شناسهٔ خبر: 39164489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

آقای استاندار؛ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند

تقریبا به هر داروخانه در شهر قم که مراجعه کنید٬ جمله «ماسک موجود نیست» را خواهید دید

صاحب‌خبر -

از زمان شروع بحران کرونا در قم تا امروز که مسئولان از کنترل شدن اوضاع در ابعاد مختلف صحبت می‌کنند٬ یک موضوع همواره مردم را آزار داده که آن هم کمبود ماسک است.

تقریبا به هر داروخانه در شهر قم که مراجعه کنید٬ جمله «ماسک موجود نیست» را خواهید دید. این درحالی است که هر روز تحقیقات جدید بیشتر از قبل بر ضرورت استفاده افراد از ماسک تاکید دارند.

از طرفی به گفته حضوری٬ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم٬ تنها 192 هزار ماسک وارد استان شده است که از اين ميزان ورودي به استان مقرر شده فقط ٢٠ هزار عدد به دانشگاه علوم پزشکی قم اختصاص پیدا کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید این میزان تنها معادل نياز يك روز مراكز درماني فعال و بیمارستان‌ها در زمينه ارائه خدمت به بيماران كرونايي استان است.

از سوی دیگر مردم عادی هم تقریبا هیچ دسترسی به ماسک ندارند. یعنی کسانی که در دایره اقشار برنامه‌ریزی شده مدیریت استان نباشند٬ برای دسترسی به اقلام حفاظتی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

این درحالی است که خانواده‌هایی که بیمار مبتلا به کووید 19 داشته باشند٬ نیاز جدی به ماسک خواهند داشت تا کسی که وظیفه پرستاری از بیمار را به عهده گرفته خود مبتلا نشود. از طرفی اقشار ضعیف جامعه که در هیچ یک از رده‌بندهای اداری و سازمانی قرار نمی‌گیرند٬ بسیاری اوقات برای گذران زندگی مجبور به کار کردن بیرون از خانه هستند و هیچ برنامه‌ریزی برای دسترسی آنها به ماسک وجود ندارد. محلاتی هم که اقشار ضعیف در آن زندگی می‌کنند معمولا محله‌هایی را تراکم بالای جمعیت و زیست اجتماعی قبیله‌ای است که نمی‌توان این ارتباطات گسترده را یکشبه به صفر رساند بلکه باید فکری به حال ابزارهای محافظتی برای این مردم کرد.  

موضوع دیگر که نمی‌توان آن را نادید گرفته افتتاح کارگاه تولید ماسک آن هم دوبار در استان قم به دست شخص استاندار است که تقریبا در هر دو ناموفق بوده. این درحالی است که مردم در رسانه‌ها تصاویر و اخبار افتتاح را می‌بینند اما کسی درباره مشکلات ادامه کار این کارگاه‌ها به آنها توضیحی ارائه نداده در نتیجه کلیت این فرایند به جای امیدواری موجب سلب اعتماد آنها از دستگاه‌ حاکمیتی استان می‌شود.

در کنار تمام این انتقادات نباید فراموش کرد که معضل کمبود ماسک امروز در تمام دنیا و در تمام استان‌های کشور وجود دارد و چیزی نیست که تنها به استان قم منحصر شده باشد. با این حال وقتی مردم در رسانه‌ها اخبار افتتاح کارخانه و وعده‌های مسئولان را می‌بینند اما در زندگی روزمره اتفاقات دیگری برایشان رخ می‌دهد٬ خواه ناخواه به مسئولان بدبین خواهند شد.

بهتر است استاندار قم و دیگر مدیران استان موانع پیش رو برای تولید ماسک در استان را برای مردم شرح داده و آنها را از مشکلاتی که کشور در این زمینه دارد آگاه کنند. از طرفی نحوه توزیع ماسک‌هایی که در اختیار مردم قرار گرفته باشد برای آنها شفاف سازی شود تا همه متوجه شوند این ماسک‌ها برحسب نیاز توزیع شده یا روابط و رایزنی‌ها در توزیع آن موثر بوده.

نظر شما