شناسهٔ خبر: 39157672 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

روایتی بر رویدادهای فرهنگی ۹۸/ 15

یک دورهمی جانانه برای اهالی موسیقی/ همراه با جشنواره موسیقی همیشه متغیر!

در جشنواره فجر گروه‌های موسیقی نواحی تا پاپ و بانوان و حتی بین‎الملل در فرآیندی چند روزه دورهم جمع می‌شوند که شاید تنها نقطه قابل ایرادش عدم رقابتی است که این بین دیده نمی‌شود؛ یعنی شویی است جذاب که بیشتر برای ارج و قرب نهادن بر عرصه موسیقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  سال ۱۳۹۸ سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضاً شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود. حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو آغاز شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در قالب پرونده‌ای نیم‌نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری رخ داده در سال ۹۸ داشته که تا پایان تعطیلات هر روز یک شماره از آن رونمایی خواهد شد. پس هر روز حوالی ساعت ۱۳ منتظر گزارش‌های جذاب این پرونده باشید.

رویدادهای هنری و ادبی در کشور ما تعدادشان نه‌تنها کم نیست بلکه گاه زیاد از حد هم هستند. جشنواره‌ها یا دورهم‌نشینی‌های متعددی که هر دسته و گروهی ممکن است بنا بر ایده و حتی دایره فکری خودشان راه بیندازند. این چنین رویدادهایی به مراتب در وادی ادبیات و هنرهای تجسمی به شکل پراکنده دیده می‌شود.

برخی دیگر از حوزه‌ها به واسطه همه‌گیر بودن و یا گرانی برگزاری و شاید یکی شدن همه سلیقه‌ها، نهایتاً در چند رویداد خاص خلاصه می‌شوند. موسیقی یکی از این شاخه‌هاست که اتفاقاً در کشور ما اوضاع پیچیده و البته جذابی دارد.

دو دسته موسیقی پرطرفدار که یکی قطعاً موسیقی کلاسیک و سنتی است و دیگری هم احتمالاً پاپ. درگیری و تضادها بین این دو گروه نیز همیشه وجود داشته خصوصاً از سمت کهنه‌کارهای موسیقی سنتی که کارشان اعتباری چندین‌برابر دارد.

گلایه از سطح پایین موسیقی‌های امروز پاپ تا اشعاری که خوانندگان امروزی می‌خوانند، همچنان وجود دارد و به‌ویژه با بی‌هزینگی فضای مجازی، به آسانی و در کسری از ثانیه سر از گوش مخاطبانش هم درمی‌آورد. با این حال هر دو این شاخه‌ها به خودی خود جذابیت دارند و دارای مشتری هستند.

مهمترین فضا برای رونمایی جدی‌تر این خوانندگان و گروه‌های موسیقی نیز کنسرت‌هایی است که در ایام مختلف سال برپا می‌شوند. گرچه هزینه این کنسرت‌ها مانع می‌شود که همه بتوانند جایی در این سالن‌ها پیدا کنند پس سرانجام دل به فضای مجازی و دانلودها می‌گذارند.

«جشنواره موسیقی فجر» به عنوان اصلی‌ترین دورهمی فضای موسیقی کشورمان، در سال‌های اخیر با درنظر گرفتن این سلایق متعدد، درحال برگزاری است و هر از گاهی شاهد اضافه شدن یا حذف برخی بخش‌ها مثل جایزه باربد به آن بوده‌ایم و این تغییرات گویا ادامه دارد. همچنانکه از نکات متفاوت سال 98 اضافه شدن بخش‌های «جایزه ترانه» و «موسیقی و رسانه» به این رویداد بود که فرعیات جشنواره را رنگ بیشتری داد.

مهمترین فضا برای رونمایی جدی‌تر این خوانندگان و گروه‌های موسیقی نیز کنسرت‌هایی است که در ایام مختلف سال برپا می‌شوند. گرچه هزینه این کنسرت‌ها مانع می‌شود که همه بتوانند جایی در این سالن‌ها پیدا کنند.

در این چند دوره اخیر گروه‌های موسیقی نواحی تا پاپ و بانوان در فرآیندی چند روزه دورهم جمع می‌شوند که شاید تنها نقطه قابل ایرادش عدم رقابتی است که این بین دیده نمی‌شود؛ یعنی شویی است جذاب که بیشتر برای ارج و قرب نهادن بر عرصه موسیقی است.

سابقه برگزاری جشنواره موسیقی فجر به سال ۱۳۶۴ برمی‌گردد که با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز به کار کرد. این جشنواره هم‌اکنون 35 ساله است که دوره اخیرش را به دبیری شاهین فرهت پشت سر گذاشت. در سی و پنجمین دوره بیش از 240 گروه در فراخوان ثبت‌نام کردند و در کنار برخی گروه‌های دعوت شده در نهایت بیش از 70 گروه برای اجرا در بخش‌های موسیقی نواحی، دستگاهی، کلاسیک، تلفیقی، بین‌الملل، پاپ، بانوان، کودک و نوجوان طی روزهای ۲۴ تا ۳۰ بهمن گرد هم آمدند.

براین اساس در دوره قبلی ۳۴ گروه با فراخوان، ۲۳ گروه دعوت شده، هشت گروه در بخش بین‌الملل و 10 گروه پاپ در جشنواره سی و پنجم حضور داشتند. همچنین مطابق با آنچه از سوی دبیر جشنواره اعلام شد در این رویداد شاهد حضور یک هزار و 604 هنرمند بوده‌ایم که بانوان ۳۷ درصد و مردان ۶۳ درصد را تشکیل می‌دادند. براین اساس ۹۰ نوبت اجرای زنده در انواع موسیقی در تالارهای مختلف  به انجام رسید که ۲۳ گروه برای اولین بار شرکت می‌کردند.

برادران (آرش و مسیح عدل‌پرور)، امید حاجیلی، علی یاسینی، رضا بهرام، محسن ابراهیم زاده، امیر عباس گلاب، ماکان (رهام هادیان و امیر مقاره)، آرون افشار، سیروان خسروی و بهنام بانی در بخش پرطرفدار پاپ روی صحنه رفتند.

جشنواره موسیقی فجر همه ساله تقریبا در همین بخش‌‌ها و با حضور گروه‌های مختلف استانی تا ملی و بین‌المللی درحال برگزاری است، بی‌آنکه خوشبختانه برخلاف دیگر جشنواره‌ها فجر موجبات حاشیه شود.

آنچنانکه در فراخوان آن آمده بود؛ جشنواره با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانۀ هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنریِ هر شاخه از موسیقی در دستور برگزاری قرار گرفت. اینگونه نیز جشنواره در سطح استانی به مناطق بوشهر، زنجان، گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، منطقه آزاد اروند، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و فارس کشیده شد تا جایی که بیش از ۹۰ اجرا در این استان‌ها اجرا شد که برخی از آنان در سالن‌های تهران هم به اجرای برنامه پرداختند.

برگزاری نشست‌های مختلفی همچون موضوع حرمت موسیقی در اسلام، روند ترانه سرایی در دنیا، تاثیر فضای مجازی در موسیقی، سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر و ... نیز در جشنواره فجر سی و پنجم در دستور پیگیری قرار گرفت. نواختن سمفونی مرتبط با جان باختن سرنشینان هواپیما توسط ارکستر سمفونیک و همچنین اجرای ارکستر ملی به یاد سردار شهید سلیمانی از دیگر ویژه‌برنامه‌های این دوره محسوب می‌شود.

جشنواره موسیقی فجر همه ساله تقریباً در همین بخش‌‌ها و با حضور گروه‌های مختلف استانی تا ملی و بین‌المللی درحال برگزاری است، بی‌آنکه خوشبختانه برخلاف دیگر جشنواره‌ها فجر موجبات حاشیه شود. با این حال هر رویدادی دارای نقاط ضعف و قوتی است که نبود آئین‌نامه مشخص در مورد موسیقی فجر از نکات قابل ارزیابی است بلکه در سال‌های آتی پررونق‌تر و مردمی‌تر شکل اجرایی به خود بگیرد.

انتهای پیام /4143/

نظر شما