی مدل‌های غربی در مدیریت بحران کرونا با توجه به وضعیت بیمارستان‌های خصوصی، بیمه و دیگر مسائل در کشور‌های غربی به صدا درآمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سلسله گفتگوهای زنده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در اینستاگرام که با موضوع نقش نهادهای مختلف در راستای حل مشکلات دیده نشده گان کرونا برگزار شد، گفت: در زمان وقوع بحران ها تنها با تکیه به منابع و امکانات دولتی نمی‌توانیم از بحران عبور کنیم و ما بارها این موضوع را تجربه کرده ایم؛ البته اساسا نیز قرار نیست دولت‌ها به تنهایی از عهده حل معضل های اجتماعی بر بیایند.

 

وی افزود: خوشبختانه در کشورمان نهادهای عمومی مانند کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، بسیج و دیگر نهاد ها وجود دارند که در کنار دولت وظایف حاکمیتی را بر عهده دارند منتها دولت‌ها خیلی این ظرفیت را به عنوان یک ظرفیت نهادی و اداری نمی‌بینند اگرچه تعامل برخی از این نهادها مانند کمیته امداد با دولت فراهم تر است.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدنبال شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مختلف اعم از دولتی و رسمی تا سایر کسب و کارها در کشور آسیب دیده اند، گفت: کسب و کارهای غیررسمی شامل قشری است که بدون متولی بوده و کسی مراقب آنها نیست چون هیچ شناسنامه شغلی در دولت، بخش خصوصی و شرکت ها ندارند و تحت پوشش هیچ نهادهای حمایتی هم نیستند. به هر روی طبق برآورد صورت گرفته تعداد افرادی که در مشاغل غیر رسمی فعالیت می کنند مانند کارگران روزمزد، نظافتچی منزل، دست فروش ها، تولید کنندگان خانگی، زباله گردها و مسافرکش های عادی حدود ۱ میلیون نفر هستند.

 

ایزدخواه بیان کرد: بنده چند روز پیش پیامی را از طرف بنیاد مستضعفان دریافت کردم مبنی بر اینکه آقای فتاح میخواهد به صاحبان مشاغل غیر رسمی کمک کند و پیشنهاد می خواهد. به دنبال این درخواست پیشنهاد بنده این بود که صاحبان این مشاغل ابتدا شناسایی و در قالب تشکل های مردمی که مدیریت آن به دست مردم است در هر استان ساماندهی شوند که در این راستا بهترین قالبی که به نظر بنده می رسد تعاونیهای فراگیر ملی هستند. این تعاونیها در قانون اصل ۴۴ ویژه دهک‌های پایین جامعه تعریف شده اند و اختیارات امکاناتی نیز برای آنها پیش بینی شده است.

 

وی اظهار کرد: ما می توانیم صاحبان مشاغل غیر رسمی را در تعاونیهای فراگیر ملی ساماندهی و حمایت های معیشتی را به آنها ارائه دهیم تا لطمه جدی را که به خاطر شیوع ویروس کرونا دیده اند جبران کنیم. همچنین می‌توانیم در جهت اصلاح این کسب و کارها و رونق بخشیدن به فعالیت آنها گام برداریم.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما این بوده که دولت ماموریت ساماندهی مشاغل غیررسمی را به بنیاد مستضعفان ابلاغ کند.به هر روی اگر دولت به این ماموریت اعتبار ندهد از طرف دستگاههای دولتی به عنوان یک مأموریت معتبر شناخته نمی شود به همین دلیل تبدیل به یک کار حاشیه ای خواهد شد که یک نهاد آن را برای خود انجام می‌دهد.

 

ایزدخواه افزود: برای ساماندهی مشاغل غیر رسمی باید نهادی نقش‌آفرینی کند که خارج از دایره دولت باشد تا در گیر و دار بوروکراسی دولتی گیر نکند و از طرفی خود این نهاد نیز امکاناتی در اختیار داشته باشد و آنها را پای کار بیاورد. با این وجود بنیاد مستضعفان با توجه به شرکت‌ها و هلدینگ های فراوانی که زیرمجموعه آن هستند این ظرفیت را دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه بنده موافق پول پاشی نیستم اگرچه معتقدم در زمان بحران نیاز است که به طور موقت برای مشاغل آسیب دیده هزینه ای صورت بگیرد، اظهار کرد: باید مشاغل آسیب‌دیده را توانمند کرد و برای این توانمندی نیاز به نهادی است که خودش قدرت اقتصادی داشته باشد و بنیاد مستضعفان با توجه به ماموریتی که دارد از این ظرفیت برخوردار است.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده موضوع ساماندهی کسب و کار های غیر رسمی را با وزارت کار در میان گذاشتم و این وزارتخانه نیز کاملاً از این موضوع استقبال کرده و معتقدند اگر نهاد دیگری پای کار بیاید کار آنها نیز راحت‌تر می شود.

 

ایزدخواه با تاکید بر اینکه از تهدید کرونا باید فرصت بسازیم و یکبار برای همیشه مشاغل غیر رسمی را که از آنها به عنوان مشاغل کاذب نام برده می شود اگرچه بنده این تعبیر را قبول ندارم ساماندهی کنیم، افزود: زمان بحران بهترین موقع برای تغییرات اساسی است چون گارد بروکراسی باز است با این وجود اگر طرح و نقشه داشته باشیم در شرایط بحران می توانیم از فرصت استفاده کرده و برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور ریل‌گذاری کنیم.

 

وی بیان کرد: کرونا قطعاً یک ضربه رکود جدی به اقتصاد جهان و ایران می زند و اینکه چه زمانی بتوانیم از این رکود سر بلند کنیم معلوم نیست. این رکود رفتار تولید کننده و مصرف کننده را به هم میزند و مردم آسیب های جدی می بینند. به گونه‌ای که درآمد مصرف و رفتارهای آنها تغییر خواهد کرد؛ بنابراین ما با آسیب هایی مواجه خواهیم شد که از حالا باید به آنها فکر کنیم و منتظر نمانیم که قرار است چه پیش بیاید.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی ها معتقدند که تاخیر در قرنطینه آسیب زا بوده با این وجود اگر در مسائل اقتصادی، اجتماعی و معیشتی هم با تاخیر عمل کنیم یک حالت بدبینی پیش می آید و بعد از کرونا با شورش های اجتماعی روبرو خواهیم شد و ممکن است اعتراضات جدی رخ بدهد پس باید اقدام کنیم.

 

ایزدخواه با بیان اینکه برای ارائه تسهیلات از جمله در زمان بحران بدترین کار این است که ارائه تسهیلات را با پول شروع کنیم، اظهار کرد: سوال این است که با صد هزار میلیارد اختصاص یافته توسط دولت قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ آیا مشکل پول است و آیا ما نمی توانیم با یک تغییر رفتار در جهت اصلاح پیش برویم. معتقدم بحث پول واقعاً انحراف زا است چون تخصیص و توزیع این پول سلامت توزیع و اینکه یک عده سوء استفاده چی خود را به جای ورشکسته ها جا نزنند هر کدام به یک مصیبت تبدیل می شوند. با این وجود اگر بتوانیم راهکار های نهادی و رفتاری را تنظیم کنیم بهتر است راهکار پول است.

 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص سال ۹۸ زمانی که تمام مصیبت ها و مشکلات این سال را ذکر کردند در آخر یک نقطه مثبت گفتند و آن هم این بود که مردم به صحنه آمدند و توانستند کار را خوب جمع کنند، افزود: حرف بنده این است که برای استفاده از ظرفیت مردم باید ریل گذاری کنیم. تا کی قرار است بحران ببینیم و زمان را از دست بدهیم و بعد بگوییم چرا دولت کار نمی کند. معتقدم اکنون زمان آن رسیده که ریل‌گذاری اجتماعی را شکل دهیم و از ظرفیت اقشار مختلف مردم، گروههای جهادی و داوطلب، دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی که پول و امکانات دارند در جهت این ریل‌گذاری استفاده کنیم.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبل رسوایی مدل‌های غربی در مدیریت بحران کرونا با توجه به وضعیت بیمارستانهای خصوصی، بیمه و دیگر مسایل در کشورهای غربی به صدا درآمده گفت: ما می‌توانیم به اول انقلاب و زمانی که بزرگترین مشکلات و مصیبت های کشور را با ریل‌گذاری جهادی و مردمی حل می‌کردیم، برگردیم. در آن زمان به گونه‌ای عمل شد که شکاف توسعه روستایی را ظرف ۱۰ سال پر کردیم و در دنیا رکورد زدیم. همچنین بی سوادی را چنان ریشه کن کردیم که همه کشورهای همسایه انگشت به دهان ماندند.

 

ایزدخواه تصریح کرد: ما برای ریل گذاری اجتماعی در جهت استفاده از ظرفیت های مردمی و جهادی از دولت چیز زیادی نمی خواهیم و اگر دولت همان مأموریت را تفویض کند کافی است در واقع همین که دولت قبول کند که قرار است یک میلیون نفری که صاحبان مشاغل غیر رسمی هستند توسط بنیاد مستضعفان و با کمک گروه های جهادی و ساماندهی شوند کافی است.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیار بزرگی در نهادهای عمومی همچون بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، سازمان اوقاف و امور خیریه و بسیج وجود دارد ولی بهره برداری از آنها به اندازه ظرفیت شان نیست اضافه کرد: برخی‌ها می‌گویند که این نهادها را باید با هم ادغام کنیم ولی بنده معتقدم این تنوع یک رقابت، خلاقیت و چابکی ایجاد می کند منتها یک نقشه واحد و یک تقسیم کار نهادی نیاز است و از طرفی دولت هم باید این نهاد ها را به حساب بیاورد و به آنها مأموریت بدهد یعنی آنها را در حکمرانی دخالت دهد.

 

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در یک سفر خارجی وقتی در مورد فعالیت های گروه های جهادی در مناطق روستایی صحبت کردم همه تعجب کردند و می گفتند ایران به اندازه یک وزارتخانه نیروی داوطلب دارد. به هر روی هزاران گروه داوطلب در کشورمان وجود دارد که اغلب آنها دانشجو، طلبه و افراد تحصیلکرده هستند اما دولت از این ظرفیت ایجاد استفاده ای نمی کند.

نظر شما