شناسهٔ خبر: 39151588 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک 34/ همتی باحضور در گروه دانشجویان دانشگاه آزاد:

آموزش در دانشگاه آزاد تعطیلی بردار نیست/ تاکنون 448 واحد دانشگاه آزاد تحت پوشش آموزش الکترونیک قرار گرفته‌اند

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در گروه دانشجویان به سوالات و ابهامات آنها پیرامون آموزش مجازی پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود همتی مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی هم‌اکنون با حضور در گروه رسمی دانشجویان این دانشگاه به نشانی t.me/azad_daneshjoo_gp در حال پاسخگویی به سوالات و شنیدن مشکلات دانشجویان پیرامون کلاس‌های مجازی و ابهامات موجود است.

همتی در ابتدا با گرامی‌داشت یاد عزیزانی که به خاک افتادند تا ما قامت خم نکنیم، گفت: درود می‌فرستیم به پزشکان و پرستارانی که این روزها، روزهای سختی را می‌گذرانند و عینِ زمان جنگ از کشور ما محافظت می‌کنند. از درگاه خداوند برای عزیزانی که از بین ما رفتند، آمرزش الهی و برای بازماندگانشان صبر مسئلت می‌کنیم. خدای بزرگ را شاکرم که این توفیق نصیب بنده شد که در خدمت ما دانشجویان عزیز، آینده‌سازان این کشور بزرگ باشم.

وی افزود: هم‌اکنون کشور در شرایطی است که نیاز به همکاری و همدلی دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که تا یک ماه دیگر شرایط کشور درست شود. ممکن است که این شرایط تا پایان سال ادامه داشته باشد.

دانشگاه آزاد تعطیلی بردار نیست 

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه جریان آموزش تعطیل‌بردار نیست، اظهار کرد: دست یاری به سوی دانشجویان دراز می‌کنیم که هر کدام از این عزیزان طرح یا مدل سازنده‌ای دارند، پیشنهاد دهند، ما پیشنهاد دانشجویان را می‌شنویم و به پیشنهادهای سازنده در اسرع وقت عمل می‌کنیم.

همتی درخصوص آینده آموزش مجازی تصریح کرد: در مستنداتی که مطالعه می‌کردم در سال ۲۰۳۰ دیگر دانشگاه حضوری به این شکل وجود ندارد و یوتیوب می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی دنیا باشد.

وی افزود: یک خواهشی از شما دارم. از مطالبی که بنده اینجا مطرح می‌کنم ممکن است که برداشت‌های متفاوتی صورت گیرد. باید در فضایی حرکت کنیم که آن حرفی که زده می‌شود، همان برداشت درست از آن صورت بگیرد. ما در خدمت شما هستیم. این جلسات ادامه پیدا می‌کند.

مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنده در خدمت شما هستم و مواردی را که پیگیری کردم به عنوان نماینده شما، تأکید می‌کنم من نماینده شما دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی هستم تا مشکلات و مواردی را که می‌فرمایید پیگیری کنم.

همتی در خصوص مشکلات آموزش مجازی و سرویس‌هایی که راه‌اندازی شده، ادامه داد: بدون شک مسائل زیادی در مورد این سرویس‌هایی که راه‌اندازی شده وجود دارد و ما منکر آن نیستیم. از همین رو خدمت شما هستیم که موارد را بشنویم، پیگیری کنیم و با کمک هم موارد و مسائل را حل کنیم.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تا این لحظه 448 واحد از دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش شبانه‌روزی همکاران تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در این جلسه مشکلات دانشجویان را می‌شنوم و این مشکلات را به مسئولان مربوطه منتقل می‌کنم و در اسرع وقت پاسخش که دریافت شد، در یک جلسه دیگر پاسخ سؤالات و مشکلات را خدمت دانشجویان ارائه می‌کنم.

تاکنون 448 واحد دانشگاه آزاد تحت پوشش آموزش الکترونیک قرار گرفته‌اند

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تا این لحظه 448 واحد از دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش شبانه‌روزی همکاران تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار گرفته است.

همتی مطرح کرد: در زمینه آموزش مجازی، قوانین بالادستی از سوی رئیس جمهور، آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی به ما ابلاغ می‌شود که بر اساس این اسناد بالادستی پیش می‌رویم و ‏تمام سعی ما این است که بهترین روشی که ممکن است و با بالاترین کیفیت دسترسی پیدا کنید را برای دانشجویان پیاده‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی همانند یک پازل است، گفت: در یک پازل، قسمت‌های مختلف وجود دارد. هر تکه‌ای باید درست سر جای خود قرار گیرد تا تصویر درست ایجاد شود. دانشجویانی که علاقه‌مند به این مباحث فنی هستند می‌توان در یک جلسه مجزا در این خصوص بحث و تبادل نظر کنیم.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: به هیچ عنوان نگران نباشید. هر سؤالی، هر مشکلی، هر چیزی که وجود دارد، کوچک‌ترین مسئله فنی که دارید، سوال کنید. ما می‌خواهیم با هم یک کار بزرگ انجام دهیم. به خاطر همین از نگران هیچ چیزی نباشید. اینکه من سؤالم ساده است، سؤالم بدیهی است، هر موردی که هست، را به راحتی بپرسید.

همتی گفت: برای اینکه کار بهتر صورت بگیرد، ما برای هر واحد یک تیم پیشتیبان تعریف کردیم که در همین گروه من نحوه دسترسی به آن افراد و شماره‌های تلفن ثابت و موبایل‌شان را در اختیار شما قرار می‌دهم. بنابراین برای هر واحد ما تیم پشتیبان در نظر گرفته‌ایم که پاسخ دانشجویان عزیز را بدهند. اگر دیدید که پاسخگویی کامل نبود یا نتوانستند پاسخ شما را آنچنان که شایسته است، بدهند، اطلاع بدهید، ما با شما تماس می‌گیریم و مشکل را برطرف می‌کنیم.

غیبت دانشجویان تا 15 فروردین موجه است

وی در خصوص دانشجویانی که هنگام ورود متوجه می‌شوند که کلاس آن‌ها تعریف نشده است، توضیح داد: هیچ اشکالی ندارد. همکاران ما در آموزش الکترونیکی مشغول تعریف کلاس‌های دانشجویان هستند و طی سه روز آینده کلاس دانشجویان تعریف می‌شود.

همتی تاکید کرد: کسانی که تا به حال در کلاس شرکت نکرده‌اند هیچ غیبتی برای آنها محسوب نمی‌شود. از هفته آینده کلاس‌ها شروع می‌شود. 

دبیر شورای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آرامش دانشجویان برای ما در اولویت است، گفت: دانشجویان در این گروه می‌توانند ما را در جریان مشکلات احتمالی که مواجه می‌شوند؛ بگذراند تا ما در اسرع وقت مشکلات و سوالات‌ آن‌ها را پی‌گیری کنیم و مسئله دانشجویان را حل خواهیم کرد.

همتی ادامه داد: در مورد هزینه اینترنت با مخابرات، همراه اول و بقیه سرویس‌دهنده‌ها مشغول مذاکره هستیم، تا بتوانیم یک تخفیف مناسبی بگیریم. از مزیت‌های آموزش الکترونیکی این است که در زمان رفت و آمد صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید از زمان خود بهره‌برداری بیشتری کنید. کلاس‌های مجازی قوانین خودش را دارد. کسانی که تا به حال در کلاس شرکت نکرده‌اند هیچ غیبتی برای آنها محسوب نمی‌شود. از هفته آینده کلاس‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: برای کلاس‌های عملی در حال برنامه‌ریزی هستیم. آنها شرایط خودش را دارد. باید ببینیم که شرایط کشور چه می‌شود ولی این مورد متعاقباً اعلام می‌شود و نگران کلاس‌های عملی‌ نباشید. همچنين در هفته آینده نیز تکلیف دروس معارف مشخص خواهد شد. 

به گفته همتی سیستم آموزش مجازی که در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده، با سیستم عامل ویندوز، کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی همراه، سیستم عامل اندروید، iOS کار می‌کند. 

۷۰ درصد دانشجویان با گوشی همراه در کلاس‌های مجازی حاضر می‌شوند

وی ادامه داد: حدود 70 درصد جلسات و حضاری که در کلاس‌ها وجود دارند، کسانی هستند که از طریق گوشی وارد می‌شوند. فقط پرسش سوالات دانشجویان در کلاس مجازی سخت است و توصیه می‌شود که اساتید از لپ‌تاپ یا از کامپیوتر شخصی استفاده کنند؛ زیرا با گوشی کار کردن برای اساتید بسیار سخت انجام می‌گیرد. 

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کلاس‌ها امکان دانلود ندارد، تصریح کرد: این یک بحث فنی دارد؛ با این وجود اگر دانشجو یا شخصی حاضر است که مسئولیت ضبط کلاس را به عهده بگیرد، نحوه ضبط کلاس را به او آموزش می‌دهیم و در اختیار مابقی همکلاسی‌ها و کسانی که در کلاس حضور نداشتند، بگذارند.

همتی گفت: برای دانشجویانی که دسترسی به اینترنت ندارند، راه‌حلی را در نظر گرفته‌ایم که کلاس‌ها را روی DVD ضبط می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم ولی لازمه این کار این است که آنها به ما اعلام کنند. نحوه این اعلام و اینکه چطور برایشان ارسال می‌شود را در هفته آینده خدمت شما اعلام می‌کنیم. مهم، آرامش شماست. یک شرایط خاصی پیش آمده که همه با هم‌دیگر إن‌شاءالله دست به دست هم می‌دهیم و از این شرایط عبور می‌کنیم.

قوانین کلاس‌های حضوری با مجازی متفاوت است

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به دانشجویی که گفت در این ترم واحدهای تئوری ما کم است و مشروط می‌شویم، خاطرنشان کرد: جای نگران نیست و این را پیگیری می‌کنم.

 وی ادامه داد: آن قوانین، قوانین ترم حضوری بوده است، قوانین و شرایط برای ترم آموزش مجازی متفاوت از قوانین ترم حضوری است.

همتی در پاسخ به یکی‌دیگر از دانشجویان سؤال کرده که چرا بعضی از دروس در لیست آموزش مجازی نمی‌آید، گفت: این موضوع را بررسی و به نماینده دانشجویان جواب این سوال را خواهم داد. 

یکی از دانشجویان درخواست آموزش برای اساتید کرد که رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این درخواست اظهار کرد: ۱۳ اسفندماه طی نامه‌ای که از سوی آموزش عالی اعلام شد که باید راه‌اندازی شود.

وجود تیم پشتیبانی در آموزش مجازی ویژه اساتید و دانشجویان 

وی ادامه داد: در جلساتی که پس از این نامه برگزار کردیم، مقرر شد یک تیم پشتیبانی در سازمان مرکزی و برای هر واحد، تیم پشتیبانی گذاشتیم و به اساتید آموزش‌های لازم داده شده است که سرویس مناسبی به دانشجویان ارائه شود.

همتی با بیان اینکه در شروع هر کاری با یک‌سری مسائل و موانع روبه‌رو است، یادآور شد: در حال بررسی و برطرف کردن آنها هستیم.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نحوه دسترسی به پشتیبانان را در گروه می‌گذارم که شما ببینید چطور می‌توانید اشکالات احتمالی‌تان را از آنها بپرسید، اگر رفع نشد، که احتمال آن کم است، اگر رفع نشد، با نماینده دانشجویان تماس بگیرید، تیم فنی از تهران با شما تماس می‌گیرد و مشکل را حل می‌کند.

وی افزود: پشتیبانی برای اساتید نیز وجود دارد. البته برای اساتید دوره آموزشی گذاشته شده، ‌شاید بعضی از اساتید که احتمال آن کم است، مثلاً‌ در دوره حضور نداشتند، تیم فنی که آنجا حضور دارد، موظف است که به اساتید آموزش بدهد.

همتی با بیان اینکه شرایط خاصی است، اذعان کرد: مخاطب ما نخبگان کشور هستند؛ حالا یک نکته‌ای را می‌گویم خارج از این بحث، من بیرون از اینجا یک‌سری دوره‌هایی را ارائه می‌دهم به نام دوره‌های هستی‌شناسی. یک نکته را خدمت شما می‌گویم، اینکه به دانشجوبان می‌گویم نخبه، دانشجویان باید خود را قبول داشته باشند. خداوند حکیم در طول خلقت شما را یک‌دانه خلق کرده است و گفته عزیزم برو هنرت را نشان بده.

پهنای باند اینترنت علت کاهش کیفیت آموزش مجازی

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی علت اصلی کاهش کیقیت آموزش محازی را مسئله پهنای باند اینترنت دانست و تصریح کرد: اکنون هنه جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود. کارمندان دورکاری می‌کنند، کلاس‌های دبستان مجازی انجام می‌شود و یک‌مرتبه حجم زیادی از درخواست اینترنت شکل گرفته است. 

همتی با بیان اینکه کلاس‌هایی که در تعطیلات عید و قبل از آن برگزار کردیم، به خاطر این بود که مشکلات روبه‌رو شویم، گفت: هیچ‌جایی 60 هزار کلاس هم‌زمان ندارد و این مسئله و با توجه به پهنای باند و مسائلی که به وجود آمده نیازمند زمان است که بتوانیم آن را مدیریت کنیم. 

 ‏وی افرود: تمام تلاش خود را برای برطرف سازی مشکلات موجود می کنیم اما این موضوع نیاز به زمان دارد؛ هفته آینده، بحرانی‌ترین هفته‌ای که ما پیش رو داریم و من از دانشجویان خواهش می‌کنم که صبور باشید. 

برگزاری ۶۰ هزار کلاس مجازی به صورت هم‌زمان

 ‏همتی با بیان اینکه کلاس‌هایی که در تعطیلات عید و قبل از آن برگزار کردیم، به خاطر این بود که مشکلات روبه‌رو شویم، گفت: هیچ‌جایی 60 هزار کلاس هم‌زمان ندارد و این مسئله و با توجه به پهنای باند و مسائلی که به وجود آمده نیازمند زمان است که بتوانیم آن را مدیریت کنیم. 

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مدیران این دانشگاه به ویژه ریاست محترم دانشگاه دکتر محمدمهدی طهرانچی دغدغه های دانشجویان را می دانند و درک می کنند؛ تاکید کرد: این مسئولان با عمق جان درک می‌کنند و در پی رفع آنها هستند. یک مقدار از شما بزرگواران فرصت می‌خواهیم که بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص نحوه ارائه پایان‌نامه‌ها گفت: با توجه به مجوزی که آموزش عالی داده، در حال بررسی هستیم. و به‌زودی واحدها ابلاغ می‌شود. در مورد کسانی که سال گذشته دفاع‌شان بوده و نتوانسته‌اند دفاع کنند هم در هفته آینده نتیجه‌اش را خدمت‌تان می‌گوییم که چطور باید دفاع‌شان را انجام دهند. 

همتی خاطرنشان کرد: بعضی از دانشجویان می‌گویند که ما راضی به کلاس‌های مجازی نیستیم. اگر این مسئله یک سال تا دو سال طول بکشد چه؟ ما یک‌دفعه با مسئله‌ای پیش‌بینی نشده‌ روبه‌رو شده‌ایم. برای مسئله پیش‌بینی نشده فکر می‌کنند، هم‌اندیشی می‌کنند، شما نخبه‌های این کشور هستید، راهکار پیشنهاد بدهید. 

وی اضافه کرد: کلاس‌های ضبط شده از ساعت هشت شب تا هشت صبح روز بعد قابل دسترس است، این به خاطر این است که در طول روز سرورهای آموزش مجازی به شدت مشغول است و ترافیک بسیار زیاد است. 

وی با بیان اینکه آینده دنیا، آینده متعلق به آموزش مجازی است، اظهار کرد: اکنون یک آموزش و بلوغ برای دانشجویان است که برای مراحل بعدی آماده شوند؛ ممکن است یک مقدار سخت باشد؛ صمیمانه از شما به خاطر اذیتی که شدید، استرسی که کشیدید عذرخواهی می‌کنم ولی این یک مرحله بلوغ است.

همتی افزود: باید دست به دست هم بدهیم که از این مرحله عبور کنیم. در حال حاضر برخی از پرستاران و پزشکان عزیز ما از زمانی که کرونا شروع شده هنوز از بیمارستان به خانه نرفته‌اند. نمی‌خواهم این موضوع را با آموزش مجازی مقایسه کنم. بلکه این نشان دهنده یک شرایط پیش‌بینی نشده رخ داده است.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشجویان عنوان کرد: مطمئن باشید که در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ هفته آینده هفته سختی است برای ما چون کلاس‌ها می‌خواهد شروع شود، احتمالاً نارضایتی زیاد می‌شود. من پیشاپیش از شما عذرخواهی می‌کنم.

وی با بیان اینکه به شدت پیگیر تخفیف ویژه اینترنت برای دانشگاهیان هستیم، گفت: در مورد دانشجویان رشته‌های پرستاری، پزشکی، تربیت بدنی، من با مسئولان مربوطه تماس برقرار می‌کنم، پاسخش را شما چند روز بعد به صورت بخشنامه اعلام می‌شود.  

همتی با اشاره به اینکه در برخی پیام‌ها آمده است که آموزش مجازی کاربرد ندارد، گفت: شرایط، شرایط خاص و متفاوتی است. اگر کلاس‌ها آن کیفیت را ندارد، فرد می‌تواند با کار و تلاش بیشتر آن را جبران کند.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید برای خود درس بخوانند؛ ادامه داد: دانشجویان باید برای یادگیری درس بخوانند نه نمره. این امر منجر به کسب موفقیت می‌شود. زمانی که درس را برای خود بخوانی؛ بدون شک آینده از آن شما خواهد بود. 

وی افزود: به طور مثال گفته می‌شود در این کشور کار کم است، اما شما باید با یادگیری فنون ثابت کنید که کار بسیار زیاد است. إن‌شاءالله جلسه بعد جلسه بسیار پرباری است. خداوند بزرگ را شکر می‌کنم که این فرصت را نصیب این بنده کرد که خدمت شما آینده‌سازان ایران باشم. 

همتی در پایان عنوان کرد: خدای بزرگ را شکر می‌کنم که این فرصت را به ما داد که باشیم، ببینیم، بیندیشیم، درک کنیم. عزیزان من این حس بودن، این فرصتی که به ماه داده شده، فرصت بسیار استثنایی است، قدر این فرصت را بدانید و از لحظه لحظه زندگی‌تان، معرفت ناب و حس خوب بودن را درک کنید. 

گفتنی است، چهارشنبه هفته آینده جلسه دوم با مسعود همتی از طریق گروه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/4084

نظر شما