شناسهٔ خبر: 39155806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برای مقابله با مهمان ناخوانده؛

نیروهای مردمی به صورت خودجوش وارد میدان شدند

در پی شیوع ویروس کرونا در اغلب استان‌های کشور، گروه‌های جهادی و نیروهای مردمی پابه‌پای مسئولان و نیروهای نظامی به صورت خودجوش وارد میدان شدند تا با ویروس منحوس کرونا مقابله کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،این روزها مشابه روزهایی است که رزمندگان در جبهه‌ها ایثارگرانه در مقابله با دشمن می‌ایستادند و ایثارگرانی دیگر نیز در پشت جبهه‌ها به دنبال تأمین تجهیزات و نیازهای آن دوران حرکت می‌کردند.

 

امروز پزشکان و پرستاران همان سربازان دوران جنگ هستند که ایثارگرانه در مقابل دشمنی نوظهور که سلامت انسان‌ها را نشانه گرفته دلاورانه می‌جنگند.

 

پیر و جوان، روحانی و بازاری برای حل مشکلات، کمبودها و نیازهای بخش پزشکی برای حمایت از پرستاران و پزشکان آستین‌ها را بالا زده و وارد میدان شده‌اند.

 

گروه‌های مختلف مردمی برای مقابله با کرونا در سطح استان سمنان نیزفعال‌شده‌اند، بسیاری در مسیر ضدعفونی شهرها و روستاها حرکت می‌کنند و بخشی دیگر نیز با فعال کردن کارگاه‌های تولیدی به دنبال تأمین تجهیزات طبی ازجمله ماسک و روپوش پزشکی هستند.

 

در این میان قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا موسوم به «قرارگاه یحیی‌بن‌موسی‌الکاظم(ع)» با هدف انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با کرونا با نظارت کامل علوم پزشکی استان در سمنان راه اندازی شده است.

 

این قرارگاه در حوزه های درمان، پیشگیری، مدیریت نقاهتگاه، سلامت معنوی، فضای مجازی، ضدعفونی اماکن عمومی و وادی السلام، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مردم و ... در حال فعالیت است.

 

«مهدی خراسانیان» با اشاره به ضرورت تشکیل «قرارگاه یحیی‌بن‌موسی‌الکاظم(ع)»گفت: اولویت این قرارگاه مردمی ورود به بحث پیشگیری است.

 

مسئول قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا در سمنان، با اشاره به پیشگام شدن شماری از خیران برای کمک مالی و آغازبکار این قرارگاه اظهار داشت: مهم‌ترین مسائل در حوزه مبارزه با کرونا در بخش «پیشگیری» تعریف می‌شود.

 

وی تصریح کرد: تلاش دولت عمدتا معطوف به حوزه درمان  بوده ودر صورتیکه اگر در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم، گام‌های بلندی در کنترل بیماری کرونا برداشته خواهد شد.

 

خراسانیان با بیان این که «قرارگاه یحیی‌بن‌موسی‌الکاظم(ع)»برای تسریع در خدمات‌رسانی و توزیع مطلوب اقلام بهداشتی شهر سمنان  فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: توزیع عادلانه به ویژه در بین اقشار محروم و کم برخوردار مورد توجه این قرارگاه است.

 

مسئول قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا در سمنان، با تاکید بر اینکه این قرارگاه برای تسریع در خدمات‌رسانی و توزیع مطلوب اقلام بهداشتی شهر سمنان را به 40 منطقه تقسیم کرده است، گفت: در هریک از این 40 منطقه، از ظرفیت‌ گروه‌های مردمی و بسیجی برای آموزش به مردم و توزیع اقلام بهداشتی استفاده خواهد شد.

 

وی در ادامه مراقبت‌های بهداشتی در خصوص بیماران بهبودیافته و مرخص‌شده از بیمارستان‌ها را امری پراهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: قرارگاه مردمی، در مراقبت از افراد، در قرنطینه‌ی پس از ترخیص نیز مساعدت می‌کند تا ضمن ارائه آموزش‌های لازم، کمک‌های موردنیاز را به خانواده بیماران برسانند.

 

این فعال فرهنگی ،«سلامت معنوی»، «رسانه و فضای مجازی»، «خیرین»، «روابط‌عمومی»، «ساماندهی محلات و توزیع» و «بهداشت» را از جمله کمیته‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: آموزش برای ما اهمیت بسیاری دارد؛ این آموزش‌ها از طریق تیم‌های محله‌ای به مردم ارائه و تلاش می‌شود تا از میزان رفت‌وآمدهای مردم به واسطه فرهنگ‌سازی کاسته شود.

 

وی با درخواست از فعالان مردمی مبارزه با کرونا برای اعلام ظرفیت‌ها و مشکلات خود به قرارگاه مردمی گفت: تمامی گروه‌هایی که در فعالیت‌هایی نظیر دوخت ماسک و... مشارکت می‌کنند، می‌توانند با قرارگاه مردمی ارتباط بگیرند.

 

خراسانیان با بیان اینکه به واسطه کمک‌های مردمی ماسک‌های پنج‌لایه قابل شستشو با قیمتی بسیار اندک در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، گفت: ما با ستاد مبارزه با کرونا کاملا هماهنگ عمل خواهیم کرد و از توان ظرفیت این ستاد نیز بهره خواهیم برد؛ اما کارویژه قرارگاه مردمی، سازماندهی کمک‌های مردمی و متصل کردن ظرفیت‌های فعال موجود است.

 

مسئول قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا در سمنان از نیاز این قرارگاه مردمی به نیروهای تخصصی داوطلب مردمی در رشته‌های علوم آزمایشگاهی، پرستاری، دانشجویان پزشکی، پزشکان و پرستاران بازنشسته، روانشناس، کارشناس بهداشت محیط و غربالگری  خبرداد.

 

وی با بیان اینکه این قرارگاه، در مرحله اول و دوم، هزارو500 مترمربع پارچه برای تهیه ماسک تهیه کرده و حدود 36 هزار ماسک تا به امروز، آماده شده است اضافه کرد: جهت اجرای مرحله سوم این طرح، 11 هزار مترمربع پارچه برای تولید 300 هزار عدد ماسک دیگر مجدد خریداری شده است.

 

خراسانیان افزود: این پارچه ها جهت برش توسط بانوان خیاط افتخاری با کمک ظرفیت موکب های اربعین حسینی(ع) و ظرفیت پایگاه های بسیج و محله های اسلامی برای دوخت، تحویل داده می شود.

 

مسئول قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا در سمنان ادعان داشت: برای هماهنگی، تاکنون جلساتی با تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی داشته ایم و این قرارگاه در نظر دارد با شناسایی و فعال سازی ظرفیت های مردمی، آنها را در امر مبارزه با بیماری کرونا بکار گیرد و محدودیت های موجود در بخش های دولتی را برطرف کند.

 

وی  ضمن قدردانی از دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان سمنان «آیت الله سید محمد شاهچراغی»، مدیر حوزه های علمیه استان سمنان و دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان «حجت الاسلام محمدحسن رستمیا» جهت اهداء حمایت مالی به این قرارگاه گفت:تمامی شهروندان می‌توانند کمک‌های مالی خود را به شماره حساب 6273811133897469 به نام قرارگاه خیرین و محرومیت‌زدایی شهرستان سمنان واریز و تصویر فیش واریزی یا اسکرین پرداخت اینترنتی خود را به شماره 09127321303 ارسال کنند.

 

به گفته خراسانیان این  قرارگاه مردمی مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرستان سمنان از اواخر اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرد و تا شکست ویروس منحوس با مدد الهی و توسل به ائمه معصومین و یاری خیران ادامه دارد.

 

سمن های جوانان استان سمنان برای مقابله با کرونا به میدان  آمدند

«مصطفی مرادی»، با اشاره به فعالیت واقدامات سمن های جوانان استان سمنان در موضوع مقابله با ویروس کرونا  گفت: سمن های جوانان عملکرد ممتازی در زمینه مقابله با ویروس کرونا داشته اند.

 

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه سال 98 با همکاری مجمع سمن های جوانان استان سمنان، ستاد پیشگیری از کرونا با حضور منتخبی از اعضای تشکل های مردم نهاد تشکیل شد  اظهارداشت: برنامه ریزی های لازم جهت انجام فعالیت های داوطلبانه در سراسر استان سمنان صورت گرفت تا بر این اساس ضمن کمک رسانی به گروه های مختلف جامعه در خصوص مقابله موثر با ویروس کرونا در بحث پیشگیری و درمان، اطلاع رسانی و فعالیت های فرهنگی در رسانه های دیداری و شنیداری و فضای مجازی به  صورت جدی پیگیری شود.

 

وی راه اندازی سامانه اینترنتی ارائه خدمات آنلاین مشاوره و روان شناسی و اطلاعات پیشگیرانه پزشکی به آدرس www.coronaguide.ir ، اطلاع رسانی پیامکی محتوای آموزشی پیشگیرانه، تهیه پوسترهای آموزشی، موشن گرافی و کلیپ های ویدئویی در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، تشکیل تیم مستندسازی جهت تهیه محتوای آموزشی با بهره گیری از پزشکان و روان شناسان عضو سمن های جوانان استان و تهیه بیش از دوهزار بسته بهداشتی شامل مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش توسط سمن های جوانان و با محوریت خانه های جوانان سمنان و شاهرود و توزیع آن در سراسر استان همچون مناطق محروم، کارگران و واحدهای صنفی را از فعالیت های تشکل های مردم نهاد جوانان در موضوع مقابله با ویروس کرونا برشمردوگفت: همکاری با هلال احمر جهت غربالگری مسافران و شهروندان استان، برگزاری مسابقه کتابخانی آنلاین و نقاشی در فضای مجازی با محوریت پویش سیزده به در را در خانه بمانیم از دیگ برنامه هایی است که با هماهنگی مجمع سمن های جوانان صورت پذیرفته است.

 

مرادی با تاکید بر اینکه این فعالیت ها مستمر خواهد بود از همه خیران و اعضای تشکل های مردم نهاد استان سمنان جهت اقدامات موثر و برنامه ریزی شده در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا دعوت کرد.

 

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان با اشاره به اینکه اهمیت مقابله با کرونا ویروس مانند شرایط جنگی است، خاطرنشان کرد: باید با تمام توان برای رفع چالش‌های کنونی اقدام کرد و از هر فرصتی برای فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم و آموزش دهی نکات بهداشتی به آن‌ها استفاده کنیم.

پایان پیام/ 276

نظر شما