شناسهٔ خبر: 39149410 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدامات و ابعاد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کردستان 

سنندج - ایرنا - طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که با هدف کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا طراحی و اجرا شد، در کردستان نیز اقدامات خوب و موثری در راستای عملیاتی شدن آن صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت این بیماری در سطح ملی و ستادهای استانی و شهرستانی مسوول پیگیری فرآیند اجرای دستورالعمل بودند و به صورت روزانه ضمن رصد، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام کرده و خواهد کرد.
در رابطه با اجرای این طرح در بخش‌های مختلف کردستان با معاون سیاسی، امینتی و اجتماعی استاندار گفت و گو کردیم که مشروح آن را با هم می‌خوانیم.

جزییات طرح در کردستان چیست؟  
معاون استاندار کردستان: این طرح در سه بخش کاهش ترددهای برون شهری، کنترل بازار و تقسیم بندی مشاغل برای جلوگیری از کرونا و حضور یک سوم از کارمندان در محیط کار اجرایی شد.
طرح مذکور که حداقل تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت یکی از اهداف اصلی آن فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تردد و محدودیت در انجام  سفر است.  
از جمله بندهای این طرح، کاهش ترددهای غیر ضروری در داخل شهرها، کنترل تمام ورودی شهرها توسط نیروی انتظامی و دستگاهای مرتبط و در نظر گرفتن مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه و توقیف یک ماهه خودرو در صورت تخلف است.
از دیگر اهداف و دستورالعمل های این طرح، بازگشت تدریجی مسافران و ممنوع شدن برگزاری هرگونه مراسم رسمی (همایش ها کنفرانس ها) و غیر رسمی است که در صورت برگزاری، مطابق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
براساس این طرح، تمام مراکز تجمع شامل پارک‌ها، بوستان‌ها، اماکن ورزشی در سطح استان تعطیل است و تعطیلی اصناف غیرضروری نیز در دستور کار قرار گرفته که در صورت تخلف به مدت یک ماه مغازه پلمب خواهد شد  ضمنا اینکه تمام جایگاه‌های عرضه سوخت باز بوده و در هیچ شرایطی تعطیل نخواهند شد.  
اصنافی که نباید تعطیل شوند شامل حمل و توزیع دارو، مواد بهداشتی و شوینده، حمل و تولید مایحتاج ضروری، ارائه خدمات فنی وخودرویی، فعالیت میدان های تره بار، فروشگاه های زنجیره ای  و مرکز خدمات دارویی، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سوپرمارکت و لبنیاتی‌ها و مراکز تهیه غذای آماده است.
اصناف تامین کننده مابحتاج ضروری می‌توانند ۲۴ ساعته فعالیت کنند و فروشگاه‌های که در این طرح به صورت مستقیم نمی توانند ارائه خدمات کنند، می توانند به صورت غیرحضوری از طریق فروش الکترونیکی به فعالیت خود ادامه دهند.
در بخش فعالیت ادارات نیز حداقل حضور یک سوم کارمندان در محیط کار با شرایط بهداشتی الزامی است.

در ارتباط با طرح فاصله گذاری در حوزه سیاسی چه اقداماتی انجام شده است؟
خوش اقبال: انسجام بخشی به فضای سیاسی استان، همراهی و همکاری فعالان و احزاب سیاسی از ابتدای طرح تاکنون به ویژه در آگاهی بخشی به جامعه، تشکیل جلساتی با حضور احزاب و تشکل های سیاسی و صنفی و تعیین نحوه مشارکت در این طرح، صدور بیانیه‌های حزبی و گروهی در جهت همراهی و کمک مردم در اجرای طرح از جمله این اقدامات است.


طرح فاصله گذاری اجتماعی در حوزه امنیتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوش اقبال: طرح مذکور در چارچوب ستاد ملی مقابله با کرونا با مسوولیت اجرایی به وزارت کشور ابلاغ و در قالب کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی شروع به فعالیت کرد.
طرح که از هشتم فروردین آغاز و حداقل تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت و کمیته مذکور با عضویت و فعالیت کامل اعضا تشکیل شد که از مهمترین اقدامات در بخش امنیتی می توان به تشکیل تیم کنترل در ورودی و خروجی شهرستان‌ها (۲۵ اکیپ، ۴۵۰ پرسنل انتظامی، ۱۵۰ نفر از دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و سایر ادارات)، ایجاد محدودیت در سطح شهر و تعطیلی پارک‌ها، بوستان‌ها، جلوگیری از تعطیلی مراکز عرضه کالا و خدمات مورد نیاز مردم، کمک به اجرای طرح غربالگری در ورودی های استان، تهیه پروتکل های بهداشتی برای مراکز تولیدی و جلوگیری از تعطیلی این مراکز، استفاده از پتانسیل نیروهای انتظامی، سپاه، ارتش و بسیج برای جلوگیری از شیوع بیماری و کمک به جریان اطلاع‌رسانی و آگاه سازی جامعه و اعلام هشدارهای بهداشتی اشاره کرد.


اقدامات امنیتی در روز سیزده بدر چه مواردی بود؟  
معاون استاندار کردستان: همکاری نهادهای امنیتی و انتظامی براساس طرح فاصله گذاری اجتماعی بسیار خوب صورت گرفت و کنترل ورودی و خروجی شهرها، پارک‌ها و بوستان‌ها طی آن انجام شد.

در حوزه اجتماعی و فرهنگی در ارتباط با طرح فاصله گذاری اجتماعی چه اقدامات و فعالیت هایی انجام شده است؟
خوش اقبال: آموزش و آگاه‌سازی ویژه شهروندان از جمله اطلاع‌رسانی در مورد نکات بهداشتی و تاکید بر ماندن در خانه با کمک ماموران بهداشت و از طریق بلندگوهای مساجد و خودروهای بلندگودار در سطح شهر سنندج، استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی در فضای مجازی توسط سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در راستای اطلاع رسانی به شهروندان، ارسال متون آموزشی و دستورالعمل های کشوری بیماری به بیمارستان ها و خدمات جامعه شهری و روستایی و تمام پایگاه های بهداشتی از جمله این اقدامات است.
هماهنگی و مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی کردستان و صدا و سیما و معرفی هشت نفر از اساتید، روانشناسان و جامعه شناسان (اعضای هیات های علمی دانشگاه های استان) برای بهره‌مندی از تجارب و داشته‌های علمی آنان در برنامه های ارتقا امنیت روانی خانواده ها، ارسال متون آموزشی و آخرین دستورالعمل‌های کشوری تهیه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در قالب فایل به تمام ادارات، سازمان ها، نهاها و فرمانداری های تابعه استان و برگزاری دو جلسه با حضور سازمان های مردم نهاد استان به منظور آموزش اهالی ۱۵ محله شهر سنندج در دفاتر تسهیل گری از دیگر فعالیت‌های انجام شده فرهنگی در این مدت بوده است.

در حوزه فرهنگی چه کارهایی انجام شد؟
معاون استاندار کردستان: توسعه بهداشت فردی و نظارت بر بهداشت محیط، تشکیل کمیته های مردمی با همکاری هیات های مذهبی و خودجوش برای ضدعفونی کردن تاکسی‌ها و خودروهای شهری بین شهری، توزیع بروشور و سمپاشی و گندزدایی معابر و عابر بانک ها ومساجد و ورودی های منازل و پیگیری مصوبات جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی در شهرستان‌ها با فوریت دستور کار ارائه راهکارهای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا از جمله این اقدامات بود.
در این مدت مکاتبه و هماهنگی با فرمانداران شهرستان های تابعه براساس مکاتبه سازمان امور اجتماعی کشور مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در قلیان سراها، کافه ها و قهوه خانه ها، استفاده از اکیپ های سیار(متشکل از سازمان های مردم نهاد و نمایندگان اداره کل علوم پزشکی کردستان) در سطح شهرها و مناطق حاشیه با هدف توسعه بهداشت فردی و نظارت بر بهداشت محیط در راستای مقابله با بیماری کرونا و مکاتبه با فرمانداران در خصوص اعمال نظارت دقیق و بیشتر بر وضعیت معتادان خیابانی، پناهنگاه ه و گرمخانه های سطح استان صورت گرفت.

چه اقداماتی در زمینه توزیع امکانات بهداشتی صورت گرفت؟
خوش اقبال: کمک به تامین نیازمندی های مراکز بهداشت و درمان در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی از جمله کمک پزشکان خّیر به بیمارستان های توحید و بعثت سنندج برای تهیه اقلام بهداشتی در راستای مقابله با بیماری کرونا نیز صورت گرفت.
کمک اصناف و بازاریان به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و خدمات درمانی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، جمع آوری کمک های مردمی توسط مجمع خیرین سلامت استان به مبلغ ۴۶ میلیارد ریال و تهیه لباس حفاظت فردی و شیلد حفاظت صورت توسط بسیج دانشجویی استان به بیمارستان ها از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام شد.
حمایت و کمک به اقشار ضعیف در زمینه بهداشتی و معیشتی، تامین تعداد ۶۰ هزار بسته حمایتی و بهداشتی استاندار کردستان و توزیع در بین اقشار بی بضاعت و آسیب‌پذیر، مکاتبه با ادارات کمیته امداد، بهزیستی، اوقاف، سپاه و بسیج استان در خصوص افزایش حمایت معیشتی از افراد تحت پوشش در ایام مقابله با بیماری کرونا، تهیه و توزیع ماسک های تهیه شده در میان کارتن خواب ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و خانواده های معتادان و مراجعان به اداره پست توسط سازمان های مردم نهاد به صورت مستمر از جمله اقدامات صورت گرفته در این مدت بود.

نظر شما