شناسهٔ خبر: 39146236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز طبیعت، نمایی دیگر از همدلی ایرانیان در مبارزه با کرونا

استان‌ها – ایرنا – روز طبیعت در آخرین روز از واپسین نوروز قرن، جلوه ای دیگری داشت و اینبار مردم با ماندن در خانه با وجود سنت چندین هزار ساله خود بار دیگر همبستگی خود را در شرایط سخت و همدلی با دولت را در مبارزه با یک بیماری فراگیر نشان دادند.

صاحب‌خبر -

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که از هشتم فروردین ماه در سراسر کشور آغاز شده بود، در روز سیزدهم فروردین به اوج رسید؛ هزاران سال بود که ایرانیان در این روز باستانی برای آشتی با طبیعت روز خود را در تفرجگاهها، بوستان ها و عرصه های طبیعی طی می کردند و اکنون در شرایط جدید چطور امکان داشت که آنها را از اجرای یک رسم دیرینه بازداشت؟

با این حال تلاش دستگاه های اجرایی، انتظامی و فعالیت های رسانه ای از چند روز پیش کلید خورد و ثمره کار اینکه در سیزدهمین روز نوروز، تفرجگاهها و بوستان ها تعطیل و تردد در بیشتر راههای کشور به حداقل ممکن رسید و حتی در مواردی صفر شد.

این اتفاق پدیده ای نادر بود؛ همانطور که ورود ویروس کرونا به کشور، نوروز امسال ایرانیان را متفاوت از سال ها و حتی قرن های پیش کرده بود.

اکنون به جرات می توان گفت خانواده های ایرانی که از ابتدای اسفند ماه امسال درگیر کرونا شده اند، اکنون پس از حدود ۴۵ روز با این بیماری کنار آمده و به این نتیجه رسیده اند رها شدن از دست این بیماری جز با رعایت نکاتی که دست اندرکاران ستاد ملی مبارزه با کرونا بر آن تاکید دارند، میسر نمی شود؛ نکاتی که سرفصل آن رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از اجتماع است.

از این رو با اینکه در ابتدای نوروز عده ای از هموطنان بدون توجه به هشدارها و درخواست های مسئولان عازم سفر شدند که خود باعث تشدید شیوع بیماری شد، اکنون دریافته اند که این بیماری جز با در خانه ماندن آحاد مردم درمان نمی شود. به همین دلیل بود که همراهی آنها در روز طبیعت برای در خانه ماندن بیشتر از ابتدای نوروز بود.

آنطور که از استان ها خبر می رسد، هرچند در روز طبیعت همه تفرجگاهها، بوستان ها، مراکز تفریحی و مناطق گردشگری تعطیل بود اما مردم نیز همراه بودند که شاهد آن پایین بودن حجم تذکرها و جرایمی بود که در این روز پلیس صادر کرد.

برای نمونه در اردبیل با اینکه چند مامور نیروی انتظامی در ورودی پارک ها و فضای شهر حضور داشتند تا از ورود شهروندان به این مکان ها جلوگیری کنند اما حتی نیازی به حضور آنها نبود زیرا بیشتر خانواده های اردبیلی برای مقابله با کرونا امسال سیزده بدر را تحریم کرده بودند و هیچ نشانه ای از اینکه برخی برای تفریح به خیابان آمده اند، وجود نداشت.

این شرایط در اغلب شهرهای کشور حکمفرما بود و بیشتر خانواده ها ترجیح دادند در حیاط یا پشت بام خود بساط «سیزده به در» را پهن کنند؛ یک دورهمی خودمانی بگیرند و بساط سفره هفت سین را جمع کنند.

این شیوه پاسداشت از آیین نیاکان، جلوه ای دیگر از روز طبیعت را ماندنی کرد؛ تصاویری که از پشت بام ها و حیاط خانه ها در شبکه های مجازی دست به دست شد، حکایت از آن داشت که بساط کباب، آش های محلی، کاهو و سکنجبین و دیگر تنقلات مرسوم سیزدهم نوروز همچنان برجا بوده و فلسفه این روز که همان در کنار هم بودن خانواده ها و پاسداشت طبیعت حفظ شده است.
 


کاهش تردد و ترافیک
به حداقل رسیدن ترافیک شهری و کاهش قابل توجه تردد در جاده های کشور از دیگر دستاوردهای همدلی مردم در روز طبیعت بود و همه استان ها از کاهش ۵۰تا ۹۰ درصدی کاهش ترددها در این روز خبر دادند؛ از آذربایجان شرقی خبر رسید که فقط در این روز ۹۰ درصد تردد جاده ای نسبت به روز مشابه سال قبل کاهش یافته است.

یا حتی در خراسان شمالی، پلیس راه اعلام کرد که همراهی مردم در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی سبب خالی شدن محورهای ارتباطی این استان از تردد خودروهای شخصی شده است به شکلی که بیشتر خودروهای باربری در جاده ها دیده می شود.

از خوزستان نیز خبر رسید که با مشارکت مردم ترددهای برون شهری این استان ۱۰۰ درصد کاهش داشت.



ثبت روزهای تاریخی در استان های گردشگرپذیر
در استان های گردشگر پذیر نیز شرایط مطلوب گزارش شد؛ در مازندان بسیاری از مردم استان در خانه ماندند و تعداد اندکی که قصد رفتن به طبیعت را با وجود ممنوعیت‌ها داشتند ، با سد محکم نیروی انتظامی برخورد کردند.

در استان گیلان نیز محدود شهروندانی بودند که توصیه ها و هشدارها را نادیده گرفتند و در نتیجه بیش از ۱۲۰ خودرو جریمه شدند و برخی خودروهای متخلف توقیف شدند.

در گلستان نیز خبرها از همراهی مردم حکایت داشت و مسیرهای منتهی به تفرجگاه های النگدره، ناهارخوران، توشن و شصت کلاته خلوت بود و هیچ اتراقی هم در این مناطق ثبت نشد.

در استان های جنوبی نیز مردم قید گشت و گذار در دامن طبیعت و سواحل را زدند؛ هرچند پارک ها و تفرجگاههای ساحلی در این روز تعطیل بود اما مردم نیز آگاهانه خانه نشینی را انتخاب کردند.

حتی در اصفهان، یزد و دیگر استان های تاریخی؛ نیز به تعبیر مسئولان استانی، با هدف جلوگیری از از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین بسیاری از مردم در خانه‌ها ماندند و کرونا سبب شد تا این شهرها خلوت‌ترین روزهای تاریخ خود را تجربه کنند.

در تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران نیز شرایط چندان متفاوت از دیگر شهرها نبود؛ شهروندان تهرانی در روز طبیعت در خانه ها ماندند؛ پیروز حناچی شهردار تهران با اشاره به همراهی مردم در روز طبیعت در صفحه شخصی خود نوشت: از همراهی شهروندان فهیم و توجه آنان به توصیه های و عدم حضور در بوستان های جنگلی و شهری در روز طبیعت به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

آفتاب ۱۳ فروردین دیروز در شرایطی غروب کرد که برای نخستین بار امسال مردم همدل و همراه برای روزهای بهتر،  پشت درهای بسته خانه ها، آیین ۱۳ فروردین را برپا کردند تا ویروس کرونا را از کشور بِدر کنند.

این همیاری تحسین و قدردانی استانداران و وزیر کشور از مردم را به دنبال داشت؛ عبدالرضا رحمان فضلی وزیر کشور در پیامی از رعایت کامل و ستودنی طرح فاصله گذاری اجتماعی به عنوان جلوه‌ای از تمدن معنوی و باستانی توسط هموطنان در روز طبیعت تشکر و قدردانی کرد.



فاصله گذاری اجتماعی ادامه دارد
هرچند تعطیلات نوروزی رو به اتمام است اما اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تا بیستم فروردین ادامه دارد یعنی تردد بین شهری و برگزاری اجتماعات به هر عنوانی ممنوع است؛ ادارات با یک سوم کارکنان خود باز هستند و مدارس، دانشگاهها و مهدهای کودک غیرفعالند.

با وجود همه همراهی های مردم، به گفته دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با وجود اینکه به دلیل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی شاهد یک کاهش نسبی در شیوع بیماری هستیم اما باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این کاهش نباید فریبنده باشد.

زالی گفته است: وضعیت بیماری با توجه به بازگشت مردم از سفرهای نوروزی در روزهای آتی نیازمند گمانه زنی‌ها و بررسی‌های فنی‌ است و ما در حال تدارک این سناریوهای احتمالی هستیم.

ظهر چهاردهم فروردین ماه کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با مرگ ۱۲۴ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جانباختگان کرونا در کشور به ۳۱۶۰ نفر رسیده است.

به گفته وی، تاکنون ۱۶ هزار و ۷۱۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد.

نظر شما