شناسهٔ خبر: 39153181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوروزنامه ۹۹

فوت های دردناک در ایران

ناهید سمیعی

سال 98، سال تلخی از حیث وقوع بلایای طبیعی، خطاهای انسانی و جنایت علیه کشورمان بود که در نهایت مرگ های تلخی را برای مردم ایران رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با یک نگاه کلی به اتفاقاتی که در طول سال ۹۸ در ایران رخ داد، باید گفت شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ ده‌ها نفر از هموطنان در تشییع سردار در استان کرمان از مهم‌ترین رویدادهای خبری کشور بود که باعث اندوه مردم ایران شد. در ادامه به تشریح این حوادث ناگوار پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شهادت سردار پرافتخار ایران

قاسم سلیمانی متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرمانده پیشین سپاه قدس بود. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

فرماندهی سپاه قدس

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. بر اساس گزارش نقل شده از مرکز ویژه اطلاعات اسرائیل، سپاه قدس در سال ۱۹۹۰ جهت افزایش فعالیت برون‌مرزی ایران شکل گرفت و سردار سلیمانی پس از احمد وحیدی دومین فرمانده سپاه قدس ایران شد.

طبق این گزارش، قاسم سلیمانی نقش کلیدی در تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه به ویژه پس از ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرده است.

شهادت

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله موشکی هلی‌کوپتر‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و تنی چند از همراهان ایشان به شهادت رسیدند.  

1110817_362

تائید شهادت توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 

بامداد روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگرد‌های آمریکایی به شهادت رسید.

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت سردار سلیمانی

در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحناه‌‌فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان-‌ و نیز همه‌ دشمنان- بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد».

ملت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

11557160_675

اعلام سه روز عزای عمومی در ایران

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، رهبر معظم انقلاب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

انتصاب جانشین سردار سلیمانی

پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در جریان یک عملیات تروریستی در کنار دیگر یارانش نظیر ابومهدی المهندس جانشین الحشد الشعبی عراق به شهادت رسیدند، مقام معظم رهبری طی حکمی سردار اسماعیل قاآنی را به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب کردند.

تشییع میلیونی پیکر شهید

پیکر شهید قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش که در حادثه تروریستی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند، در مجموعه مراسم‌هایی باشکوه و میلیونی در روز‌های ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ دی ماه در شهر‌های کاظمین، کربلا، نجف اشرف، اهواز، مشهد مقدس، تهران، قم و کرمان تشییع شد.

در روز ۱۶ دی ماه ۱۳۹۸ و در تهران مقام معظم رهبری بر پیکر شهید سلیمانی و دیگر شهدا در دانشگاه تهران نماز اقامه کردند؛ مراسم تشییعی که با حضور چند میلیونی مردم تهران به بزرگ‌ترین مراسم تشییع پس از مراسم امام خمینی (ره) تبدیل شد.

مرگ در تشییع سردار 

مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی از صبح زود در میدان اصلی شهر یعنی آزادی شروع شد و بعد از حرکت کاروان حامل شهید در خیابان بهشتی، موج عجیبی در میان جمعیت به پا شد و مشکل از زمانی خود را نشان داد که فشار این ازدحام جمعیت نتوانست در خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها پخش شود و همین موضوع هم حادثه‌ای تلخ آفرید.

مسئولان برگزاری مراسم از شب قبل داربست‌هایی را جلوی فرعی‌ها و کوچه‌ها وصل کرده بودند تا اجازه ورود خودروها را به خیابان اصلی مسدود کنند ولی در زمان مراسم این داربست‌ها عملا مانع از ورود عزاداران به فرعی‌ها شدند و در نهایت ده‌ها نفر در چندین نقطه از خیابان اصلی زیر دست و پا افتادند و جان‌شان را از دست دادند.

تشییع-سردار-سلیمانی-در-کرمان

از طرف دیگر به‌دلیل ازدحام جمعیت امکان امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان وجود نداشت و همین اتفاق هم باعث شد که تعداد جانباختگان به اعتقاد مسئولان اورژانس افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان اورژانس ایران از کشته شدن ۵۶ نفر در اثر ازدحام در مراسم تشییع قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر کرمان خبر داده است.

به گفته پیرحسین کولیوند ۳۵ مرد و ۲۱ زن در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تعداد مصدومان را ۲۱۳ نفر اعلام کرد.

پیکر شهید قاسم سلیمانی روز سه شنبه ۱۷ دی ماه و در نهایت در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده شد. 

مرگ 176 نفر در سقوط هواپیمای اوکراین

در 18 دی 1398، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین، با 176 مسافر و خدمه پس از پرواز از فرودگاه امام (ره) در محلی بین پرند و شهریار در پی یک خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

چندین ساعت پس از حادثه بازار تکذیب و گمانی‌زنی‌ها از جانب مسئولین داغ شد. به عنوان مثال، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با رد هرگونه شایعه درخصوص اصابت موشک به بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی، گفته بود: «علت سقوط هواپیمای اوکراینی که در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما بود».

33

همچنین رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز بحث اصابت موشک به هواپیمایی اوکراینی را رد کرد. این تکذیب ها دنبال‌دار بود تا اینکه در تاریخ 21 دی‌ماه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین اطلاعیه صادر کرد که در آن خبر از عملیات موشکی سپاه طی یک خطای انسانی و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی می‌داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما