شناسهٔ خبر: 39159716 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

ضعف نهادها و مسئولان در ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات باید رفع شود

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر لزوم رفع ضعف نهادها و مسئولان کشور در راستای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: بی شک فضای مجازی بومی شده، بسترساز رونق و جهش تولید است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در روزهای آغاز سال جدید مبنی بر لزوم قوی شدن کشور در عرصه فضای مجازی اظهار داشت: اقتدار کشور باید هم در زمینه های نظامی، اقتصادی و اجتماعی باشد و هم در عرصه های فرهنگی و رسانه ای و از جمله در زمینه فضای مجازی که در دنیای کنونی، اهمیت و حساسیت بیش از پیشی نیز پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که شناخت صحیح فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدهای آن یکی از بایسته ها و ضرورت های دوران ما به شمار می رود، افزود: واقعیت آن است که فضای مجازی به جزئی از زندگی انسان ها بدل شده و به فضای حقیقی جامعه و حاکمیت تبدیل شده است و دیگر همه آن را پذیرفته اند، منتهای مراتب تلاش و همت ما باید متمرکز بر مدیریت صحیح این فضا باشد.

از اهمیت آموزش سواد رسانه ای غافل نشویم

این نویسنده و روزنامه نگار حوزوی همچنین بر اهمیت مضاعف توجه به سواد رسانه ای تأکید کرد و گفت: شناخت فضای رسانه و درک درست پیام های آن و نیز آشنایی با ظرفیت های رسانه در دنیای کنونی نتیجه برخورداری از دانش سواد رسانه ای است که به نظر می رسد در ایران و جهان، اهمیت آن به تدریج در حال افزایش است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم فراهم سازی زیرساخت های مناسب برای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: متاسفانه قصورها و تقصیر ها و کم کاری های بخشی های مختلف از افراد و حاکمیت به خصوص در دولت در این باره مشهود بوده و این در حالی است که ضعف های موجود در شورای عالی فضای مجازی و نیز وزارت ارتباطات باعث شده  که ما در این باره به نقطه مورد نظر دست پیدا نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی با بیان این که دغدغه ها و نگرانی های مقام معظم رهبری در این زمینه ها باید رفع شود، ابراز داشت: به طور مشخص پیشنهاد می شود که شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و مراکز مطالعاتی وابسته به این نهادها، به شکل جدی تر فرصت ها و تهدیدها را رصد کرده و راهکارهای پیشنهادی برای قوت و اقتدار کشور در عرصه فضای مجازی را با نگاه کارشناسانه و آسیب شناسانه مطرح کنند.

لزوم توسعه دولت الکترونیک به ویژه در شرایط بحرانی

وی با اشاره به شرایط کشور پس از شیوع ویروس کرونا گفت: خود همین ویروس کرونا نشان داد که ما چقدر نیازمند شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات و تقویت زیرساخت های ملی در این زمینه ها هستیم، چه از حیث آموزش مجازی دانش آموزان و نوجوانان و چه در رابطه با توسعه فضای دولت الکترونیک تا مردم بدون مراجعه به نهادها و دستگاه ها، کارشان انجام شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین افزود: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که متاسفانه با وجود همه تلاش هایی که دولت و ساختار حاکمیت و مراکز مرتبط در سال های اخیر انجام داده اند، متاسفانه هنوز فضای مجازی به شکل جدی در ایران، بومی و داخلی نشده و حال آن که بومی شدن فضای مجازی مطالبه جدی از حاکمیت و به خصوص قوه مجریه است به این معنا که تمام عرصه های آن از سخت افزارها گرفته تا نرم افزارها و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می بایست بومی و داخلی باشد و در این باب باید از ظرفیت جوانان نخبه و خوش فکر خودمان بهره ببریم.

فضای مجازی بومی شده؛ بسترساز جهش تولید

وی گفت: اگر ما بتوانیم فضای مجازی را در کشورمان بومی و داخلی کنیم، اتفاقاً این بخش، خودش از اصلی ترین و مهم ترین بسترهای تقویت تولید و جهش تولید است که شعار سالجاری از سوی مقام معظم رهبری نیز می باشد.

وی افزود: به هر حال نباید از یاد ببریم که در روزگار کنونی، فضای مجازی به رونق اقتصاد سازمان ها و نهادهای اقتصادی کمک شایان توجهی می کند به خصوص در رابطه با خرید و فروش محصولات که امروزه کمتر کسی وجود دارد که به اهمیت این مباحث پی نبرده باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که از این منظر، ایجاد و توسعه زیرساخت های مربوط به فضای مجازی به خصوص شبکه ملی اطلاعات در راستای حمایت از تولید داخلی، ضرورتی انکارناپذیر به شمار می رود، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از مشکلات ما ریشه در فضای مجازی وارداتی و غیربومی دارد که به خصوص در شرایط بحرانی مثل همین قضیه ویروس نحس کرونا، خود را بیش از پیش نشان می دهد، چرا که به هر حال فضای مجازی چون ابزار دشمن است نسبت به ما تحریم نمی شود اما چون زیرساخت های ما چندان بومی نشده، دچار مشکل می شویم.

مطالبه رهبری که چندان محقق نشد!

وی گفت: همین ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات، سال هاست که مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب از مسئولان و دستگاه هاست که هر چند بخشی از آن انجام شده اما به صورت کامل و کافی محقق نشده و ما باید با قوت بیشتر در این باره کار کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی ادامه داد: از سویی با توجه به این که متأسفانه دولت و وزارت ارتباطات حمایت جدی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان داخلی در این سال ها انجام نداده، لذا شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی ما چندان توان و ظرفیت رقابت با نمونه های خارجی را ندارند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: بنده معتقدم که بستن و فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی باید آخرین مرحله باشد و قبل از آن ما باید داخلی ها را آن چنان قوی کنیم که برای مردم جذاب باشد و با ذائقه سازی، نیازهایشان را با اتکای به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی تامین کنند و پس از این مرحله به شکل تدریجی به دنبال ایجاد محدودیت برای شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی باشیم.

۳۱۳/۸

نظر شما