شناسهٔ خبر: 39153077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوروزنامه ۹۹/ یک کارشناس صنعت خودرو:

آیا خودروی داخلی استاندارد است؟/ دو خودرو امسال از خط تولید خارج می‌شوند/ محصولات جایگزین این دو خودرو چیست؟

مرضیه صدری

یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص استاندارد و کیفت خودروهای ساخت داخل با اشاره به استانداردهای 85 گانه خودرویی در نظر گرفته شده برای سال 99 گفت: تا خرداد 99 خودروسازان باید استانداردهای یورو 5 را در محصولات تولیدی خود رعایت کنند که البته ظرفیت اجرای این استانداردها از نظر فنی در کشور وجود دارد اما با توجه به افزایش هزینه تولید، افزایش قیمت نهایی را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

«امیرحسن کاکایی»، عضو هیات علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای 85 گانه دو محصول پراید و پژو 405 در سال جاری از خط تولید خارج می‌شوند و محصولات جایگزین آن‌ها که درحال حاضر وجود دارد، وارد بازار می‌شوند.

او در خصوص تغییر قیمت خودروها با توجه به رعایت استاداردهای یورو 5 گفت: خودروسازان ادعا کردند که با وجود رعایت استاندارد یورو 5 قیمت را ثابت نگه می‌داریم اما این امر غیر ممکن است.

کاکایی افزود: سال 99 صنعت خودرو با چالش ظرفیتی و قیمتی مواجه می‌شود و قطعا رعایت استانداردها قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

این کارشناس خودرو در خصوص نقش خودروهای داخلی از نظر فن یو احتراق در آلودگی هوا اظهار کرد: خودروهای سواری در این زمینه وضعیت مناسبی دارند و خودروهای سنگین که حدود 300 هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و بین شهری، کامیون‌ها و ماشین‌های راهسازی را شامل می‌شود، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا دارند.

کاکایی با اشاره به تعویق نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده گفت: قرار بود موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری از سال 98 وارد بازار نشوند اما شرایط اقتصادی مانع اجرای این طرح مهم شد.

او ادامه داد: در صورت اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی، وضعیت کیفی خودروهای سواری بهتر هم خواهد شد اما باید به این نکته توجه کرد که اجرای این شروط و استاندارد‌ها، هزینه‌هایی در پی دارد و اگر موارد زیست محیطی در سایر زمینه‌ها رعایت نشود، این همه هزینه کردن جواب نخواهد داد.

کاکایی مجموعه‌ای از عوامل از جمله نیروگاه‌ها و الگوی نامناسب شهرسازی را که اجازه خروج آلایند‌ه‌ها به خارج از شهر را نمی‌دهد، در تشدید آلودگی هوا موثر دانست و با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در سال 98 تقریبا ربطی به خودروهای سواری نداشت، گفت: مساله سوخت‌رسانی نیروگاه‌ها و کارخانجات بیشترین سهم را در آلودگی هوای کلان‌شهرها دارند که باید علاوه بر استانداردهای خودروها، همزمان به این مسائل هم توجه شود. همچنین شهرسازی مشکل‌دار باعث شده ظرفیت تخلیه کلان‌شهرها برای آلودگی‌ها و آلایندگی‌ها کم شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما