شناسهٔ خبر: 39162994 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت توجه بانک مرکزی به امنیت غذایی کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از بانک مرکزی تقاضا داریم با تخصیص ارز به موقع اجازه ندهد کشور با کمبود برنج روبرو شود.

صاحب‌خبر -

مسیح کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی صادرات خود را به علت ویروس کرونا متوقف یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که کشور‌های واردکننده با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالابردن ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند.

وی افزود: در کشور ما اتخاذ برخی تصمیمات در خصوص مواد غذایی و محصولات کشاورزی به دستگاه‌هایی داده شده که در این حوزه تخصص ندارند یا سیاست‌هایشان مغایر با شرایط حساس فعلی است.

کشاورز ادامه‌داد: علی رغم تعلل و بی‌اعتنایی بانک مرکزی، اما هنوز فرصت برای تامین بخشی از نیاز کشور به واردات برنج ارزان مشروط بر تامین ارز ۵۸۰ هزار تن برنج واردشده یا معطل مانده در گمرکات از دست نرفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه نیمی از واردات برنج بدون دریافت کد تخصیص ارز با اعتبار واردکنندگان با هدف همکاری با دولت و حمایت از مصرف‌کنندگان وارد بازار شده‌است، گفت: در حال حاضر ۵۸۰ هزارتن برنج منتظر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، ضمن آنکه ۱۰۰ هزار تن برنج پاکستانی در گمرکات رسوب کرده که تاکنون وزارت صمت لیست آن را به بانک مرکزی ارسال نکرده است.

کشاورز ادامه‌داد: باتوجه به ممنوعیت صادرات برنج در دوره جدید برداشت، کاهش عرضه در بازار‌های جهانی و ورود کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه خلیج فارس برای خرید نامحدود محصولات کشاورزی، نگرانی‌هایی وجود دارد که تجار هندی و پاکستاتی برنج‌های متوقف شده در گمرکات ایران را با بهای بالاتر به این کشور‌ها بفروشند.

وی مصرف ماهیانه برنج خارجی در کشور ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در ایام پرمصرف همچون ماه مبارک رمضان و محرم مصرف به ۲۰۰ هزار تن درماه افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از این مسئله که بانک مرکزی امنیت غذایی کشور را جدی نگرفته است، بیان کرد: از بانک مرکزی انتظار می‌رود با تخصیص ارز به موقع مانع از دست رفتن این فرصت نشود و اجازه ندهد بازار کشور با کمبود برنج روبرو شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باتکیه به آمار غیرواقعی تولید و عدم درک سهم بازار برنج ایرانی که فقط برای اقشار متوسط به بالای جامعه است، پیشنهاد ممنوعیت واردات در نیمی از سال را داده که با ادامه این روند تامین برنج در صورت عدم تخصیص ارز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه امنیت غذایی کشور‌ها پس از شیوع ویروس کرونا با حساسیت‌هایی جدی روبرو شده‌است، تصریح کرد: درحال حاضر تصمیم‌گیری در خصوص واردات برنج به عنوان محصولی مهم در امنیت غذایی کشور با سازمان‌هایی سپرده شده که حساسیت‌های موجود در حوزه امنیت غذایی را درک نمی‌کنند یا به آن‌ها بی‌اعتنا هستند.

انتهای پیام/

نظر شما