شناسهٔ خبر: 39149767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اصولگرایان سهم دادند، اصلاح‌طلبان سکوت کردند، شورای نگهبان هم رکورد زد/بودجه با حکم حکومتی نجات یافت

زمستان داغ سیاست؛شهادت سردار در بامداد تلخ/انتخابات زیر سایه کرونا

زمستان دنیای سیاست پر حادثه آغاز شد و با شیوع ویروس کرونا به پایان رسید. از شهادت محبوبترین فرمانده نظامی ایران تا سانحه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و پیروزی اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس.

صاحب‌خبر -

نیلوفر مولایی: زمستان سیاست با تلخ ترین حادثه دنیای سیاست در سال ۹۸ همراه بود، اتفاقی که طی آن سردار سلیمانی از سوی تروریست های آمریکایی ترور و به شهادت رسید. حال و هوای انتخابات هم در ماه های منتهی به انتخابات اگرچه چندان پرشور و گرم نبود اما حاشیه های ردصلاحیت نزدیک به یک سوم نمایندگان مجلس دهم جنجالی در فضای انتخاباتی کشور برپا کرده بود.انتخاباتی که در نهایت در روزهای شیوع کرونا برگزار شد.

بامداد تلخ ۱۳ دی ماه

شوک آور بود، خبری کوتاه و یک خطی که حکایت از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی داشت. خبری که وقتی توسط سپاه پاسداران تایید شد موجی از اندوه و غم را روانه دل های همه کرد. ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز ۱۳ دی ماه بود که سردار سلیمانی توسط بالگردهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پیکر شهید سلیمانی پس از تشییع در کشور عراق، در شهرهای اهواز،مشهد،تهران و قم  تشییع و در نهایت بامداد هجدهم دی ماه در زادگاه او در شهر کرمان  به خاک سپرده شد. مقام معظم رهبری بر پیکر شهید سپهبد سلیمانی نماز خواندند.

انتقام سخت سپاه از آمریکایی‌ها/سقوط تلخ هواپیمای اوکراینی

انتقام سخت، همان وعده‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در خونخواهی ترور سپهبد شهید سلیمانی داده بودند، وعده ای که همزمان با به خاکسپاری محبوبترین فرمانده نظامی ایران عملیاتی شد. در ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز ۱۸ فروردین با رمز یا زهرا(س)، نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام «شهید سلیمانی» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبید. پایگاهی که مهمترین مرکز فرماندهی عملیاتی آمریکا در منطقه بود و ترور سردار سلیمانی نیز از همان پایگاه فرماندهی شده بود.

در همین روز اما در نتیجه خطای انسانی در پدافند هوایی یک فروند هواپیمای اوکراینی سقوط کرد که منجر به مرگ همه مسافران این هواپیما شد. اتفاقی که فضای تلخ آن روزها را تلخ تر کرد.

برداشته شدن گام نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام

بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت در واکنش به بدعهدی های طرفین برجام و عدم انجام تعهدات‌شان، با فرصتی ۲ماهه به آنان، در اردیبهشت ماه ۹۸ اولین گام کاهش تعهدات خود را در برجام برداشت. این رخداد چهاربار دیگر نیز تکرار شد و در نهایت ۲ روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. 

در جدول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی دی‌ماه اشاره شده است؛

اتفاق

تاریخ

توضیحات

نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رهبری درباره FATF

۹۸/۱۰/۰۲

گروهی از نمایندگان نامه ای به مقام معظم رهبری در خصوص FATF و تبعات نپیوستن به آن از منظر فعالان اقتصادی تهیه کردند.

واکنش شورای عالی امنیت ملی به خبر رویترز درباره تعداد کشته‌ شدگان اعتراضات آبان

۹۸/۱۰/۰۲

ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز درخصوص تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه در ایران، از سوی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تکذیب شد.

شایعه به شهادت رسیدن سردار حاجی زاده

۹۸/۱۰/۰۲

سردار شریف  برخی شایعات در خصوص شهادت سردار حاجی زاده در سوریه را تکذیب کرد.

تکذیب خبر رویترز درباره دیدار رهبر انقلاب با مسئولان درباره حوادث آبان ماه

۹۸/۱۰/۰۳

یک مقام در دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای با تکذیب خبر جلسه ایشان با مسئولان کشور در ۲۶ آبان ماه سال جاری اعلام کرد که تنها دستور رهبر انقلاب در مورد قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رافت» ایشان است.

سقوط یک جنگنده میگ ۲۹ در دامنه سبلان

۹۸/۱۰/۰۴

یک فروند جنگنده میگ-۲۹ نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی شمال غرب کشور و در حین اجرای ماموریت دچار سانحه شد.

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین

۹۸/۱۰/۰۴

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد.

تایید حمله پیامکی به اعضای مجمع تشخیص

۹۸/۱۰/۱۱

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از دریافت حجم انبوه پیامک‌هایی با مضمون و محتوای مخالفت با تصویب لوایح مرتبط با FATF خبر دادند.

شهادت سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۳

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد. ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد چند بالگرد آمریکایی به همراه پهپاد در نزدیکی فرودگاهی در بغداد ، ۲ خودروی بسیج مردمی عراق را هدف قرار دادند که در نتیجه آن افزون بر سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و بیش از ۹ تن از نیروهای بسیج مردمی به شهادت رسیدند.

برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۳

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با تسلیت شهادت غرور آفرین سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد برگزار می شود.

واکنش رهبر انقلاب به شهادت سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۳

در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبرمعظم انقلاب پیامی صادر کردند.

رهبر انقلاب با اعلام ۳ روز عزای عمومی انتقام سختی را در انتظار جنایت کاران دانستند.

واکنش روحانی به شهادت سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۳

رئیس جمهور با تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تعدادی از همراهان ایشان به‌ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس، به دست امریکای متجاوز و جنایت‌پیشه، تاکید کرد که بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از امریکای جنایتکار خواهند گرفت.

انتصاب سردار سرتیپ قاآنی

۹۸/۱۰/۱۳

درپی شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

تکذیب به صدا درآمدن آژیر قرمز در پایگاه هوایی دزفول

۹۸/۱۰/۱۳

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول به صدا درآمدن آژیر قرمز در پایگاه چهارم شکاری دزفول را تکذیب کرد.

حضور رهبر انقلاب در منزل سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۳

رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در منزل سردار بزرگ و پر افتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضمن تفقد از خانواده شهید، شهادت آن مجاهد مخلص و عالی‌مقام را تبریک و تسلیت گفتند.

گفتگوی مهم روحانی و اردوغان

۹۸/۱۰/۱۴

رئیس جمهور، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اشتباه بزرگی دانست و تاکید کرد: اگر در برابر اقدام متجاوز سکوت کنیم ممکن است موجب جسارت بیشتر متجاوز شود.

پاسخ هشدارآمیز فرمانده کل ارتش به تهدید ترامپ

۹۸/۱۰/۱۵

فرمانده کل ارتش در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ دو نقطه از ایران را هدف قرار می دهد، اظهار کرد که در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.

کنار گذاشتن همه محدودیت های برجام از سوی ایران

۹۸/۱۰/۱۵

دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر سردار سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۶

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشگاه تهران  بر پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی نماز اقامه کردند.

تصویب طرح سه فوریتی تروریستی خواندن ارتش آمریکا

۹۸/۱۰/۱۷

نمایندگان در جلسه علنی با اتفاق آرا جزئیات طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند.

 در این طرح دولت موظف به پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران از طریق صندوق توسعه ملی شد.

 جلسه مجلس با حضور فقها و حقوق دان های شورای نگهبان برگزار شد.

گفتگوی روحانی با مکرون

۹۸/۱۰/۱۷

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تأمین امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم، بیان کرد که او حق بزرگی بر گردن ملت‌های منطقه و حتی مردم اروپا در مبارزه با داعش دارد و اگر اقدامات او علیه داعش نبود، امروز خطرات بزرگی اروپا را تهدید می‌کرد.

انتقام سخت سپاه با حملات موشکی سهمگین به پایگاه های آمریکا

۹۸/۱۰/۱۸

در حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و چند پایگاه نظامی دیگر در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است مورد اصابت قرار گرفت.

اطلاعیه مهم سپاه پاسداران درباره حمله موشکی به پایگاه آمریکایی

۹۸/۱۰/۱۸

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

سقوط هواپیمای اوکراینی

۹۸/۱۰/۱۸

یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) سقوط کرد.

به خاک سپردن پیکر مطهر سردار شهید سلیمانی

۹۸/۱۰/۱۸

لحظاتی پس از انتقام  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمله به موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق پیکر پاک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد.

واکنش رهبر انقلاب به حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی

۹۸/۱۰/۱۸

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم، با اشاره به حملات موشکی سپاه به پایگاه های نظامیان تروریست امریکا در عراق فرمودند که بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آنها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز امریکا در منطقه تمام شود.

واکنش رهبر انقلاب به حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی

۹۸/۱۰/۱۸

رئیس جمهور در واکنش به حملات موشکی سپاه به پایگاه های آمریکایی بیان کرد که در برابر اقدام جنایتکارانه آمریکا تنها این اقدامات کافی نبود و لازم بود نیروهای مسلح نیز پاسخ مناسب را بدهند، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می کنیم که شب گذشته با عملیاتی که علیه پایگاه بزرگ آمریکایی ها در منطقه انجام داد به خوبی نشان داد که ما در برابر آمریکا عقب نشینی نمی کنیم.

پیام تسلیت روحانی درپی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران

۹۸/۱۰/۱۸

رییس جمهور در پی سقوط اندوهبار یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی در حوالی شهرستان شهریار، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و تسلیت این مصیبت به ملت ایران، بر بررسی علت وقوع سانحه و پیگیری قانونی لازم برای احقاق حقوق بازماندگان از سوی دستگاه های مسئول تاکید کرد.

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان در کرمان و سانحه هوایی تهران

۹۸/۱۰/۱۸

درپی جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان عزیز در جریان بدرقه پیکر مطهر شهید عالیقدر حاج قاسم سلیمانی در کرمان و همچنین حادثه‌ مصیبت‌بار امروز در سقوط هواپیمای مسافربری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با بوریس جانسون

۹۸/۱۰/۱۹

رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست وزیر انگلیس ، با تاکید بر اینکه اگر تلاش های سپهبد شهید قاسم سلیمانی نبود شما امروز در لندن امنیت نداشتید ، از دولت انگلیس خواست نسبت به مواضعی که در خصوص ترور شهید سلیمانی اتخاذ کرده است، به طور جدی تجدید نظر کند.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با رئیس شورای اروپا

۹۸/۱۰/۱۹

روحانی در این گفتگو، محاسبات غلط و زیان بار آمریکا را ناشی از عدم شناخت این کشور از ایران و منطقه دانست و با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملا از اروپا مایوس شود، تصریح کرد که مجموعه اتحادیه اروپا، قدرتی بزرگ با مسوولیتی سنگین در جهان است و اگر بخواهد در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه فعالیت کند، تهران آماده همکاری و مشارکت با این اتحادیه است.

تشریح سردار حاجی زاده از فرایند عملیات حمله موشکی سپاه به پایگاه های نظامی آمریکا

۹۸/۱۰/۱۹

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه اقدام موشکی سپاه علیه پایگاه متجاوزان آمریکایی فصل جدیدی در تحولات منطقه رقم زد، گفت که هرچند خون بهای حاج قاسم اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است، اما اقدام موشکی آغاز این فرایند بود.

تحریم های جدید آمریکا علیه چند چهره نظامی ایرانی

۹۸/۱۰/۲۰

براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی شمخانی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامرضا سلیمانی رئیس فعلی سازمان‌بسیج‌ مستضعفین‌ هم 
علی عبداللهی هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، محمدرضا آشتیانی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر ایران، در لیست تحریم های این کشور قرار گرفتند.

 

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

۹۸/۱۰/۲۱

ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه ای ، در باره سقوط هواپیمای اوکراینی توضیح داد و علت حادثه را بروز خطای انسانی معرفی کرد.

بیانیه رئیس جمهور در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی

۹۸/۱۰/۲۱

رئیس جمهور در بیانیه ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد که در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و دهها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

دستور رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای اوکراینی

۹۸/۱۰/۲۱

در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

نشست خبری فرمانده هوافضای سپاه درباره هواپیمای اوکراینی

۹۸/۱۰/۲۱

سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در یک نشست خبری بیان کرد که حادثه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی شنیدم. زمانی که اطمینان  پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.

گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور اوکراین

۹۸/۱۰/۲۱

رئیس جمهور با جاستین ترودو و ولودیمیر زلینسکی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت و گو کرد و بیان کرد که  نسبت به خاطیان این حادثه گذشت نخواهد شد.

نظر هیات‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم

۹۸/۱۰/۲۲

نظر هیات های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از شب گذشته (شنبه) از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شد. ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس دهم رد صلاحیت شدند.

برگزاری نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب

۹۸/۱۰/۲۷

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران، حضور معجزه‌گون ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه امریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین کننده خواندند. 

شورای نگهبان رکورد زد /اصولگرایان سهم دادند/اصلاح طلبان سکوت کردند

بهمن ماه ۹۸ رنگ روی انتخاباتی به خود گرفته بود. با اعلام نتایج تایید و رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان، انتقادات زیادی روانه این شورا شد. خاصه رد صلاحیت ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی که رکوردی در تاریخ تصمیمات شورای نگهبان و اعمال نظارت استصوابی بود. همین رویکرد شورای نگهبان اصلاح طلبان را در دو راهی لیست دادن یا ندادن قرار داد. دوراهی که در نهایت به تصمیم شورایعالی برای صرف نظر کردن از ارائه لیست منجر شد و برخی احزاب این جریان خود اقدام به ارائه لیست مجزا کردند.

اصولگرایان هم که پرتعداد ظاهر شده بودند در فضایی پر از تنش و اختلاف در روزهای آخر بهمن ماه و چندساعت مانده به انتخابات در نهایت با سهم دادن به پایداری ها که مخالف سرسخت حضور قالیباف در لیست شورای وحدت بودند، توانستند لیست شورای وحدت را روانه انتخابات کنند. در کنار این لیست اما برخی دیگر از احزاب و تشکل های اصولگرا هم لیست هایی را منتشر کردند. 

در جدول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی بهمن‌ماه اشاره شده است؛

اتفاق

تاریخ

توضیحات

انتقادات و اظهارات انتخاباتی رئیس جمهور

۹۸/۱۱/۰۲

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، بیان کرد که باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشورها حتی برخی از کشورهای اروپایی با حضور ۱۵ و ۲۰ درصدی مردم برگزار کرد اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.

ملاقات ۸۰ نفر از نمایندگان ردصلاحیت‌شده با اعضای شورای نگهبان

۹۸/۱۱/۰۴

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که تاکنون ملاقات با ۸۰ نفر از نمایندگان ردصلاحیت‌شده انجام شده است.

آتش زدن کتاب علمی هاریسون

۹۸/۱۱/۰۵

یک روحانی به نام تبریزیان که خود را استاد طب اسلامی می‌داند، کتاب علمی طب هاریسون را آتش زد.

این اقدام با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد.

پاسخ صریح سردار شریف به اظهارات عجیب حسن عباسی

۹۸/۱۱/۰۶

سخنگوی سپاه ادعای مطرح شده توسط فردی در خصوص شیوه تامین بودجه سپاه را دیدگاه و برداشت های شخصی وی وفاقد وجاهت قانونی دانست.

واکنش آیت الله مکارم شیرازی از رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس

۹۸/۱۱/۰۶

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید رد صلاحیت ۹۰ نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی به دلایل گوناگون را تعجب برانگیز توصیف کرد.

مُهر تایید محسن رضایی بر رد شدن لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص

۹۸/۱۱/۰۷

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد که زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT سپری شده و نظر شورای نگهبان درباره CFT و پالرمو حاکم است.

واکنش فرمانده سپاه به تهدید ترور سردار قاآنی از سوی آمریکایی‌ها

۹۸/۱۱/۰۷

سردار سلامی بیان کرد که اگر آمریکایی‌ها فرماندهان ما را تهدید به ترور کنند یا تهدیدشان را عملی کنند جان هیچ فرماندهی از آنها در امان نخواهد بود.

فرود اضطراری یک فروند هواپیمای بدون سرنشین

۹۸/۱۱/۰۸

روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه دراطلاعیه ای از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شاهد ۱۲۹ این نیرو به دلیل نقص فنی در منطقه ملاثانی استان خوزستان خبر داد.

تصویب طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی

۹۸/۱۱/۱۰

طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخابی در شورای نگهبان تصویب شد.

حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر امام راحل

۹۸/۱۱/۱۲

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام عظیم‌الشأن ملت ایران حضور یافته و با قرائت نماز و قرآن یاد آن عزیز سفر کرده را گرامی داشتند.

اظهارات کدخدایی درباره تایید و رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم

۹۸/۱۱/۱۲

سخنگوی شورای نگهبان، بیان کرد که در مرحله دوم بررسی صلاحیت ها، ۲ هزار نفر به تاییدیه‌های شورای نگهبان اضافه شد.

تکذیب بازداشت نماینده زن اصلاح طلب

۹۸/۱۱/۱۲

محمدعلی وکیلی بیان کرد که علی‌رغم انتشار اخباری مبنی بر بازداشت پروانه سلحشوری، پس از مراجعه وی به دادسرا برای او قرار کفالت صادر شده است.

رد صلاحیت علی مطهری و مولاوردی

۹۸/۱۱/۱۳

نماینده مردم تهران و معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان خبر دادند.

بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات

۹۸/۱۱/۱۶

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی را دو آزمون بزرگ ملت ایران خواندند و با تبیین خصوصیات نامزدهای شایسته مجلس، حضور پرشور و آگاهانه همه مردم در انتخابات ۲ اسفند را در حل مشکلات داخلی و بین المللی مؤثر برشمردند و تأکید کردندکه هرکس ایران عزیز، امنیت میهن و آبروی وطن را دوست دارد و در پی حل مشکلات است، باید در پای صندوق رأی حضور یابد تا عزم و اقتدار ملی ایرانیان بار دیگر به منصه ظهور برسد.

دستور مهم رئیس‌جمهور به جهانگیری برای ارائه لایحه همه پرسی

۹۸/۱۱/۱۶

رییس جمهوری در نامه‌ای خطاب به معاون اول خواستار تهیه و ارائه لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت بر انتخابات شد.

پرتاب ماهواره ظفر به فضا

۹۸/۱۱/۲۰

سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان کرد که ماهواره بر سیمرغ، ماهواره «ظفر» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد، اما ماهواره بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.

نامه نگاری حدادعادل و دبیرکل جبهه پایداری

۹۸/۱۱/۲۰

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل جبهه پایداری به ارائه توضیحاتی درباره تنظیم لیست انتخاباتی این شورا در تهران پرداخت و انتقاد تندی را نسبت به رفتارهای سهم خواهانه پایداری مطرح کرد.

دبیرکل جبهه پایداری هم در پاسخ به نامه رییس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی نوشت که برادر حداد عادل عزیز! آیا مجبور کردن نامزدهای مشترک به انتخاب یکی از دو فهرست، کاری بر مبنای وحدت‌گرایی و انصاف و تقواست؟

انتشار متن وصیتنامه شهید سلیمانی

۹۸/۱۱/۲۴

متن وصیت‌نامه سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.

تکذیب شایعه استعفای رئیس جمهور

۹۸/۱۱/۲۷

روحانی در نشست خبری خود به سوالاتی درباره شایعه استعفا، سقوط هواپیمای اوکراینی و انتخابات مجلس پاسخ داد.روحانی صریحا شایعه استعفا را رد کرد.

گفتگوی لاریجانی و بشار اسد در سوریه

۹۸/۱۱/۲۸

لاریجانی و بشار اسد درباره ترور سردار سلیمانی، جلسه رهبر انقلاب برای انتخاب جانشین حاج قاسم و شرایط سوریه گفتگو کردند.

پیروزی اصولگرایان در انتخابات در انتخاباتی با مشارکت پایین

ماراتن انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفند ماه برگزار شد و با اعلام آمار از سوی وزارت کشور اصولگرایان پیشتاز کسب رأی در بسیاری از حوزه های انتخابیه سراسر کشور شدند و نام آنان به عنوان وکلای ملت در دفتر پارلمان یازدهم به ثبت رسید. انتخاباتی که زیر سایه کرونا برگزار شد و برخی حتی مشارکت پایین را به این ویروس مرتبط کردند.

کرونا بحرانی جدید برای دولت شد

شیوع ویروس کرونا اما از دیگر بحران های دولت در سال ۹۸ بود، ویروسی که به سرعت دو استان قم و گیلان را به حالت بحرانی رساند و کم کم کل ایران را درگیر کرد. شیوع این ویروس مرگبار نه فقط دولت که دیگر قوا و نهادهای نظامی را هم پای کار آورد و به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و دیگر مراکز منجر شد. 

بودجه با حکم حکومتی نجات یافت

در روزهایی که همه منتظر تصمیم گیری مجلس درباره بودجه ۹۹ بودند این بودجه از سوی نمایندگان رد شد. ردکلیات لایحه می رفت که تبدیل به بحرانی برای دولت شود اما با تدبیر هیات رئیسه مجلس لایحه به جای بازگشت به دولت به کمیسیون تلفیق رفت. با اینکه قرار بود بعد از اصلاح در کمیسیون لایحه دوباره به صحن باز گردد اما با تصمیم ستادملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی جلسات علنی مجلس، اینبار لاریجانی از رهبری کمک خواست و با حکم حکومتی ایشان لایحه مستقیم از کمیسیون به شورای نگهبان رفت و سرانجام به تصویب رسید.

کرونا پارلمان را عزادار کرد

اما این تنها مصیب کرونا برای پارلمان نبود، چه آنکه نمایندگان مجلس هم که بسیاری درگیر تبلیغات انتخاباتی بودند از شر این ویروس مصون نماندند و برخی از آنها مبتلا به کرونا شدند آنچنان که حتی دو نماینده مجلس آینده به همین دلیل جان خود را از دست دادند. برخی دیگر از سیاسیون هم قربانی شیوع کرونا در ایران شدند.

در جدول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی اسفندماه اشاره شده است؛

اتفاق

تاریخ

توضیحات

تشکیل ستاد پیگیری مقابله با کرونا

۹۸/۱۲/۰۱

 سخنگوی دولت از تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا خبر داد و بیان کرد که دولت با حساسیت کامل و با تمام توان همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

تحریم شورای نگهبان توسط آمریکا

۹۸/۱۲/۰۱

خزانه‌داری آمریکا، آیت‌الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله «محمد یزدی» از فقهای شورای نگهبان، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، «سیامک ره‌پیک» و «محمدحسن صادقی مقدم» دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در فهرست تحریم واشنگتن قرار داد.

حضور رهبر انقلاب در انتخابات

۹۸/۱۲/۰۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری رای خود را در حسینیه امام خمینی به صندوق انداختند.

حضور سیاسیون و نظامیان در انتخابات

۹۸/۱۲/۰۲

حسن روحانی، آیت الله جنتی، علی لاریجانی، ابراهیم رئیسی، سردار قاآنی، سردار حاجی زاده و سردار تنگسیری و ... با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری رای خود را به صندوق انداختند.

ردپای ویروس کرونا در انتخابات مجلس

۹۸/۱۲/۰۲

با توجه به نگرانی مردم در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، در هنگام رای دادن، ثبت اثر انگشت اختیاری شد.

ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

۹۸/۱۲/۰۲

«کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد

پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس

۹۸/۱۲/۰۳

لیست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم پیروز حداکثری انتخابات شد.

تشکر عمیق رهبر انقلاب از ملت ایران در پی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات

۹۸/۱۲/۰۴

رهبر انقلاب درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند که در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم.

معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

۹۸/۱۲/۰۴

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از معرفی کاظم خاوازی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از سوی رئیس جمهور به مجلس خبر داد.

اعلام رسمی میزان مشارکت مردم در انتخابات

۹۸/۱۲/۰۴

وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر اعلام کرد.

واکنش روحانی به ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

۹۸/۱۲/۰۴

رئیس جمهور در مورد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ئاکنش نشان داد و بیان کرد که تلاش ما این بود اجازه ندهیم علی‌رغم اینکه پیشتاز مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض این اقدامات معرفی بشویم.

افتتاح آزاد راه تهران-شمال

۹۸/۱۲/۰۶

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، طی مراسمی به طور رسمی و با دستور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ابتلای چند نماینده مجلس به کرونا

۹۸/۱۲/۰۶

۲۳ نفر از نمایندگان مجلس دهم به کرونا مبتلا شدند که محمود صادقی و مجتبی ذوالنوری از جمله آنان بودند.

اظهارات روحانی درباره قرنطیه شهرها

۹۸/۱۲/۰۷

رییس جمهوری بیان کرد که هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست، تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

بیانیه مهم دولت در خصوص تصمیم FATF درباره ایران

۹۸/۱۲/۰۷

دولت جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز خود درخصوص تصمیم کارگروه اقدام مالی (FATF) در مورد کشورمان، بیانیه‌ای صادر کرد.

تشکر صمیمانه رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا

۹۸/۱۲/۰۸

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی کشور در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کردند که این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت.

لغو برگزاری نمازجمعه

۹۸/۱۲/۰۸

شورای سیاستگذاری در خصوص نماز جمعه اطلاعیه‌ای را صادر کرد و آن را به علت شیوع بیماری کرونا لغو کرد.

تعطیلی مجلس

۹۸/۱۲/۰۹

محمد علی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تعطیلی جلسات علنی هفته آینده مجلس به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

درگذشت یک نماینده مجلس یازدهم

۹۸/۱۲/۱۰

محمدعلی رمضانی دستک، منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم که از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس بود درگذشت.

موافقت رهبر انقلاب با ادامه فعالیت سرپرست وزارت جهاد کشاورزی

۹۸/۱۲/۱۰

حسینعلی امیری بیان کرد که رئیس جمهور طی نامه ای از مقام معظم رهبری موافقت ایشان برای ادامه سرپرستی کشاورز تا زمان کسب رای اعتماد وزیر جدید جهاد کشاورزی را کسب کرده اند.

گفتگوی روحانی با اردوغان و پوتین

۹۸/۱۲/۱۰

رئیس جمور در گفتگوی تلفنی به صورت جداگانه با روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره کرونا و ادلب گفتگو کرد.

درگذشت سید محمد میر محمدی

۹۸/۱۲/۱۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به بیماری کرونا مبتلا شده بود، در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

ابتلای فاطمه رهبر و زهره الهیان به کرونا و درگذشت فاطمه رهبر

۹۸/۱۲/۱۲

۲ نماینده تهران در مجلس یازدهم به کرونا مبتلا شدند.  فاطمه رهبر در روز ۱۷ اسفند درگذشت.

حکم حکومتی رهبر انقلاب درباره بودجه ۹۹

۹۸/۱۲/۱۳

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اخذ حکم حکومتی رهبری از سوی رییس مجلس در مورد بودجه ٩٩ خبر داد. با این حکم بودجه ۹۹ اصل هشتادوپنجی شد و از کمیسیون تلفیق مستقیما به شورای نگهبان رفت.

نامه لاریجانی به رییس اتحادیه بین المجالس

۹۸/۱۲/۲۰

رئیس مجلس در نامه‌های جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه بین المجالس و روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، خواستار همصدایی جامعه بین‌المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌های ایران شد.

موافقت رهبر انقلاب با «شهید خدمت» محسوب شدن مدافعان سلامت

۹۸/۱۲/۲۰

رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری،‌ بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند موافقت کردند.

فرمان مهم رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا

۹۸/۱۲/۲۲

فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، فرمودند که قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود.

تایید بودجه ۹۹ توسط شورای نگهبان

۹۸/۱۲/۲۸

عباسعلی کدخدایی تاکید کرد پس از انجام اصلاحات موردنظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۳۹۹، نظر شورا مبنی بر مغایرت نداشتن این لایحه با شرع مقدس و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.

۲۷۲۱۵ 

نظر شما