شناسهٔ خبر: 39153607 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شهبازی:

تعطیلی‌های کرونایی بدون برنامه حمایتی برای قشر مستضعف جامعه را به نابودی می‌کشاند

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: تعطیلی های کرونایی بدون برنامه حمایتی برای مستضعفین،‌ قشر کم توان و محروم جامعه را رو به نابودی می‌کشاند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد صادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگوی زنده تصویری که با موضوع عدالت اجتماعی، کرونا و جهش تولید به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه ما در  ماجرای عدالت با ضعف‌های بنیادین و فرصت های نابرابر مواجه هستیم، گفت: فرصت های نابرابر یعنی این که مسئولین به کیت‌های تشخیصی کرونا دسترسی داشته باشند ولی این دسترسی برای عموم مردم فراهم نباشد.

 

وی با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت بگیرد اصلاح ساختارها و ساز و کارهایی است که موجب ایجاد فساد می شوند، افزود: ضرورت دارد که در ماجرای عدالت اجتماعی در کشور هم به ذینفعان عدالت  و هم به عناصری که در عرصه حاکمیت عدالت را قبول ندارند و آرمان های ضد عدالت را پیگیری می‌کنند توجه کنیم و از طرفی به اصلاح فرهنگ جامعه بپردازیم.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در دهه ۶۰ و ۷۰ برای اینکه کسی در حاکمیت قرار بگیرد می گفتند  باید کار را به کاردان بسپاریم؛ مثلاً بحث می شد که پزشکان را چه کسانی باید اداره کند می گفتند پزشکان چون نظام سلامت باید دست پزشکان باشد و یا می‌گفتند وزارت بازرگانی را چه کسانی باید اداره کند می گفتند کاردان ها به همین دلیل رفتند اتاق بازرگانی ها و واردات چی ها را آوردند و راس در این وزارتخانه گذاشتند با این وجود ما اجازه دادیم تا افرادی که نفعی برای آنها وجود دارد وارد حاکمیت شوند. از طرفی چون به ساز و کارها و ساختارها توجه جدی نداشتیم به همین دلیل سراغ افراد صالح رفتیم و آن ها را در راس نهاد ها قرار دادیم و این افراد نیز می توانستند از یک سری منافع برای خود استفاده کنند؛ مثلاً آقای ولایتی ۱۵ سال وزیر امور خارجه و  مشاور رهبر معظم انقلاب بوده ولی توانسته برای خود کسب و کار خصوصی راه بیندازد و یا آقای حداد عادل معاون وزارت آموزش و پرورش بوده ولی توانسته برای خود مدرسه غیر انتفاعی ایجاد کند به هر روی ما اجازه دادیم تا تعارض منافع شکل بگیرد.

 

شهبازی با بیان اینکه وقتی واردات چی ها را در راس وزارت بازرگانی قرار می‌دهیم خب معلوم است در این کشور تولید پا نمی گیرد، تصریح کرد: وقتی مسئول برای خود شأن و امکاناتی قائل می شود به این نتیجه می‌رسد که اگر می‌خواهد عدالت اجرا شود نباید این شأن و امکانات را داشته باشد به همین دلیل برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهد شروع می کند به مخالفت کردن با عدالت با این وجود از یک سو به افراد زیر دست خود زور می‌گویند و از سوی دیگر به تنظیم کردن روابط با سفارتخانه های خارجی می‌پردازد.

 

وی با اشاره به اینکه بحران امروز کشور در مناطق محروم به واسطه شیوع کرونا نتیجه پذیرش ساختارها و سازوکارهای سرمایه داری و نسخه های سازمان های بین المللی است، افزود: با پذیرش ساختارها و سازوکارهای سرمایه داری پذیرفتیم افراد ذینفع در سطح قرار بگیرند، سیاست‌های نئولیبرالی را اجرا کنیم، محوریت با بخش خصوصی باشد، دولت کوچک شود و اصل بر سرمایه گذاری خارجی قرار بگیرد؛ بنابراین با پذیرش این ساختارها هم فرهنگ ما تغییر کرد و هم اینکه بحرانی که امروز با شیوع کرونا در مناطق محروم با آن مواجه هستیم حاصل این سیاست ها است چون بحرانهای نظام سلامت به ذینفع بودن پزشکان و داروسازان بر می گردد.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در دهه ۶۰ انقلاب فضایی را  ایجاد کرده بود  که در ادارات مخصوصا در نهادهای انقلابی روز عزا رو پرداخت حقوق بود چون افراد معتقد بودند آنها برای رضای خدا کار می کنند؛ اما امروز به جایی رسیده ایم که در بین متدینین ما هم دعوا بر سر این است که صاحب صندلی قدرت چه کسی باشد  چون در این میان منافعی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه امروز شاهدیم که بر روی برخی از منبرها به عدالت خواهی حمله می شود و انگار عقل و عدل جزو دین نیست افزود: باید دوباره ادبیات انقلاب اسلامی را در حوزه فکری و معرفتی بازتولید کنیم و از طرفی باید در مقابل سازوکارها و  ساختارهایی که فقر، فساد و تبعیض را به وجود می آورند بایستیم.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا تعطیلی ها ضروری بود و حتی خیلی دیر هم انجام شد؛ چرا که به خاطر این تاخیر چند هزار نفر جان خود را از دست دادند و چند هزار نفر دیگر نیز بعدا جان خود را از دست می‌دهند. به هر روی بحث که وجود دارد این است که با تعطیلی مشکلی برای کارکنان دولت ایجاد نمی شود چون آنها حقوق خود را می گیرند همچنین تجار و کسبه می‌توانند با استفاده از سرمایه های اندوخته خود زندگی کنند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود ولی مشکل اینجاست که یک سری مشاغل مثل کارگران روزمزد، زنان سرپرست خانوار، دستفروش‌ها و کسبه عادی به خاطره این وضعیت آسیب می بینند.

 

شهبازی افزود: برخی‌ها می‌گویند کرونا نابرابری نمیشناسد اما اتفاقاً این ویروس خیلی خوب نابرابری را می شناسد چون کسانی بیشتر به آن مبتلا می‌شوند و زندگی آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد که جزو مستضعفین و اقشار پایین و متوسط جامعه هستند.

 

وی تصریح کرد: نابرابری کرونا دسترسی مستضعفین به خدمات را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد کما اینکه به دنبال شیوع ویروس کرونا برای دسترسی به وسایل پیشگیری در کشور تبعیض وجود داشت اگرچه با همت گروه های جهادی در جهت تولید اقلام بهداشتی موج این تبعیض خوابیده است.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید بر اینکه تعطیلی های کرونایی بدون برنامه حمایتی برای مستضعفین،‌ قشر کم توان و محروم جامعه را رو به نابودی می‌کشاند، گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور نابرابری افزایش پیدا میکند و مستضعفین به سمت گرسنگی بیشتر پیش می روند. به هر روی ما تجربه بعد از جنگ جهانی اول که ۱۰ میلیون ایرانی به خاطر قحطی و شیوع آنفولانزا جان خود را از دست دادند پیش روی خود داریم پس نباید ماجرای کرونا را به شوخی بگیریم و از تبعات آن غافل شویم.

 

 شهبازی با اشاره به اینکه خیلی از سیاست هایی که تاکنون اعلام شده سیاست‌های درستی نبوده افزود: امروز اوج سودآوری برای یکسری از مشاغل مثل استارتاپ های اینترنتی و صنایع تولید کننده اقلام بهداشتی است با این وجود دولت با چه حقی می گوید از همه مالیات نمی گیریم؛ البته نکته نگران کننده این است که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است برای ۱۰ استارتاپ اینترنتی به صورت رایگان تبلیغات شود. به هر روی کرونا برای ما خطر در عدالت اجتماعی ایجاد کرده اگرچه فرصتهایی را هم به وجود آورده است.

 

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان نیست، اظهار کرد: دولت الکترونیک و به تبع آن شفافیت در داده های آماری، کمک بسزایی در رفع تبعیض و شناخت مناطق آسیب دیده می‌کند که متاسفانه تا به اینجا کارایی نداشته است.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی پایش سلامت جامعه در بازه‌های کوتاه و کسب اطلاعات درمانی افراد را به عنوان  راهکارهایی برای کنترل بحران‌هایی مانند کرونا مطرح کرد و گفت: دانشجویان باید خود را پیغامبران صدای مظلومان و مبارزان ایدئولوژیک خط مقدم تقابل با بی عدالتی بدانند.

نظر شما