شناسهٔ خبر: 39146336 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

فولادگر:

مجلس در اسفند و فروردین تعطیل نبود؛ برگزاری جلسات صحن علنی، کمیسیون‌های ویژه حمایت از تولید ملی، بهداشت و درمان و تلفیق لایجه بودجه 99

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی می گوید مجلس در اسفند و فروردین ماه تعطیل نبود و در این مدت جلسات صحن علنی به صورت مجازی، نشست های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، بهداشت و درمان و تلفیق لایجه بودجه ۹۹ و همچنین جلسات متعدد هیات رئیسه برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره برخی انتقادات به قوه مقننه مبنی بر اینکه مجلس همزمان با شیوع کرونا تعطیل است، گفت: اگرچه مجلس پس از دوم اسفندماه و بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ جلسه علنی نداشت اما این امر به دلیل توصیه و تاکید ستاد مقابله با کرونا و وزیر بهداشت بود زیرا کشور در پیک شیوع کرونا به سر می‌برد و باید تردد و رفت و آمدها در این مدت محدود شده و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شد.

پیش بینی مکان‌هایی مانند سالن همایش سران کشورهای اسلامی برای برگزاری جلسات علنی مجلس

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی هیئت رئیسه برای برگزاری جلسات علنی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که باید تلاش ها در راستای برگزاری جلسات علنی مجلس باشد، تمهیداتی مانند تعبیه صندلی در طبقه بالای مجلس صورت گرفت تا بتوان از این ظرفیت برای برگزاری جلسات علنی استفاده کرد، همچنین بر اساس شنیده‌ها، حتی برگزاری جلسات علنی مجلس در مکان‌های دیگری مانند سالن همایش سران کشورهای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از آنجایی که در اسفندماه امکان برگزاری جلسات علنی مجلس فراهم نبود، قوه مقننه از فناوری دیجیتال دو سویه برای برگزاری جلسات مجازی استفاده کرد و 3 نشست مجازی مجلس با استفاده از این فناوری در این مدت برگزار شد.

اجرای ناقص دولت الکترونیک؛ مانع برگزاری جلسات مجازی مجلس

وی با انتقاد از اجرای ناقص دولت الکترونیک ادامه داد: اگرچه مسئولان در تمامی جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش‌های متعددی از پیشرفت دولت الکترونیک ارائه دادند، اما شیوع کرونا فرصتی برای راستی‌آزمایی این ادعاها و مشخص شدن عقب افتادگی کشور در این زمینه بود.

جلسات مجازی مجلس به حد نصاب نمی رسید

فولادگر تصریح کرد: از آنجایی که دولت الکترونیک به درستی در کشور اجرایی نشده است، امکان برگزاری جلسات مجازی مجلس به سختی فراهم شد و مجلس دهم در تجربه نخست خود توانست علیرغم تمام مشکلات تا کنون 3 جلسه به صورت مجازی برگزار کند، اما از آنجایی که جلسات مجازی مجلس به حد نصاب نمی رسید امکان رای گیری در این جلسه ها فراهم نبود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای دولت الکترونیک تاکید شده، گفت: با برگزاری سه جلسه به صورت مجازی در حال حاضر امکان برگزاری جلسات غیر حضوری فراهم شده است، بنابراین مقرر است در صورت فراهم شدن شرایط، مجلس هفته آینده جلسه علنی داشته باشد، در غیر این صورت نشست قوه مقننه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

فولادگر با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در اسفند و فروردین ماه تعطیل نبوده، در تشریح برخی جلسات برگزار شده در این مدت گفت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 در اسفند‌ماه و علیرغم شیوع ویروس کرونا جلسات متعددی برای اصلاح لایحه بودجه برگزار کرد تا قانون بودجه سال جاری هر چه سریعتر تعیین تکلیف شده و کشور از بلاتکلیفی بودجه‌ای رهایی یابد.

تلاش بسیاری برای برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه نمایندگان مجلس دهم تا ششم خرداد ماه نماینده بوده و ملزم به انجام وظایف مربوطه هستند، افزود: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی 5 جلسه با دستور کار بررسی تبعات آثار اقتصادی کرونا و راهکارهای کاهش تولید برگزار کرد که این جلسات در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. همچنین کمیسیون بهداشت و درمان نیز نشست‌های متعددی با موضوع کرونا داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه تلاش بسیاری برای برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی صورت گرفته، تصریح کرد: موانع موجود از جمله پروتکل های ستاد مقابله با کرونا و اجرای ناقص دولت الکترونیک از برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی جلوگیری کرد، که باید با رفع این موانع زمینه برگزاری جلسات علنی هرچه سریعتر فراهم شود./

پایان پیام

نظر شما