شناسهٔ خبر: 39146561 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل و ترکیب ادویه مخصوص این غذا را در گزارش زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -
پیچاق قیمه از جمله خورش‌های مشهور استان اردبیل و البته مشهورترین غذای نذری اردبیلی‌ها در ایام محرم و ماه رمضان است. این غذای خوشمزه که به خورش بادام آذری هم مشهور است با برنج سرو می‌شود و به جز غذای نذری برای طبخ در تمام ایام سال گزینه مناسبی است.


مواد لازم برای ۸ نفر

گوشت گوسفندی راسته یا قلوه گاه: ۷۰۰ گرم

پیاز: ۴ عدد متوسط

خلال بادام: ۱/۳ پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ: ۵ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۸ عدد (به تعداد نفرات)

کره: ۶۰ گرم

ادویه خورشی: به میزان دلخواه

ترکیب ادویه خورشی شامل پودر کاری، دارچین، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و هل ساییده شده است.

نمک: به میزان دلخواه

آب جوش: ۳ لیوان

این مقدار مواد برای ۸ نفر است. اگر فصد تهیه این غذا برای نفرات بیشتر را برای مراسم مهمانی یا نذری را دارید مقدار مواد را به نسبت چند برابر کنید.



طرز تهیه

برای درست کردن خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل ابتدا خلال بادام را به مدت دو یا سه ساعت در آب یا در صورت دلخواه گلاب خیس کنید. گوشت را به صورت قیمه‌ای یا همان تکه‌های خورشتی خرد کنید. پیاز‌ها را خلالی و نازک خرد کنید و در کره یا روغن حیوانی (اگر طعم کره و روغن حیوانی را دوست ندارید روغن مایع استفاده کنید) تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. حالا تکه‌های گوشت را اضافه کنید. کمی تفت دهید. ادویه خورشتی را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. نمک را آخر سر اضافه کنید تا گوشت سفت نشود و زود پخته شود.

سپس دو یا سه لیوان آب جوش (به حدی که آب روی گوشت‌ها را بپوشاند) روی گوشت بریزید و صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز پخته شوند. در این فاصله خلال بادام‌ها را در کره کمی تفت دهید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خلال بادام و زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید خورش خوب جا بیفتد و کم آب شود.

وقتی خورش پخت نمک آن را اندازه کنید. در پایان پخت خورش تخم مرغ‌ها را یکی یکی روی خورش بشکنید و درب خورش را بگذارید تا خودشان را خوب بگیرند (اگر این روش را نمی‌پسندید کمی قبل از سرو خورش تخم مرغ‌ها را جداگانه نیمرو کنید و سپس روی خورش برای هر نفر یک عدد تخم مرغ نیمرو بگذارید). در پایان روی خورش را با پیاز داغ خلالی سرخ شده مجلسی (اختیاری) تزیین و روی تخم مرغ‌ها را با مقداری زعفران دم کرده تزیین کنید. خورش قیمه پیچاق را با برنج زعفرانی سرو کنید. موقع سرو خورش باید برای هر نفر یک تخم مرغ روی خورش کنار بگذارید.

منبع: مجله کوروش

نظر شما