شناسهٔ خبر: 39153442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

54 مدال دوومیدانی‌کاران قم از میادین داخلی و بین‌المللی 98

دوومیدانی‌کاران استان قم از میادین داخلی و بین‌المللی این رشته در سال 1398 موفق به کسب تعداد 54 مدال رنگارنگ طلا، نقره و برنز شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - رضا جعفری: کارشناسان دوومیدانی معتقدند مهمترین دلیل پیشرفت دوومیدانی قم در یک دهه اخیر، ابتدا مدیریت مدبّرانه در هیات دوومیدانی قم و سپس توجه ویژه و ابتکار این هیات ورزشی در سرمایه‌گذاری در استعدادها و نخبه‌های رده‌های سنی پایه است، کاری که از آموزش و پرورش استارت خورد و در هیات دوومیدانی ادامه یافت تا مدال‌های متنوع کشوری، سهمیه‌های پرتعداد تیم‌های ملی و اعزام‌های گوناگون به رقابت‌های بین‌المللی، آسیایی و جهانی همراه با افتخارات ارزشمند نتیجه این اقدام مدبرّانه باشد.

در همین زمینه هیات دوومیدانی قم در سال 1398 اقدام به برگزاری 6 مرحله طرح استعدادیابی این رشته کرد، اتفاقی که رئیس هیات دوومیدانی قم معتقد است خیلی زود نتیجه می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک دوومیدانی‌کاران شاخصی از دل این استعدادیابی به سطح اول دوومیدانی ایران، آسیا و جهان معرفی می‌شوند.

 

50 مدال دوومیدانی قم از لیگ و قهرمانی کشور

نگاهی گذرا به افتخارات و عناوین کسب شده توسط ورزشکاران موفق هیات دوومیدانی استان در سال 1398 حکایت از کسب 50 مدال با ارزش از مسابقات قهرمانی کشور و لیگ دوومیدانی ایران در تمام رده‌های سنی دارد، رشته‌ای که چهار مدال با ارزش نیز از مسابقات بین‌المللی جام فجر به دست آورده است.

در سال 1398 سهم دوومیدانی‌کاران استان قم از مدال‌های توزیع شده در مسابقات کشوری 23 مدال بود به طوری که دونده‌های قم هفت نشان طلا، هشت نقره و هشت برنز بر گردن آویختند و البته 27 مدال هم از رقابت‌های لیگ دوومیدانی باشگاه‌های کشور برای ورزش قم و خانواده موفق این رشته به ارمغان آوردند.

 

4 مدال سهم دوومیدانی‌کاران قم از جام بین‌المللی فجر

دوومیدانی قم در عرصه بین‌المللی هم فروغ قابل توجهی داشت، در جام بین‌المللی فجر سیدعلی حسینی در رشته پرش با نیزه مدال طلا، علی محمدعلی زابلی در همین رشته نشان برنز، امیرمقدمی در رشته 4 در 400 متر مدال برنز و علی سلامتیان در رشته 60 متر با مانع عنوان نایب‌قهرمانی و نشان نقره دیگری را نصیب دوومیدانی قم کردند.

این در حالی است که دوومیدانی‌کاران مستعد و آینده‌دار تیم جوانان قم در سال گذشته با شایستگی روی سکوی نایب‌قهرمانی ایران جای گرفتند، ضمن اینکه تیم بزرگسالان هیات دوومیدانی استان قم نیز توانست در جدال با رقبای مدعی خود از سایر استان‌ها عنوان سوم مسابقات قهرمانی کشور را به ارمغان بیاورد.

 

6 دوومیدانی‌کار و مربی قم در اردوی تیم‌های ملی

عضویت 6 دوومیدانی‌کار و مربی دوومیدانی قم در اردوهای تیم ملی جوانان ایران دیگر دستاورد این رشته موفق در سال 98 است، همچنین در سال 1399 روند حضور دوومیدانی‌کاران قم در اردوی تیم‌های ملی ادامه دارد، به طوری که چهار دوومیدانی‌کار قم به نام‌های علی قاسم‌بابایی، مهدی رضایی، سیدعلی حسینی و امیر مقدّمی به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شده‌اند تا امسال تیم ملی اعزامی ایران به مسابقات 2020 قهرمانی آسیا در شهر بانکوک تایلند را همراهی کنند.

هیاتی که در بخش آموزش نیز فعال بود و برای ارتقاء دانش نیروی انسانی خود اعم از داوران، مربیان و دوومیدانی‌کاران اقدام به برگزاری 6 کلاس آموزشی مربیگری، داوری و کارگاه آموزشی در سطح استان قم کرد، ضمن اینکه در سال 1398 برای نخستین‌بار در قم کلاس ارتقاء مربیگری درجه دو دوومیدانی برگزار شد.

 

درخشش دوومیدانی‌کار قم با نقره مسابقات جهانی

دوومیدانی که در سال‌های اخیر همواره در تیم‌های ملی دارای نماینده بوده، در سال 1398 در رده‌های پایه چهار دعوت شده به تیم‌های ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و دانش‌آموزان جهان داشت که علی قاسم‌بابایی به رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جهانی دانش‌آموزان رفت و مهدی رضایی نیز دیگر نماینده قم در مسابقات دانش‌آموزان دنیا بود، در حالی که علی قاسم‌بابایی از مسابقات آسیایی هنگ‌کنگ به دلیل آسیب‌دیدگی بدون مدال بازگشت.

اما کسب مقام نایب‌قهرمانی و نشان با ارزش نقره از رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی دانش‌آموزان جهان در سال 2019 از نظر کسب مدال دستاورد ارزشمندتری برای ورزش قم و این رشته محسوب می‌شود، مدالی که با عضویت علی قاسم‌بابایی و درخشش وی در رقابت با حریفان جهانی رشته 100 متر در کرواسی به دست آمد، ما دیگر نماینده استان قم در مسابقات دانش‌آموزان دنیا یعنی مهدی رضایی آسیب دید و مدالی نگرفت.

 

از کرسی فدراسیون تا مربیگری تیم‌های ملی

یکی از اتفاقات ویژه برای دوومیدانی قم در چند سال اخیر، داشتن کرسی در فدراسیون و حضور مستمر و با هدف علی رضایی رئیس هیات دوومیدانی استان قم در برنامه‌های مختلف فدراسیون دوومیدانی است، اتفاقی که سرانجام منجر به انتخاب وی به عنوان مدیر کمیته رده‌های پایه فدراسیون و تیم‌های ملی رده‌های پایه ایران منجر شد و فوق‌العاده در پیشرفت دوومیدانی قم تاثیر داشت.

رضایی علاوه بر این فرصت‌ها، با اثبات توانمندی‌های مدیریتی و فنی خود از سوی فدراسیون این رشته به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در مسابقات برون‌مرزی نوجوانان و جوانان نیز انتخاب شد و در سال 1398 نیز سرمربی تیم ملی دانش‌آموزان ایران در مسابقات جهانی بود، رقابت‌هایی که در کشور کرواسی به انجام رسید و با کسب بهترین نتیجه تاریخ دوومیدانی ایران در مسابقات مدارس دنیا همراه شد.

 

بهترین عملکرد تاریخ دوومیدانی ایران در آسیا

علی رضایی رئیس هیات دوومیدانی قم بعد از هدایت تیم ملی دانش‌آموزان کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات آسیایی این رشته نیز شد، رقابت‌هایی که در آن علی قاسم‌بابایی ملی‌پوش قم بود و بهترین نتیجه برای دوومیدانی ایران از حضور در تمامی ادوار مسابقات رده سنی نوجوانان قهرمانی آسیا در این دوره به سرمربیگری علی رضایی رئیس هیات دوومیدانی قم رقم خورد.

رقابت‌هایی که در آن تیم کشورمان به پنج مدال با ارزش دست یافت، در حالی که دو تن از دوومیدانی‌کاران قم طلا گرفتند، یک نقره و دو برنز همراه با هفت مقام چهارمی دیگر دستاوردهای تیم دوومیدانی نوجوانان ایران از مسابقات 2019 قهرمانی قاره کهن بود که در هنگ‌کنگ به دست آمد.

 

بازسازی پیست تخصصی دوومیدانی قم

از جمله اقدامات انجام شده توسط هیات دوومیدانی استان قم به منظور تقویت این رشته در راستای افزایش کیفیت امکانات اختصاصی دوومیدانی، بازسازی کامل پیست تخصصی دوومیدانی مجموعه ورزشی شهید جعفر حیدریان قم بود که با حمایت‌ و همکاری‌ اداره کل ورزش و جوانان و کیفیت فوق‌العاده عالی رقم خورد.

این در حالی است که یک پیست تارتان اختصاصی رشته دوومیدانی در مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) قم نیز موجود است که البته از مرکز شهر قم فاصله زیادی دارد ولی امکانات بسیار خوبی در این مجموعه قرار گرفته که دوومیدانی‌کاران قم در هر دو بخش مردان و بانوان به صورت مجزّا امکان بهره‌برداری از آن را دارند.

 

افزایش چشم‌گیر آمار دوومیدانی‌کاران سازمان یافته

سال 1398 با افزایش چشم‌گیر آمار ورزشکاران زیر پوشش هیات دوومیدانی قم همراه بود، سالی که داوران مرد و زن این رشته برای قضاوت پا را فراتر از استان و مسابقاتی کشوری گذاشتند و در سطح بین‌المللی، تورنمنت معتبر و مهمی همچون پیکارهای جام بین‌المللی دهه مبارک فجر را داوری کردند، آمار جمعیت بیمه شده این هیات به حدود 250 نفر رسید.

 

قضاوت داوران قمی در میادین داخلی و بین‌المللی

قضاوت داوران قمی در مسابقات رده‌های سنی مختلف دوومیدانی ایران و رقابت‌های لیگ باشگاه‌های این رشته در سال 98 نیز از نقاط عطف فعالیت هیات بود، معصومه باغبان در بخش بانوان به همراه علی‌اصغر منفرد، محمدرضا اسحاقی، محمدمحسن  ربانی و فاطمه ربیعی در میادین داخلی قضاوت کردند و داوران بین‌المللی این رشته معصومه باغبان و محمدمحسن ربانی بودند.

 

مربیان قمی در راس تیم‌های اعزامی به میادین آسیایی و جهانی

مربیان اعزامی قم به مسابقات برون‌مرزی نیز سهم زیادی در موفقیت‌های این رشته ایفا کردند، علی رضایی رئیس هیات دوومیدانی قم در سال گذشته هدایت تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات 2019 قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ را عهده‌دار بود و سپس تیم دوومیدانی دانش‌آموزان کشورمان را در مسابقات جهانی کرواسی هدایت کرد.

همچنین گل سرسبد قهرمانان دوومیدانی قم یعنی محمدمحسن ربانی که در سال 2007 از مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا در اردن تنها نشان طلای تاریخ پرش با نیزه ایران در پیکارهای آسیایی را کسب کرد، بعد از پایان دوران حرفه‌ای خود مربی تیم ملی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در کشور قطر بود.

 

آماده‌سازی ورزشکاران مستعد برای عضویت در تیم ملی

رئیس هیات دوومیدانی استان قم از برنامه‌ریزی این هیات برای تداوم موفقیت‌های دوومیدانی در سال 1399 هم خبر داد و گفت: تلاش جدی ما برای کسب ورودی مسابقات برون‌مرزی توسط ورزشکاران پرتوان دوومیدانی است، ضمن اینکه همچنان به دنبال عناوین برتر تیمی و انفرادی تمام رده‌های سنی دوومیدانی کشور هستیم.

علی رضایی با بیان اینکه مسابقات سال ۹۸ نسبت به سال قبل حدود50 درصد کمتر شده بود،  تاکید کرد: آماده‌سازی ورزشکاران مستعد برای عضویت در تیم ملی به منظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و همچنین کسب مدال از این مسابقات را بسیار جدّی دنبال می‌کنیم، برنامه‌ریزی و حمایت از ورزشکاران مستعد قم برای شرکت در مسابقات داخل سالن آسیا نیز قطعا انجام می‌شود.

 

هدف اصلی کسب ورودی المپیک برای نخستین‌بار است

وی افزود: استمرار برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقاء داوری و مربیگری، برگزاری همایش‌ها و مسابقات دو همگانی در سطح استان قم هم جزو برنامه‌های دیگر ما است، ضمن اینکه طبق تقویم فدراسیون دوومیدانی در تمام رویدادهای داخلی این رشته شرکت می‌کنیم و به دنبال حداکثر سهمیه‌های ملی هم هستیم.

رئیس هیات دوومیدانی استان قم اضافه کرد: هدف اصلی هیات در سال ۹۹ کسب ورودی المپیک برای نخستین‌بار در رشته دوومیدانی است، همچنین برای کسب مدال از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و کسب ورودی مسابقات جوانان جهان هم تلاش می‌کنیم که اگر این سهمیه کسب شود باز هم برای نخستین‌بار در دوومیدانی قم خواهد بود.

انتهای پیام / 78002*30

نظر شما